AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.920

Gul motorlampa på 116ia 2008

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Något uppenbart galet med bilen och tänkte bara kolla om ngn varit med om ngt liknande. Gäller en 116ia -08, dvs. facelift på 1-serien.

Får gul motorlampa när man lägger belastning på motorn, t.ex. genom att från ca 70 ta ner den i fart till ca 30 och sedan gasa. Bilen växlar inte ner utan börjar rycka och man känner hur den är trött och vips börjar den gula motorlampan att blinka under en stund. Sedan går det över och bilen är körbar igen.

Undviker att köra med den nu och skall så klart ta den till verkstad så snart som möjligt, men har någon annan upplevt något liknande och har någon aning om vad som kan vara fel? Bilen har gått strax över 3.000 mil.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Vet på tidigare inklusive min 116i var det fel på kedjespännaren men det borde vara åtgärdat på en 08 eller ?.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Växlar den inte ner låter det som om något inte står rätt till med automatlådan, har växellådan en egen varningslampa på E87 eller kan det kanske vara som så att den varnar via en "motor"lampa även för drivlinan?

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Växellådan växlar fint i övrigt, så vet inte om det skulle vara något krux just då mellan 2:an och 3:ans växel när det här hände. Tror inte det finns någon annan varningslampa separat för automaten, men det känns rent subjektivt inte som om det är den det är fel när man kör.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Inlämnad på verkstad nu, så blir intressant att se vad som kommer ut av det. Inget syns när de kollar infon från nyckeln iaf.
Råkade ut för samma sak idag. Den gula motorlampan börjar blinka eller lysa konstant. Motorn skakar och är orkeslös. Verkar som motorn bara går på 3-cyl. Ska lämna in bilen i veckan. Någon som vet hur lång motorgaranti man har, om den nu finns överhuvudtaget? Hittar inget om det i garantihäftet.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Nicklas116 har du med automatlådan ?
Man blir lite orolig.
Nej, det har jag inte.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Oki, fått tillbaka bilen nu. Samtliga tändspolar utbytta samt bränslehögtrycksgivare. Fick det till vad de påstår är rabatterat pris och utfört för 1.500 sek fast som någon form av "goodwill" (Förenade Bil i Malmö). Fick känslan av att det inte var första gången de fixat den här typen av fel...

Hoppas det är fixat nu. Känns inte helt övertygande när en försiktigt körd bil får sådana här problem efter 3.000 mil.
Inte första gången nej. Finns andra trådar om motorlampor som lyser på 1-serie bilar. Haft inne min ett antal ggr och bytt div. givare och tändspolar...nu har den rullat på sedan november, ta i trä,,,
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Jag var hos min BMW verkstad i dag.

Har ett kort rasslande ljud just i ögonblicket bilen startar oftast när bilen är kall.

Provade 2 gånger att starta bilen 2 gånger kommer ljudet 3 gången allt som vanligt.

Givetvis kom det inte när jag var hos verkstaden och bilen blivit varm.

Han pratade om tappat tryck om han menade spännrullen vet jag inte.
Den är byt på bilen.

spridare nämns med.

Han ville att jag skulle lämna bilen så dom kunde starta den när den är kall.

Tutar o kör vidare så länge inga varningslampor lyser.
Nu har bilen varit inne på verkstad och en av tändspolarna har bytts ut. Önskade även att verkstaden skulle byta allihopa men det gick dom tyvärr inte med på, hoppas nu bara att dom andra spolarna håller. Gjordes även en programuppdatering. Allt gick på motorförsäkringen, 1500:- i självrisk. Vill även tillägga att BMW assistans och IF skötte allt exemplariskt. Kommer hädanefter inte att köpa en begagnad BMW som inte täcks utav motorförsäkringen(10000mil/8år) eller BMW assistansen(5 år).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.