AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.032

Infällbara ytterbackspeglar

Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Hej gott folk.

Har en BMW 530iA - 01 med infällbara backspeglar (Tydligen).
Har dock något strul med denna funktion. Hör att det surrar till på vardera sida (ljud typ: eeehhh) men ingen av speglarna fälls in.
Undrar om det är någon vänlig själ som har en demontering/serviceanvisning och kanske vet vad som brukar strula. Vore ju mumma att ha denna funktion i garaget på jobbet... Skulle vilja plocka isär och titta alt veta hur man bäst kontrollerar funktion.

Skall tilläggas att efter 3 - 4 tryck på knappen (3) (I instruktionsboken) så slutade det surra helt.

Mvh
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
De brukar kärva ihop i mekaniken. Plocka isär och smörj upp. Jag använde litium-fett, och det har funkat bra.
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Det verkar som att jag har de infällbara som endast svänger "in" mot rutan och ej upp som "lambodörrar" (nyare modell?). Är det samma demonteringsanv. som i guiden någon vänlig själv gjort här --> Länk
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Fel forum, men kan man eftermontera den funktionen på en E46:a?

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Har kikat i min dokumentation på bilen och har följande option som rör speglarna:

Option 430 - Interior and Exterior mirrors with automatic anti-dazzle function.
Exterior mirrors electrically foldable, including heating for exterior mirrors and windscreen washer jets (standard for 6 cylinder), automatic parking function for passenger-side exterior mirror, key-dependent memory function for exterior mirrors. Including option code 431 'Interior rear-view mirror with automatic anti-dazzle function' and interior lights package with reading lights front and rear, lighting for vanity mirror, soft-light rear.

Är det någon som har koll på vilken säkring som går till sidospegelmotorerna?

Och, kan jag följa anvisning för demontering i länken jag tidigare skrev in?
(Borde ju finnas någon som vet)

Mvh
sk
3
skarvsladd
540iA Touring -99
Det är bara m5-speglarna som fälls uppåt, dom vanliga svänger in mot bilen.
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Ja... skarvsladd , jag har läst mig till detta. :-)
Och mina frågor lyder:
Är det någon som har koll på vilken säkring som matar motorerna för "foldfunktionen"?
Kan jag följa de demonteringsanvisningar i den länk jag tidigare klistrade in?

Mvh
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Pzr.....kika under "gör-det-själv", finns säkringslista där samt placering för e39.

Mvh

oo=00=oo
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Trebor - OK danke!
Säkring nr 29 är alltså centrallås, backspegel (vinkling och foldning) och fönsterhissar. Hmm. Ja då var det ingen säkring trasig då både central och fönsterhissar fungerar prima.
Vad jag kan förstå av de utländska sidor jag hamnat på i min jakt på mer information är att det verkar vara vanligt med att dessa kärvar om de inte används regelbundet. Visste inte ens om att jag hade funktionen så att eh...
Bara att ge sig på en demontering av dörrsidorna så man kan komma åt då.
Stämmer länken (jag tidigare postade) i den mening man skall få bort själva spegeln?

Mvh
Ha
77
Hardy
530iM -02
Någon som har svar på pzrs fråga? Kan mån följa länken ovan för att demontera speglarna?
Jag har samma problem. Du får jättegärna meddela hur du gick tillväga och hur det gick.
mina speglar slutar oxå surra efter några tryck men sen kommer de igång igen...
mvh Hardy

---
Körglädje alla dar i veckan
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Hardy , jag ska ge mig på den den ena dörrsidan idag efter jobbet.
Spegelglaset får jag helt enkelt vänta med tills jag vet vilken metod som skall användas. Känns tråkigt att bryta sönder pga fel tillvägagångssätt.
(Är osäker t o m efter att ha läst verkstadsmanualen för E39'an...)

Självklart fyller jag på tråden med information om hur jag gjort eller om jag får reda på något mer.

