AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.381

Vaxa metalliclack

Visa användare
199
Gus
528iM -98
Ska man vaxa en bil med metalliclack på ett annat sätt än en bil utan metalliclack? Jag har läst på Stackens bilvårdssida och fått reda på att det är ett lager klarlack ovanpå lacken på en metalliclack.. Ska man tex inte köra rubbing på en metalliclack??

Sen skulle jag verkligen vilja lära mig att maskipolera.. Nån som vet var man kan gå nån kurs och lära sig det?

Mvh Gus
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Ingen rubbing på Metallic.. då repar du klarlacken

BMWCS Nr: 4798
Ingen skillnad, bara att rubba (om nödvändigt) först & vaxa sen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var extremt försiktig med rubbing över huvud taget!
Om man använder maskin och är lite oförsiktig slipar du lätt igenom lacken!
Använd polish i stället eftersom det är mildare. Dessutom ger det en blankare yta än rubbing som blir matt.

Speciella metalliccleaners är mildare än vanlig polish.

För övrigt lägger BMW (och en del andra tillverkare bla Mercedes) klarlack på alla lackerna nu för tiden.

Mvh
Finns olika sorters rubbing, grövre och finare. Om du kör maskin: Rubba ALDRIG kanter och veck på bilen.

I dagsläget har nästintill samtliga tillverkare klarlack på sina bilar.
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Så... Det är okej att använda bilpolish vid handpolering med anndra ord.

Vaxade tjejens Seat Ibitza -01 i helgen, som inte har metalliclack och fick ingen färg i trasan trots bilpolish. Betyder det att den också har ett lager klarlack??

Mvh Gus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Klarlack på nyare BMW hmm.... mera ett glanslager för att det ska glänsa, inte ett skyddslager som det var förr på bilar.
Nått repkänsligare än BMWs sk klarlack har jag aldrig träffat på under 30 år.Förr kunde man nästan dra en kulhammare i lacken utan att det blev skador.
Men det är väl de här nya miljövänligare lackerna??
Du kan använda vanlig rubbing försiktigt för att ta bort repor som inte polisch tar bort,men på ett väldigt begränsat område direkt relaterat till repan sedan för du använda polisch för att få bort de sliprepor som rubbingen ger helst maskinpolering.

MVH
Hasso
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Om du inte är van...glöm rubbing! lätt att förstöra en lack om man är amatör.

På klarlack är polish ett bra val, välj ett låg averkande medel på så sätt minskar du risken att polera igenom klarlacken :O)

Polermaskiner är ingen garanti för rep/poler-ros fria ytor. Spelar ingen roll hur proffsig utrustning du har om du inte kan din sak.

Sett för många bilar som i garage ser perfekta ut, ta sedan ut dom i ljuset!!!..... skulle inte ens sätta min gammla svärmor i en sådan! ;O)

Mvh
Björn.N
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Ser ut som man har polerat lacken med en
fläsk-kotlett ;) i solljus...........har man ju sett en del ggr

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.