AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.385

Min bil har fått påhälsning, stöld, skador...

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej!

Imorse när jag kom till bilen så fick jag en chock.
Tjuvar har brutit loss båda dekalerna (runda BMW märket) både på huven och bakluckan!!!
Plus att dom har tagit kofångaren, spoiler med dimmljus och allt.
Sladdarna bara hängde och spolarvätskan hade runnit från slangen till strålkastarspolarna.

Ena xenon-halvljuset lyser inte..och datorn varnar...
Tjuvarna har bucklat, skrapat både huven och bakluckan.

Har talat med försäkringsbolaget och polisanmält.

Nu till frågan:

Hur klassas detta egentligen då det både är skadegörelse och stöld?
Jag ska få betala 2000kr i självrisk säger Salus ansvar...
För mig just nu är det mycket pengar.

Detta är första gången sånt här händer mig.

Ska åka till BMW i eftermiddag.

Vad tycker ni?
Vad ska jag kräva?
Eftersom tjuvarna har bucklat lite/skrpat upp lacken.. så ska jag väl kunna kräva att det blir återställt?

Fy tusan vad arg/ledsen man blir på sånt här!!!

Beemoholist javisst!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Klart du ska få det återställt, därför du betalar pengar till försäkringsbolaget år efter år.

Varför har dom brutit bort bmw märkena ? dom får man ju bort lätt hm.

Hoppas bara inte bolaget tycker det är mer värt att skrota bilen
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Tråkigt att det hände, men det klassas som stöld.
Mvh
Marin
E
1.156
E
320 ci cab -04
Tja det finns folk till allt, på min brukis slängde en person (polisen vet vem) in en cyckel i bakrutan. Bara rutan kostar 7 pap plus arbete och sen tillkommer plåtjobb osv. Runda slängar 20 pap. Min självrisk 3 pap.

När polisen hörde av sig och frågade om jag hade några krav på "personen" så ville jag lämna tillbaka cyckeln, men farbro blå var inte lika generös som "personen" och lämnade inte ut namnet...

E
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Vilken dag! Talat med försäkringsbolaget flera gånger, polisanmält, lämnat in bilen på BMW..dom tyckte absolut inte att jag ska köra runt med min bil som bara har ett halvljus samt inga dimmljus.

Efter mycket ringande och "tjafs" har jag en hyrbil (Toyota yaris) och enligt BMW kommer det ta minst 2 veckor innan bilen är klar.
Bilen kostar mig 32,5 plus 50kr/dygn= 82,5kr dag.
Plus 0,3kr /km...3kr/mil.

captaincoats: ok, BMW ringer väl när don har gjort skadebesiktning.
Då ska jag kräva det!

E: Fasen vad tråkigt!

Jag hoppas nu att det inte "dyker upp något" att försäkringsbolaget inte ersätter.
Är trogen kund på salus ansvar sen många år....
2000kr blir det oavsett i självrisk...

Tack för era svar!

Beemoholist javisst!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Bara två veckor? Då har du tur. Så här års brukar det ta 2 månader innan det blir din tur i lackboxen..

Man blir inte direkt "pigg av" att strula med den här typen av grejer. Man måste tänka positivt, acceptera det som hänt och gå vidare.

E
E - polisen får inte berätta vem så länge förundersökningen pågår, men när den är klar kommer du få veta vem personen är. Så du kan lämna tillbaka cykeln alltså.....
E
1.156
E
320 ci cab -04
MP5

Det låter bra, frågan är bara vad som händer om förundersökningen läggs ner på grund av resursbrist. Lämnar de ut förundersökningen då?

E
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Tråkigt!

Men vilka amatörer!
Och det är väl inget värde i en original E38 stötfångare?
Hade tjyvarna krockat sin egen E38'a?

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
E: dom har sagt MINST två veckor...hur lång tid det kommer ta vet jag inte i dagsläget.
Har hyrbil max 45dagar...tog den billigaste Toyota Yaris.

weeman: ja, trist som f*n.
Vet inte värdet direkt på kofångare dimmljus m.m.
Men dom på BMW sa att det inte är ovanligt att tjuvarna tar även strålkastarna!

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Lite mer info...idag talade jag med BMW som har skickat bilen till deras plåt/lackverkstad i Södertälje.
Och dom sa ca 2-3 veckor innan bilen är klar.

Då är min fråga- ska jag åka till Södertälje och 2godkänna" deras lagning/lackning m.m.?

Hur brukar man göra? (aldrig råkat ut för sånt här)
E
1.156
E
320 ci cab -04
Tommyv6

En duktig lackerare ser direkt skillnaden på en orginallack och de områdena som är bättrade i efterhand. Färg blecks alltid och det är i princip omöjligt att få till samma färgnyans. MEN Det som är viktigt är inte vad du ser utan vad du inte ser, dvs hur underarbetet är gjort. Ska man "lagar" är det viktigt att alla områden som ska lackas slipas ner grundas och slipas igen. Ofta slarvar billackerare med det. Sen flagar färgen i värsta bort efter några år eftersom färgen inte fäster ordentligt. Det har hänt mig. Om du vill vara säker på att det blir bra måste du var med hela tiden. Min erfarenhet är att det är bäst att göra grundjobbet själv och be en lackare lägga färgen. Ett ordentligt gjort grundjobb tar tid och är därför dyrt. Slarvar man med grundjobbet syns det inte alltid på ovansidan. Idag används dessutom "vattenbasserad" färg som man lägger klarlack ovanpå. Skadas sen klarlacken tränger vatten in under klarlacken och då är det "tack för kaffet". Be lackeraren använda två-komp billack hela tiden. Mellanslipa med fint papper mellan lagren.

E
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
E: tack för tipsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.