Mina speglar kommer oxå igång igen, det har jag glömt skriva. =)
(När jag trycker och samtidigt hjälper till så känner jag att den "vill" röra sig till motsatt läge)

Mvh
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Update:

Nu har jag demonterat förarspegel (komplett) och har allt liggandes komplett inomhus. 5-56 och lite kärlek så får vi se om vi inte får liv i de här igen...
Tog mig friheten att ta lite bilder under demonteringen, så om intresse finnes så gör jag gärna en guide sen.

Hardy - Glaset får du lös genom att försiktigt med en smal mejsel hålla ut "plastöron" som klämmer fast spegeln samtidigt som du drar spegeln utåt (De sitter 2 och 2 diagonalt mot varandra. Totalt 8 st). Du ser vad jag menar om du tar en ficklampa till hjälp. Se till att bilen fått stå varmt ett tag först bara. Plast brukar ju bli sprött i kyla... Dra inte för hårt heller då du har kablaget till spegelvärmen att vara rädd om.

Lugnt och metodiskt. Demonterade spegel med fäste och kabel+kabelgenomföring på ca 30 minuter.

Mvh
Ha
77
Hardy
530iM -02
Bra där Pzr!
Ja intresset finns definitivt för lite bilder..
Jag får loss glaset men har inte förstått hur demontera spegelhuset så att säga..

Fortsätt gärna kommentera.
Mvh

---
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Okay, lite hjälp på traven då. :-)

För att få itur själva fästet mot dörr och "spegelhus" (fyndigt!) så måste du först:

1. demontera spegeln enligt ovan. Försiktig så inte värmekablaget skadas.
2. Med en mejsel trycka bort hakarna till bak-kåpan av spegelhuset (4 st) så du kan ta bort bak-kåpan.
3. Skruva lös upp/ner/sida motorerna (3 skruv)
4. Skruva bort plasttrim som sitter runt själva spegeln och upp/ner/sida motorerna.
5. Du ska nu se motorkåpan (svart) som sitter med 3 st små skruvar. Dessa skruvas ur och motorn med kåpa lyfts bort. (Hängs åt sidan)
6. När motorkåpan tagits bort så kan du se en axel/kabelgenomföring som är fjäderbelastad. Denna hålls ihop av en spärrbricka (?). Pilla med en mejsel så du får bort spärrbrickan och vips, så kan du separera leden som kärvar.

OBS!!!! Allt detta är 100 miljoner gånger lättare om du demonterar hela spegeln och tar med den in. Du behöver nämligen trycka ur alla stiften till kontakterna för att kunna separera (Dra ur kablaget) och göra rent ordentligt.
Jag rekommenderar därför att man tar bort spegeln om man ska fippla. Hade slutat med trasig spegel eller trasig bil om jag låtit den sitta kvar. ;-)

Guide MED bilder kommer när jag e klar med passagerarsidan också!
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Mellan spegelhus och dörrfäste så har BMW nyttjat något slags axiallager. (plastbricka med fastgjutna metallkulor med metallbricka på varsin sida.)
Axiallagrets brickor/glidytor går inte bra ihop med aluminium verkar det som...
Så jag fixade "nya". (Det var i princip inget kvar av mina gamla.)
Nytt fett ditkletat och sen ihop med allt.

Mvh
mo
36
mogges
530iA Touring -01
Chevrolet Tahoe -96
Tack för beskrivningen, skall göra detta själv när det blir lite behagligare utetemperaturer..........

Min vänstra spegel är helt död dock, undra om motorn bränt eller om den går att rädda?

Höger spegel har jag fåt liv i med hjälp av lite 5-56....men den kärvar fortfarande....

En gång BMW - alltid BMW
Ha
77
Hardy
530iM -02
Kanonbra beskrivet Pzr! Ska ta mig tid och dona med det där inom kort. Hur lång tid uppskattar du det tar att få bort hela spegeln o hur lång tid att plocka isär den?
Mvh Hardy

---
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Demontering spegel ca 30-40 minuter.
Renov spegel ca 2 timmar nu när man vet hur man gör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.