AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.081

hjälp med att hitta rätt fördelare till m10

har ett litet problem.

bytte topp på en 518 e28 och fick tag på en som hade mek sprut, va inga problem att få ihop förutom fördelaren där drevet i botten var vridet åt fel håll, gick inte att använda fördelaren som följde med toppen så jag skiftade drevet o smällde ihop skiten. funkade förutom att det läcker olja vilket beror då på att tätningen i fördelaren (den gängade biten) är åt fel håll så den drar upp oljan ist för o hålla den nere..

behöver ha tag på rätt fördelare nu och undrar från vilken modell jag ska plocka??

gäller alltså en till m10 motor med mek sprut.
as
85
ase
530D T -05
540IA T -00
"rätt" fördelare finns inte att få.
Du ska ha en äldre fördelare som inte har elektronisk tändning.
Hade samma problem när jag trimmade en m10 2.0 som jag satte i en e30.
Jag fick det att funka med att skaffa en gammal fördelare och flytta över axeln till den nya. Om jag minns rätt så roterade den fel väg så jag slipade av motvikterna lite i den för att få dom att röra på sig som dom skulle.
(du kan ju också ta kamaxeln från din gamla topp)
ok, funkar det med en fördelare från en m10 från 80? eller tips på nån på typ fbt som funkar :)
as
85
ase
530D T -05
540IA T -00
Om jag inte minns fel så måste man ha vacuumklockan urkopplad för den drar åt fel håll. Det var också något med axelinfästningen i övre änden.
Det är 15 år sen jag modifierade min så jag minns inte exakt hur det var.
Kan vara lättare att byta kamaxel :)
får jag bara tag i rätt fördelare så löser jag nog det andra. mitt största problem är att hitta en med rätt "tätning" :)
har förresten inte kvar dom gamla grejjorna, försvann när polaren flyttade :(
as
85
ase
530D T -05
540IA T -00
jag TROR att min var från en -78
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.