AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.845

Bakåtvänd bilbarnstol i X1?

sv
18
svartsvart
330i Touring M-sport -20
VW ID.3 -21
Hej,

Funderar på att byta ut min 118d mot en X1a nu när det börjar bli dags att byta ut babyskyddet mot en bakåtvänd bilbarnstol. Är det någon som har erfarenhet av vilka modeller som passar bra till X1an?

Vi har just nu Maxi Cosi Cabriofix med isofix-bas och är supernöjda, så vi sneglar väl lite på Maxi Cosi igen.
Vet inte om den är bra just till X1, men vi hade samma babyskydd som er och bytte till BeSafe X3 isofix när det var dags för bakåtvänd bilbarnstol. Detta pga krocktester där typ först kom BeSafe, sedan ingenting, sedan resten.

Nu kanske det är annorlunda, detta var ett år sedan.

Stolen är dock rejält stor och tung, ingenting min sambo lyfter i och ur bilen trots att själva infästningen är enkel.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Vi har 2st Akta Graco Duo-Logic (bakvända med isofix). Det funkar inte i baksätet på en E61 och jag är bara 178cm... Passaten funkar det med, så nu blir det en X5. :)

Rent generellt så är de flesta stolar som är bakvända och med Isofix välidgt stora. Har för mig att Duo Logicen var en av de mindre, därav blev det just den. Ta med stolen till BMW och testa, det kan funka.
Hej, har ingen större erfarenhet av X1 men se till att hitta en utrustad med avstängningsbar airbag fram, skulle tro att det är för trångt att ha stolen i baksätet. Sedan är det en stor fördel om man vill lasta lycket att kunna fälla halva baksätet.
sv
18
svartsvart
330i Touring M-sport -20
VW ID.3 -21
Tackar för alla svar!

Tror helt enkelt att jag får försöka låna en stol och åka till BMW och testa. Tycker ju att baksätet i X1an känns rymligare än 3-serien och dessutom flexiblare med sitt justerbara ryggstöd, så jag hoppas att någon av de båda kan funka. Annars blir det nog tyvärr till att byta märke =/
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har Besafe Izi Kid X3 Isofix, och i E61an jag hade innan var det knappt möjligt att sitta fram om man är längre än 175cm.
När jag hade en X1a som lånebil, så var det ungefär samma utrymme fram.
Jag har även en likadan i X5an - och där är det mindre plats än i de övriga.
X5an (E53) är för övrigt otroligt liten när det kommer till utrymmen - bagaget är mindre än E91..

Har man dessutom komfortstolar så är det än tightare.

Det är svårt att hitta en bil som är optimal för Besafes stolar, men hellre att frugan sitter trångt fram än att kompromissa med barnens säkerhet.

Besafe är det enda rätta när det gäller barnstolar - kör med framåtvänd i Porschens baksätet, dunkar kanon.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Ro
972
Robert J
När jag provade i F11 så var det omöjligt med vanliga stolar, men med komfort funkar det. Det pga att komfortstolarna kan man vinkla överdelen på och då får man 5-10cm extra. Något man dock skall fundera på är hur man skall få in barnvagen... Vi var inne på en 320dT som firmabil, men det var inte ens nära att barnvagnen skulle gå få in utan total demolering.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Robert: Fel av mig, det är sportstolar jag menade - och som du säger med komfortstolarna så kan man justera toppdelen av ryggstödet.
Tyvärr finns ju ej komfortstolarna till X1an som TS funderar på att köpa.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
sv
18
svartsvart
330i Touring M-sport -20
VW ID.3 -21
Hmm, så sportstolarna tar mera plats alltså.. De känns ju nästan som ett måste annars. Verkligen synd att inte det finns komfortstolar till X1, vinklingsbar överdel låter ju fantastiskt smart!

Vad gäller bagageutrymmet så har vi inga som helst problem med barnvagn i vår 118, så ca 100L extra bagageutrymme som X1 erbjuder känns som att det ska räcka mer än väl. Sedan behöver man ju ändå takbox när man åker till fjälls för skidornas skull.
Ro
972
Robert J
Det är sant, det är inte alla modeller som man kan få komfortstolar till. Skulle ha tänkt på det så det var en av anledningarna till att vi ratade nya X3. Helt OK storleksmässigt, men oj så osköna stolar! Inte ens sportstolarna var någon höjdare.

Ytterligare en faktor som gjorde att det blev en E70 var att barnen åker mycket säkrare då de sitter högre än i en F11. Visst, blir man T-bonad av en lastbil spelar det ingen roll om man sitter i en E70 eller F11.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.