AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.452

Svårt att sälja E38 740iA ?

He
6
Hexxy
740iA -96
Har en jättefin men långmilad ( 32.000 ärliga mil ) 740iA 96:a som jag ett tag nu försökt att sälja men till ingen lycka . Bilen är i superfint skick och har absolut ingen rost någonstans och är välservad och har fullständig service/ägar-historik .
Bilen är utrustad med bl.a konturstolarna , TV/Navi , BMW Hi-Fi DSP 10 högt osv .
Men ingen verkar vilja röra bilen med tång ens , ingen bilfirma tar in den som inbyte mot annan bil ( har ringt till ett 20-tal hittils ) och ingen har velat bjuda mer än 10-15.000 kr .

Ska det verkligen vara så svårt att få sålt en 740iA i kanonskick ?? Är bilen verkligen så " kass " att ingen idag vill äga en ?
Orsaken till att jag överhuvudtaget vill skiljas från min är att jag behöver en kombi idag ( kikar på bl.a 540iA Touring , Saab 9-5 Aero SC osv ) .
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Tyvärr är 95 procent av bilköpare milrädda.
(hit hör dock inte Volvo-ägare, en Volvo verkar gå att sälja trots högt miltal)

Jag har haft många långmilare, och det som kan få mig att rynka lite på näsan är att man vet hur svårt det blir att sälja den närman tröttnat...

Gissar att det är denna Länk
Tyvärr är priset för högt med 32' mil.
He
6
Hexxy
740iA -96
32.000 mil är inte farligt för en 740i då de är närmast skottsäkra om de har skötts om ordentligt och servats som de skall .
Vad värre är att absolut ingen tycks vilja köpa E38 eller byta in oavsett pris ( nu är jag inte så dum att jag säljer min för 5-15.000 kr ) .
E38 verkar vara Persona Non Grata i bilvärlden just nu , och jag förstår inte varför då de är suveräna bilar att köra/äga .
Underbar komfort och bättre utrustade än många nyare bilar och drar faktiskt väldigt lite soppa med avseende motorvolym/styrka .
Men 10-15.000 kr är för lågt värderat även för en långmilad E38 tycker jag , ser exempelvis Saab 9-5:or om 28.000 mil för en 40-43.000 kr ...iofs lite nyare årsmodell men sämre utrustade .

Är BMW E38 verkligen så svårsålda idag ?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Sätter du ut den för 25-29 och samtidigt med nya bilder på bilen med 18" sommardäck borde det bli bättre gensvar.

Jag håller med om att 32' mil är ok för en välskött E38.
Men folk är rädda för gamla lyxbilar, mycket som kan gå sönder.
Tvätta, polera och ta bilderna inomhus i ett garage. Texten kan göras bättre/tydligare.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Inte lätt att sälja bil i norrland. Inte måna som vill åka så långt för en bil. inkl mig själv.
Och betydligt bättre bilder behöver du då det är första intrycket man får.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Bättre bilder, bättre text (mer info), renare bil, lägre pris.
TW
121
TWX
750 il -96
Jag tror att alla BMW med stora motorer V8 och V12 har tappat sitt värde nu när bensinen har stigit till över 14 kr/l. Sen är de äldre E38 och E32 ganska gamla och det kommer många E65or ut på begagnad marknaden så även de faller mycket i pris då de har fått en efterträdare och det gör att de E38an som är till salu inte känns så attraktiva att köpa till de priser som de bjuds ut för. Det finns 40 st. 740 och 11 st. 750 från 1988 - 2001 på Blocket som är till salu många får nog svårt att få ut vad de begär för sina bilar, de flesta "går bra i motorn och växlar mjukt" så det är bara att åka. Tyvärr är det nog så att det är nog en hel del rost i dessa gamla lyx åk och en massa småfel som man inte vill att köparen skall upptäcka.

Tror att alla vi som har dessa gamla bilar får tänka om och inte tro att de är värda sin vikt i guld.

He
6
Hexxy
740iA -96
Jo det verkar trögt att sälja E38 med stora motorer idag :-( Och inte heller vill jag skänka bort den eller betala någon för att bli av med den. Får väl inse att E38 inte längre har något värde alls idag och ge fan i att sälja den . Trist då andra liknande bilar säljs bra....exempelvis Chrysler 300M , Volvo S80 T6 , Mercedes S-klass osv . Man tycks helt klart äga fel bil i säljsyfte .
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ehh...

Hur vet du att de andra exemplaren säljs till bättre pris? 300M reas ju bort (det är ju en skitbil så det är inte så konstigt). MB S-klass har alltid stått högre i pris, men t ex W220 står inte så högt jämfört med E65 som är på liknande nivå. S80 T6 är ju "nur ein Scheiße auto"...

Men för att återgå till din (uppdaterade) annons, så är tyvärr bilderna fortfarande inte särskilt bra...
Släng på dina 19", och när du fotar ta ett steg tillbaka få med lite perspektiv på bilderna.
Ägt en 750 e38, som rullat ca 29tusen, den kändes som "ny", så visst går de långt och bra.

Mina råd.

1. Ta nya skarpa bilder i dagsljus. TYcker de bilder du har ser bleka, färglösa ut. Ger ingen "vill ha" känsla. Har du tagit dem med mobilen?

2. Ändra texten. Stryk "säljer nu min bmw..." "är fullutrsutad" "osv..." "slitna sommardäck".
Skriv istället den utrustning som finns, skriv om de snygga sommarfälgarna.

Kolla in någon "snygg" annons på blocket och sno designen från den. Du kan skriva en bättre text.

Dumt att påpeka negativa saker som slitna däck. Ger ingen köpsug utan man tänker bara, där ryker 5 tusen till på däck. Gör folk sugna på bilen!

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.