AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.282

Hjälp! Bilen slutade gå på tomgång! 525i

Sida 2 av 2
Ok nu har jag äntligen hittat kontakten.

på denna sida, där finns även "banan-slangen med.
Länk

Tomgångsmotorn sitter i banan-slangen som sen sitter i kontakten, som sitter i insuget.

Kontakten.
Länk

den har även en liten salng ansluten till sig.

På min var snäppfästet vänd nedåt.
in med handen tryck det uppåt och dra lätt ut.

Slangen riktad neråt på tomgångsmotorn går i i en u formad böj och sedan upp till luftbälgen.

Det är tok enkelt att montera igen om man tar lite smörjolja på slangfästena och mynningen på slangen.

Jag gjorde rent med elektronikrengöring, det går också med bromsrengöring, sen smörjde jag med crc power lube, sedan gick det att skaka på den som en marackas, den klickade fint.
Passa på att göra rent elkontakterna när du ändå har det nere.
da
103
dalleballe
525iAT -93
Tack så jättemycket för väldigt utförlig guide delorian! Ska testa detta i helgen, hör av mig hur det går självklart!!

En sak till jag glömde nämna under våra experiment igår i garaget så upptäckte jag en konstig sak. Om man står med bilen framför sig, så finns det nere till höger, bredvid luftburken intill kanten av bilen en liten backventil med en slang in, en slang ut som går vidare till insuget nånstans samt en elkontakt. Jag tog bort denna och då gick bilen, men med väldigt låg och knackig tomgång?! Och när vi höll för slangen till insuget så stannade motorn. Kan detta tyda på att någonting annat än tomgångsmotorn är knas?!
da
103
dalleballe
525iAT -93
Nu har jag lite uppdateringar!

Igår när jag hade kört upp bilen till garaget för att försöka ta loss tomgångsmotorn upptäckte jag en märklig sak. Dagarna innan hade vi gjort en ful-lagning av tomgångsproblemet, vi hade satt dit en klick smältlim på gasspjället för att hålla lite gas hela tiden, så att bilen gick på "tomgång". När jag igår öppnade moturhuven upptäcker jag till min stora förvåning att denna smältlimsklick är borta?!? Och bilen går på tomgång!?!? Jag var tvungen att starta bilen direkt för att se om jag kanske råkat pilla bort smältlimmet när jag öppnade motorhuven eller något. Men icke, bilen gick och går fortarande på tomgång.

Är det någon som kan förklara detta fenomen som tydligen verkar ha självlagat sig (vilket jag hatar när bilar gör då man aldrig riktigt vågar lita på dem..) ??

Får väl se hur länge den funkar nu, kanske hör av mig senare ikväll igen?? :P

Tack för hjälpen så länge i alla fall!
da
103
dalleballe
525iAT -93
Nu verkar sötebrödsdagarna vara över.. Idag började den bete sig illa på tomgången igen, men har tills idag funkat klockrent. Men på tomgång kan bilen nu ibland börja bli väldigt svajig mellan varven (ca 500-800). När den är svajig känns det som den ska dö när som helst oxå. Det konstiga är att den bara dött en gång hittills och det ännu mer konstiga var att när tomgången var svajig gasade jag till rejält, nästan varvstopp. Och då betedde sig tomgången normalt igen?!? Och när jag startade bilen kall några timmar efter den dött på tomgång var den helt normal igen, för att efter en stund (halv varm motor, mellan rött o blått) bli svajig igen, det var då jag gasade till den som den började gå bra igen.

Snälla någon som har något tips?! Kan det vara tomgångsmotorn som kanske är smutsig eftersom problemet endast verkar uppkomma ibland!!

Alla tips är välkommna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.