AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
953

byta växelådsolja 540ia

tjenare jag var under bilen och kollade i dag och vad jag förstår så ska man fylla i växellådsoljan mitt under lådan där det sitter en stor insex skruv. om det är så hur går det till i så fall? tycker det värkar konstigt att fylla på mitt under.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Länk
St
2
Stupet_
540 sedan - 93
det är korrekt att man fyller på underifrån på den stora skruven där. det är bara att tömma ut oljan. sedan då du fyller på så skall du börja med att fylla på tills de rinner över kanten i de in sänkta hålet där skruven sitter. sedan startar du bilen och lägger i alla olika växellägen. håll bromsen ner tryckt under tiden du går igenom alla lägen. låt växellägena ligga i 4 sekunder på varje innan du byter. sedan lägger du i N och kliver under bilen igen. och nu skall bilen vara igång under tiden du fyller på ytterligare olja i lådan. fyll på tills det rinner över än en gång. sedan då du känner på lådan att den är ca 37 grader. normal kroppstemperatur alltså. så kan du skruva igen skruven och då är allt klart.

Norrland
ok tack. så första påfyllningen är alltså tråget man fyller upp sen vid andra fyllningen med motorn i gång så pumpar den upp oljan eller?

St
2
Stupet_
540 sedan - 93
precis. du har förstått det helt rätt. men kom ihåg att lägga i alla växellägen bara i ett par sekunder. så att v.lådan får pumpa runt oljan.

Norrland
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
beemer e34:

En oljesug behövs för att kunna fylla på: Länk

Har du läst guiden för automatoljebyte?: Länk

Mvh
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har aldrig fattat varför man ska gå "igenom alla växlarna"?
Håller man på bromsen lär den ju bara ligga i första växel hur mycket man än växlar. Det är ju inte så han lägger i 4an bara för att man petar i det läget..

Ska tilläggas att man måste va snabb, oljan blir varm fortare än man tror.
det är egentligen inte en omöjlighet att fylla på själv, det gäller bara att du är kvick och har alla grejer redo att användas när du satt igång bilen. anledningen till detta är helt enkelt att ju varmare lådan blir ju mindre olja ryms. du kan dock skita i tempmätare, givare osv.
bara gör följande:

1. då bilen är kall, avstängd i minst 2 timmar på lyften (ju längre desto bättre) pumpa i olja tills du ser att det börjar rinna över kanten.
2. starta bilen och låt stå i P-läget.
3. med bilen på tomgång försöker du trycka i ca 2-3 liter till.
(låt stå på tomgång max 2 minuter)
4. be din kompis gå igenom varje växel en efter en så att oljan pumpas runt i lådan.
det gäller här att köra alla växlar för sig i minst 3-5 sekunder var tills du når 5ans växel. bara låt den driva precis som om du körde vanlig lugn stadskörning. samtidigt som din polare arbetar sig genom växlarna kan du lugnt o försiktigt fortsätta pumpa i ny olja.
6. då bilen körts i högst 1 minut, låt den stå på tomgång i P-läget.
7. fortsätt med påfyllning tills du märker att det börjar rinna över eller tills du fått i tillräckligt med olja.
8. fick du i 11 liter? om inte, låt lådan svalna ett par timmar och försök sen igen.

du bör satsa på att iaf få i minst 11 liter. under det hade jag tagit det försiktigt med lådan eller lämnat över till någon som kan sin sak. lägg på minnet att lådan ska rymma 13.5 liter. så håll räkningen på hur mycket du pumpar i så löser det sig nog. lycka till!
Japmax: det är för att oljan ska pumpas runt i hela lådan. kör man inte genom alla växlar kommer man garanterat inte få i tillräckligt med olja.
nej precis, man kan inte bara peta i de olika växellägena, den ska gå på Drive hela tiden och varje växel ska gå precis som den gör vid vanlig körning.

har för mig att ca 3-4 min är max sen kommer lådan ligga runt 50c.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.