AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.349

318i startar inte, startmotorn går runt

Mc
3
McFly
BMW 318i Touring -04
DeLorean DMC-12 -81
Audi Coupe GT -88
Hej!

Jag har en e46 318i 2004, som inte vill starta.
Igår var jag ute och åkte några mil och det var inga problem. När jag skulle ta bilen på eftermiddagen så startade den till, men dog direkt. Provade igen, samma sak. Nu snurrar motorn men tänder den inte alls.
Det stank väldigt mycket bensin i början. Jag har kollat efter läckage, men inte funnit något.

Jag har ingen aning om vart jag ska börja att leta och hoppas att någon kan komma med tips.

Jag vet inte om det här har något samband. Men jag har ägt bilen i snart två år och jag har alltid upplevt bilen som svag. Min far har en precis likadan och hans upplevs som mycket starkare.
En annan sak hände för några månader sedan. Då skulle jag köra iväg med bilen och efter några hundra meter blir bilen jättesvag, jag stannar till vid vägkanten, då hör jag hur det slamrar från motorn och efter några sekunder tvärdör motorn. Jag väntade någon minut och sedan startade den och gick som vanligt. Jag har kört säkert 1000 mil sedan denna händelse utan problem.

Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Låter som rappad kamkedja eller flyttade kamdrev!!! kör inte innan någon kollat de!!
Mc
3
McFly
BMW 318i Touring -04
DeLorean DMC-12 -81
Audi Coupe GT -88
Ok, tack för snabbt svar.

Menar du alltså att kedjan har kuggat över och på så sätt ställt om tändningen?
Det låter logiskt, att kedjan har kuggat över och kamaxelgivaren har försökt kompensera detta och på så sätt gett upphov till en svag motor. Eller tänker jag helt fel?

Hoppas nu inte att det har slagit sönder något i motorn! Finns det risk för det även om detta inte hände när jag körde med den?
Visa användare
20
Beemil
E60 530i LCI -07
Klart risken finns att nåt har strukit med.. Lämna in till verkstad och byt kamkjedja samt kolla över ventiler o dylikt..

Billigt blir det ju inte, lämna in bilen för felsöken ev. kamkjedjebyte samt be dom att kolla över ventiler så att inte någon är krökt eller dylikt.. mitt råd, är jag helt fel ute kan någon gärna påpeka detta
Roffa1
Låter som att motorn är "dyngsur på bensin" brukar lösa sig om man bogserar igång den.
Mc
3
McFly
BMW 318i Touring -04
DeLorean DMC-12 -81
Audi Coupe GT -88
Hej igen!

Det var bensinpumpen som hade lagt av. Så nu går den som den ska.
Bilen visade dock felkod på att en kamaxelgivare hade "orimlig signal".
Så det kanske har något samband med det sista jag skrev i första inlägget.

Tack iallafall för en massa bra tips!

MVH// Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.