AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
758

Manuell vs Automat

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Har aldrig sett nån biltillverkare angivit att en automat gått snabbare än en manuell bil.

Nån som vet ifall det finns nån bilmodell där automat accar 0-100 snabbare än en manuell?

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag minns att japanska MAZDA utvecklade en konceptbil (namn??) med en annan motorlösning än förbränningsmotorn. Den hade ett elektroniskt fartreglage, alltså steglöst... gick väldigt smidigt och snabbt... Men nej, talar vi vanliga bilar så tror jag inte att en automatlåda kan spöa en manuell. Det är väl för att automatlådan är optimerad för ett gott ekonomi - prestanda förhållande?
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
bumper: Med BMWs steptroniclåda så tycker jag att det är få som hänger med, jag menar det är få som verkligen kan växla bättre än sportläget i en steptroniclåda. Skulle så vara fallet så kan man ju alltid utnyttja de manuella läget i lådan vilket innebär att du kan varva fullt ut om du vill. Sammanfattningsvis så tycker jag själv att bekvämligheten i en automat i kombination med att du kan växla själv är överlägset.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
0-100 tider med en steptronic är ju dock inget att hurra för. Den tar ju lite tid på sig att fundera så där i början. Visst kan man väl "bromsa fast" men det vill man ju inte, en steptroniclåda är DYR.
Kollade lite 0-100 tider igår på min 528iA Steptronic ca 10 repor och snittid 9,33 med antispin ikopplat. Ja jag glömde koppla ur den...
Antispinnen stjäl väl ca 0,5s så alltså stämmer fabriksuppgifterna på 8,8s bra (manuell 7,5s).

Magnus M, BMWcs NORD
325Ci
vad e egentligen speciellt me steptronic-låda??
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
325Ci: "Speciellt" vet jag inte men du har tre möjligheter med en Steptroniclåda: Automat, Automat Sport (Vilket ger högre varv vid växling) samt till sist ett manuellt läge som innebär (om du vill) att du kan lägga i ettans växel sen varvar motorn ut fullt innan den tar nästa växel (om du inte drar i tvåans växel skälv förståss).

Så om du tar ut alla eventuella antisinsystem som du har i bilen och använder den manuella delen av växellådan så är det få som växlar snabbare....
325Ci
har själv automatlåda. Jag vet inte vad min e för nån men jag har: Back, Neutral, Drive, 4, 3, 2 på den. typ lägger jag den i läge 2 så varvar den fullt ut o växlar över. har även nån annan knapp.. Sport, Ekonomi, Vinterkörning eller nått.
325Ci
???
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Alla pratar ju om motorbyten... Kan man byta växellåda istället? Sekventiell låda i trimmad Compact..? Hehe :O)

PowerKjell

OO=00=OO
__--------__

Hejsan,

accar inte 540 E39 lika fort med steptroniclådan som med den sexväxlade manuella har jag för mig... 6,2?

Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.