AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.360

hjälp! min motor lampa lyser

es
76
essse
Bmw 320i-01
hej köpte nyligen en bmw 320i 01:A , servade den nyss och besiktigade den och den gick igenom utan som helst några problem, men i fredags kväll när jag va ute o körde började den här motorlampan lysa, kände inga fel på bilen den gick som den skulle , men kan känna att när jag startar bilen o står på tomgång så känner jag lätta vibrationer kommer och går och plus att vattnet från spolarvätske hållaren försvinner en mekaniker har varit o kollat på den men kan inte se att den läcker men endå försvinner vattnet hela tiden. någon som kan hjälpa mig som haft liknande fel?

NF
440
NFd
325im -87
Man får hoppas att det inte var kylvattenbehållaren du menade?
es
76
essse
Bmw 320i-01
nej, utan där du fyller på spolarvätska har fyllt på flera gånger men men lampan lyser och när jag öppnar motor rummet för o kolla i behållaren så har all vatten försvunnit ... skruvade loss behållaren men kan inte se att den läcker och inte heller ner på marken frågan är då vart försvinner vattnet ?
NF
440
NFd
325im -87
Ja det där med att spolarvätskan försvinner låter som ett intressant och billigt
problem. Det löser du nog själv om du kollar ofta efter att du fyllt på,
tex. kanske det bara läcker ut när tändningen är påslagen eller motorn är igång?

Men vad är det för motorlampa som lyser?? Står det inte vad lampan gäller,
kolla i instruktionsboken.
Du har väl kollat kylvattennivån och oljenivån i motorn, det får varken vara för mycket eller för lite.
es
76
essse
Bmw 320i-01
har kollat både oljan o vattnet och allt stämmer bra, det är den gula fyrkantiga lampan som är bredvid EML lampan som lyser har slagit upp och den betyder försämrade avgasvärden, men idag så åkte jag till verkstan och kopplade upp den på datorn och det visade sig att det var lambdasonden som behövde bytas, men jag känner nu att medans bilen står på tomgång så både känner jag och hör en vibration som kommer och går mellan jämna mellan rum kan det bero på den här lambdasonden?

och angående spolarvätskan är ett mysterium fortfarande eftersom varje dag så fyller jag på den full, ett par timmar senare så början lampan lysa till spolarvätskan och när ja öppnar motor rummet för o kolla i behållaren så finns det inget vatten kvar läcker inte från någon slang o inte heller på marken och själva behållaren är helt o fin men nu har ja beställt packningar och hoppas att det hjälper ...
po
73
poppemalmö
320M Touring
Den gula motorlampan kan vara en indikering på att en tändspole lagt av. Fick de problemet sist jag haft bilen inne på service, testa att köpa en tändspole, ligger på runt 300 spänn, testa sen byta runt så kanske du hittar felet där.
Inte bra att köra med en tändspole som inte fungerar till 100 % kan skada katalysatorn.
Ps har faktiskt precis fått samma problem med spolarvätskan, skicka gärna en uppdatering ang de problemet. Ds

Lycka till!
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Jag skulle börja med att byta lambdasonden iallafall eftersom du har en felkod på den.
Angående spolarvätskan så är det inte ovanligt att pumpen in i behållaren inte håller tätt. Den sitter på framsidan av behållaren och kostar någon hundralapp att byta..
es
76
essse
Bmw 320i-01
idag va jag på väg och åka och köpa lambdasond men plötsligt så släcktes den gula motorlampan av någon konstigt anledningen varför vet jag inte , ringde och frågade bmw och dem sa att det kan ha varit att själva sladden till lambdasonden kan ha kommit i kläm och det var viktigt att innan man startar bilen så har slår man på tändningen i ca 10 sek sedan startar och väntar ytterligare 10 sekunder till tills man kör iväg,

men då är frågan hade du den här svaga vibrationen som kom och gick mellan jämna mellan rum??

Visa användare
230
Sigvardsson
330Ci M-sport II Individual
Om det är fel på en tändspole skulle han väl få felkod på det också? Misständning Cylinder X eller liknande?
po
73
poppemalmö
320M Touring
Ja hade svaga vibrationer under tiden, men min tändspole fungerade lite då och då, och då låg där inte en aktiv felkod, men den indikerade i loggen att där varit ett fel på den.
Har bilen slutat vibrera nu?
es
76
essse
Bmw 320i-01
nej , ibland känner jag vibrationen och sen försvinner de o sen kommer tillbaka men nu har min motorlampa börjat lysa igen, så jag vet inte om de kan bero på lambdasonden??
po
73
poppemalmö
320M Touring
Testa med att byta den först, så får vi hoppas de räcker, eftersom du fått den felkoden.
Lycka till
es
76
essse
Bmw 320i-01
ja ska göra det o fixa spolarvätskan fick packningarna idag från bmw, jag har ju begagnatförsäkring genom blocket så de täcker reprationerna o delarna:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.