AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
809

Innerbelysnings fel i bmw 523 -99 e39

Hej

min bil har under en längre tid krånglat med den röda innerbelysningen (vet inte vad det kallas på bmw språk). Men allt som lyser rött i bilen: Instrumenteringen, kliman, stereon, dem röda dioderna i taket, och till o med elhiss kanpparna har slutat lysa. Och ibland tänds dom ett tag för att sedan slockna.. Jag trodde först att detta vara ett spänningsfel och laddade batteriet, då funkade det ett litet tag tills det slocknade igen trots att batteriet var fulladdat.
Sen kollade jag alla säkringar så att inget var glapp där men hittade inget som såg konstigt ut.

Så då har jag två frågor:
- Vart sitter säkring/säkringarna för den här belysningen?
- Vart ska jag börja felsöka?
- Kan det vara ljusmodulen som krånglar?

Jag har försökt söka lite på olika forum men har inte hittat nån som har mitt probölem. Många andra verkar ha problemet att stereon inte funkar som den ska samtidigt som innerbelysningen slocknar osv osv..
men i min bil funkar allt så som stereo kliman osv..

Tack på förhand
/staffan
Allt som lyser och kan dimmas med reglaget på panelen matas med röd/grå kabel, samma färg runt om i hela bilen. Om jag inte minns fel så matas spänningen ut från ljusmodulen. Det sitter förmodligen ingen separat säkring, matningsbussen för all belysning är isf elektronisk avsäkrad.
Det sitter en del fördelningsblock för de olika förbrukarna, om jag minns rätt så sitter ett under golvmatta och isolering alldeles framför passagerarstolen.

FP
Ok tack ska du ha jag ska kolla det nu direkt :)
känner mig lite dum i efterhand men det visade sig bara vara att vatten hade kommit in i ljus modulen. Så jag rev isär allt o ställde dit en kupefläkt o la modulen inomhus i en timme.
Nu funkar allt skit bra :) Tack för hjälpen ändå..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.