AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.283

Hjälp! Bilen slutade gå på tomgång! 525i

Sida 1 av 2
da
103
dalleballe
525iAT -93
Hej!

Var ute o körde med bilen förut, den starta precis som vanligt. Men efter att ha kört en liten stund märkte jag att bilen verkade gå dåligt när man åkte långsamt. Och efter att ha stannat bilen hemma märker jag att när jag ska ha igång den igen vill den inte gå på tomgång ÖVER HUVUD TAGET.. men motorn går hur bra som helst om man bara ger den gas, så det är enbart vid tomgång problemet är.

Kan vara en slump men igår hällde jag en sån där flaska STP injection cleaner när jag bara hade cirka 10-15 liter i tanken även fast man ska ha full.. Men bilen gick bra några mil efter det och idag dör den på tomgång.. Ingen aning om dessa saker kan ha nåt med varandra att göra men..

Någon som vet hur tomgångsmotorn osv fungerar eller någon som har något tips på vad man ska kolla för att få igång den??

Jättetacksam för alla svar då jag inte har en aning om vad jag ska göra :(

Bilen det gäller är en 525iA e34 -93
Om problemet uppstod när du hällde i rengöring så hade jag fortsatt med det fast pyttsat i5 liter e85 istället.

Skit kan lossna och åka iväg jag kör alltid 10 liter i 3 tankar och sedan byter jag bränslefilter.

Blir det nån skillnad när du drar ut LMM.
da
103
dalleballe
525iAT -93
Hej!
Kan du utveckla angående e85 förstår inte riktigt hur du menar??
Har inte testat LMM, hur menar du att ja ska pröva?

MVH
tanka 5- 10 liter e85 i en full tank.
da
103
dalleballe
525iAT -93
Jag kanske är från vettet men jag förstår inte hur det skulle få igång tomgången igen?
Du skriver att problemet uppstod kort efter att du hällt i injection cleaner...
Går bilen på tomgång när dukopplar ur LMM?
da
103
dalleballe
525iAT -93
Bilen går inte på tomgång när man kopplar ur LMM heller. När bilen går på låga varv skakar den väldigt mycket oxå, precis som att den inte går på alla cylindrar??
Luktar det det väldigt mycket råbensin när den går på tomgång, det lilla den gör, du kanske har en eller flera kassa tändspolar.

Är alla slangar och luftbälgen hela?
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Har du kollat om du har sprickor i insugningsgummit, råkade ut för samma symtom och det var gummit som var orsaken.
da
103
dalleballe
525iAT -93
Jag testade spruta startgas runt om insug och slangar runt om när den gick på tomgång en liten stund imorse men motorvarvet steg aldrig så det verkar vara tätt?? Jag blir galen på detta! Vill inte lämna in den på dyr felsökning.. hur kan jag felsöka ytterligare?? Minsta lilla tips är välkommet!
Ta loss tomgångsmotorn och prova att göra rent den.
Från stora bäljen går en mindre slang som den är ansluten till.
Ibland sitter den brevid motorn på min satt tomgångsmotorn under insuget.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om det vore tomgångsmotorn som kärvade borde den gå rent och fint, utan vibrationer och ingen doft av oförbränt bränsle om du ger lite gas så att den håller 800rpm. Gör den det?

Det är normalt att den skakar om tomgången är väldigt låg, men den skall skaka lika mycket på varje tändning alltså rrrrr, inte flopp-flopp-flopp så att säga. :)
Om du gasar till lite så hör du om det fattas en cylinder eller om den bluddrar.
da
103
dalleballe
525iAT -93
Ska testa detta imorgon! Är det någon som kan förklara hur tomgångsmotorn ser ut eller vart den sitter på min motor? Gärna tips på hur man vet om den är trasig eller fungerar! m50b25 motorn!
ma
7.450
marin849
slå in sista delen av ditt chasinummer här www.realoem.com
nummer på formatet ABnnnnn
da
103
dalleballe
525iAT -93
Var ute och testade lite nyss, håller jag lite gas så att han ligger runt 900 varv och uppåt så går den precis som den ska. Det är enbart när jag släpper gasen som bilen ibland går en liten stund på tomgång (väldigt oroligt och svajigt) för att till sist dö. Tyder detta på tomgångsmotorn? Eller är det tjuvluft nånstans? Har sprejat startgas på de flesta ställen kring insuget och slangar i närheten. Finns det flera ställen jag borde testa på?
ma
7.450
marin849
Startgasmetoden fungerar inget vidare.
Jag provade den en gång. Hittade inget. Sprayade då direkt i insuget, men inte fasen hände nåt. Sprejade då riktigt rejält rakt in i insuget och då frustade motorn till och återhämtade sig sedan.

Kanske var kass startgas, men det var CRC eller CNC eller vad den heter (de som gör 5-56).

Det låter ju som att tomgångsmotorn inte arbetar iom att den går bra med lite stödgas.
da
103
dalleballe
525iAT -93
Experimenterade lite igår med bilen. Tror att jag har hittat vart tomgångsmotorn sitter, vilket var väldigt svårt förövrigt!! Men det måste vara den t-formade metallfärgade saken med slangar på varsin sida samt en strömkontakt, som sitter precis under insuget eller hur??

Då blir ju så klart nästa fråga, hur fasiken får jag bort insuget?! Måste jag ta bort det för att göra rent tomgångsmotorn samt kolla slangarnas skick?? Ifall jag måste ta bort den, är det någon som kan förklara eller länka till en guide eller liknande?

Har förövrigt lagat den temporärt med en klick smältlim vid gasspjället så det alltid är lite gas :P Men detta känns inget vidare såklart..

Alla tips och minsta hjälp på vägen är jag jättetacksam till!!
Den sitter med slangklämmor, akta så du inte brytaer av fästet där den går in i insuget.
den ser ut så här.
Länk

Skicka in mobil eller digitalkameran ta lite bilder så ser du bättre.
Min satt med nån engångsklämma som jag tog bort och ersatte med en ny.
da
103
dalleballe
525iAT -93
Okej då måste det vara den!
Hur f*n kan man sätta den så svåråtkomligt?! :P
Behöver jag demontera insuget för att få bort den o göra rent den eller tror ni att man lyckas genom att smyga in händerna in under insuget?
Jag lyckades att ta bort den , men det är armarna in under och "bendover över motorn"

Det värsta jag varit med om helst sanlös placering av den otroligt korkat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.