AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.475

Dämpare läsning

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Kan för en del vara intressant läsning.
Vid 10 000 mil byte av dämpare f/b, bilstein B6 sport.
4600 mil senare, fjärde vintern, höger fram dämpare frysen.
Höger sida är cirka 2,5cm lägre vid mätning, vänster sida låter illa.

Har nu byt fjäder, fjäderbenslagring, samt dämpare till Bilstein B4.

Passade på att jämföra fjädrarna lite. Jag satte tryck på den gamla fjädern 40kg och sen på den nya fjädern. Det blev nästan 6mm skillnad i höjd vilket märktes efter bytet.

Självklart testade jag B4 dämparen. Tog en träbit och tryckte ner dämparen hastigt och efter 2-3 gånger blev dämparen hård. B6 dämparna som satt på bilen var precis tvärt om. Kolvens retur på B4 var också mycket kraftigare, inte snabbare utan mer tryck i.

Jag kunde inte låta bli att skruvade isär B6 dämparen som suttit på den högra sidan. Cirka 1,5 dl vatten rann ut om inte mer när jag drog ut
styrkolven från cylindern.

Får se hur länge dessa håller men jag är väldigt missnöjd på B6 dämparna.
Dämparna som sitter bak verkar vara helt OK och stabila.

Hur blev nu köregenskaperna efter bytet och blandningen B4 fram och B6 bak. Svårt att säga men jag slipper iaf få ont i röva.
pl
45
plan_a
530xd Touring -16 F11
320i Sedan -87 E30
Intressant för mig då jag står inför att byta stötdämpare både fram och bak. Valet står emellan B4 eller B6.
Tänker ju att B6 ska vara bättre!
Låter inte så med dina erfarenheter.

Hur går det med dina B4 ett tag efter montering?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
B4 funkar bara bra. B6 dämparna är Upsidedown dämpare vilket innebär att den undre delen är ett ihåligt rör förutom en klen stång i centrum.

B6 funkar säkert bättre i varmare länder.
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
jag har bara gott att säga om solid av tidigare erfarenheter vid kollision med min förra v70....men nu när ja skullehel försäkra min 523a så var dom jävligt dyra så det fick bli länsförsäkringar för min del å jag bor ändå i lilla taberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.