AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.536

Drog ur lmmkabel under gång, vad kan hända?

Kikade lite på denna tråd Länk

testade att dra ur lmm då jag har haft problem med motorlampa och eml. När jag drog ur denna kabel så dog motorn direkt. Vad kan man dra för slutsatser av detta? enlgit tråden jag läser här så märkte ju inte han någonting.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du drar ur Lmmkabeln så ska motorstyrningen ta signal från trottelpotten på spjället istället. Gissningsvis har du ingen kontakt med trottelspjället pga konatktproblem , som sagt en gissning men kanske logiskt med tanke på din andra tråd

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Okej. Då kan jag gå in mer på det spåret. i morrn blir det till att ringa verkstan som sagt... nu startar ju inte bilen alls längre.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du nått kvar i batteriet ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Är osäker på detta men bilen klickar ju vid startförsöken just nu, innan gick bara startmotorn runt men den ville inte tända riktigt. Batteriet är bara ett år gammalt då det andra gick åt skogen vid bränslepumphaveriet.

Du tänker på att det måste finnas mer kräm i det vid en ev diagnos?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om det inte märks nån skillnad alls över huvudtaget när man drar ur kontakten till LMM medan motorn står på tomgång skulle jag tolka det som att LMM redan var inaktiv/ur funktion.

NÅNTING ska ju hända när man rycker kabeln, helt plötsligt säger LMM att det inte kommer nån luft... LMM finns ju för att leverera mycket snabb info till styrdonet (annars ingen vits att ha nån, då funkar tabellvärden lika bra), så därför reagerar styrdonet mycket snabbt på ändringen i LMM-signalen och tog typ bort bränslet. Motorn hann väl dö innan styrenheten insåg att LMM "dog". Men den skall gå att starta om och köra utan LMM som Hasso beskriver.

Om motorn bara klickar har du ju ingen kräm kvar i batteriet = inte konstigt att den inte startar?
köp en multimeter och kolla spänningen i batteriet, hur många volt det ligger på, om det är lågt så kanske något drar ström?
Tycker också att det känns som att något ligger och tjuvdrar då batteriet är in princip nytt, har gjort ca 4-5 startförsök. idag när vi bogserade bort bilen var den riktigt trött... ville knappt köra vindrutetorkarna. Nåväl vi får väl se vad de kommer fram till på felundersökning á 800kr.
strömförbrukningen kan du mäta själv med en multimeter.
Jo jag vet detta delorian, får väl kika på det när bilen är färdig på verkstan,
Tycker dock att felet är skumt då började vid väderomslaget, på morgonen så hällde jag dessutom i lite bensin ifrån en dunk som har stått sedan somras då det var dåligt med soppa i bilen, vet ej om detta kan ha påverkat.
De ringde ifrån verkstan, notan blev 800kr för felsökning. Bilen fungerar nu igen den hade lagt upp felkoder på motorlampa och abs och sedan orkade den inte tända enligt verkstadskillen, att det kunde bli dåligt med komp så att lyftarna till ventilerna inte orkar... Någon som kan/vill utveckla lite?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om man startar motorn (kall) och flyttar bilen fem meter och stänger av motorn direkt (dvs kör bara några sekunder) så kan det hända att motorn blir komplös och startmotorn bara snurrar. Det är något med att de hydrauliska ventillyftarna super sig lite väl fulla på olja vilket gör att ventilerna inte stänger. Bara att nöta eller vänta.

Men detta har inget med LMM eller generellt dålig gång att göra. När motorn kommer igång dröjer det inte länge så får man tillbaka alla cylindrar och den går som vanligt.
Det som hände mig var ju att jag åkte hem ifrån jobbet (ca 2-3 min) stängde av, åkte och handlade... och åkte ca 2-3 minuter igen och stängde av och startade efter ca 1 minut.. då började bilen gå allmänt dåligt och efter nån minut tändes motorlampan och även eml.

bilen gick då riktigt dåligt, precis som att den inte gick på alla burkar.
Men nu så är den som vanligt igen, känns lite konstigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.