AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
12.117

Vad tycker vi om Lexus?

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Slösurfar på blocket och kan inte låta bli att gilla Lexus IS 220d och 250 2008 och framåt. Verkar vara mycket bil för pengarna och kvaliteten lär vara i toppklass.

Men hur är de att köra och äga?
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Ryktet säger förhållande dyr service.

Och min egen åsikt är att Lexus visserligen gör bilar med mycket hög kvalitet samt rätt linjesköna skapelser. Men de är ack så förbaskat tråkiga att köra, helt sterila utan karaktär.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Lexus gillar vi :)

Vet inte riktigt vad ni har för referenser på service men min kostar mindre än både saab, bmw, audi och volvo och serva (drygt 2000 kr för lilla service, dubbla för stora servicen). Ska tillägga att jag servar den på Toyota då det inte finns nån lexushandlare i Luleå

Äga Lexus generellt sett är ganska lätt. Man servar, tvättar och tankar, inget går sönder!
Ett tips är att köpa en beggat från en lexushandlare. Då får du lexus kvalitetsgaranti till bilen är 8 år eller passerat 15000mil. Mycket skönt att veta att om nu nåt pajar så är det gratis att fixa. Vi fick ett stenskott genom kylaren så att den började läcka(tack lastbil..) och det var absolut inget snack. Lånebil och ny kylare med flyg från lagret i Tyskland.

Ta och prova en, det är mycket sköna bilar att köra.

//IS200-01, RX300-03 och framför allt: 323i e21!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
De nya modellerna är snygga, speciellt IS 250. Kan mycket väl tänka mig en sådan dock lite synd att vissa interiör detaljer känns lite väl Toyota-pastigt.
IS250 automat är trött och mkt trång invändigt. Ingen jätteskillnad mot förra Avensis, mkt plast. Vill minnas att dieseln är ganska törstig. Stolarna är små.
Har någon kört en RX400h och kan berätta om den eldrivna fyrhjulsdriften (på bakhjulen) är någonting att ha? Eller i vilka situationer den är tänkt att fungera?
be
361
benke_berguv
I3s- 18
rx400h är perfekt att köra runt med i snö och på oplogade vägar. Man ska dock ha i skallen att den har ingenting vid sidan av vägen att göra, eldriften bak är mer av "skjuta på-typ". I stan är den däremot hur bra som helst!

//RX300-03 och framför allt: 323i e21!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
benke_berguv:
Ingen IS200-01 längre? ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Niklas: Jag hade en sådan - och den funkar helt ok, var bara ut någon gång utanför staden på skogsvägar fulla av snö. Och visst tog den sig fram, men den går knappt att klassa som fyrhjulsdriven.
Däremot inne i stan och vid normalt väglag funkar den fin fint - riktigt bra skjuts i den (ca 7 sek till 100)
Och den drar endast kring 0,9 (0,9 på landsväg och 0,9 i stan)
Och att den håller ihop är ingen underdrift - och om den skulle gå sönder så gör ju Lexus som Toyota, de byter ut delar utan att ägaren vet om det.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
be
361
benke_berguv
I3s- 18
esadh:

Bytte jobb och det kändes onödigt med 4 bilar och 800 meter till jobbet så en bil fick flytta :)

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
benke_berguv:
Det var fegt. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
@ benke_berguv: Serva, tvätta och tanka låter som ett bra koncept. Dety låter som Lexus har kvaliteten BMW _borde_ ha.

De nackdelar jag ev. kan se med Lexus är att de kan vara svårsålda den dagen man säljer (fel?) samt något dyra i inköp. Sen ligger väl inte deras motorer i absolut framkant heller om man ser till förbrukning och effekt.

Interiörerna har blivit bättre de sista 3-4 åren tycker jag.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Min IS var ganska törstig, låg på 1,2 i stan om jag inte mins fel. Kombinationen lite motor - automatlåda gjorde att foten ofta var i botten... vilket man märkte på bensinmacken.
RX:en ligger på mellan 1,4- 1,65 nu i vinter. Då rullar den bara korta sträckor inne i stan så siffran är kanske inte helt rättvis. Landsväg på sommaren så ligger den runt litern.
Jag tycker dock den extra soppakostnaden kompenseras av att mina repkonton under 4 år varit 0 kr. Då har ända rx:en gått 17500 mil och is:en han rulla 13500.

Inredningen i IS:en var plastig, inget snack om saken. Det är dock jättekliv mellan kvalitetsskillnaden i den och den i RX:en. Nu är det ju ännu bättre så jag tycker att de ligger helt i nivå med Audi och BMW

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Vi har en RX400h i familjen och det är trevliga bilar, någon ovan skrev att Lexus är tråkiga och karaktärslösa bilar att köra och visst; De större modellerna är det.

Men ovanstående RX lämnas på service i Göteborg där jag håller till på dagarna, som lånebil får man ut en IS250 och senast drog det ut på tiden och jag fick med mig lill-bilen hem till Halmstad.

Och tråkig är den då inte, den hänger inte med en 3-serie kanske och det säger jag inte enbart för att jag är Bmw-frälst men den är mycket vass när vägen svänger och ger definitivt ett leende på läpparna. V6an sjunger fint och bjuder in den med, även om den har en tråkig karaktär mot Bmw´s R6. Styrningen är dock död jämfört med Bmw, men bättre än en Mercedes tex.

Inredningen håller inte Bmw-kvalité, men IS är välutrustad och en snik-IS (Som denna var) känns som en bra mycket lyxigare bil än en snik E90. Med gott om utrustning i båda bilarna vinner dock Bmw lätt.

Men angående 4WD i RX400h så är det en rätt värdelös historia, visst den fungerar utmärkt för att skapa den där "trygga körkänslan" som man söker. Men när det kommer till oplogade vägar, uppfarter, hala backar och liknande är den verkligen värdelös. OM bakhjulen driver så slutar dem snart, när det pressas försvinner krämen fort nämligen. Dessutom går antispinn/sladd inte att koppla ur, bilen stryper sig alltså enbart till stillastående.

Höll på att köra fast på Garageuppfarten, på samma garageuppfart hade en sänkt Mercedes nyligen klättrat in på breda 19" utan större problem.

Kort och gott underbar bil den där 400h, men räkna med sämre framkomlighet än vad många 2WD har.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Vi har en IS220d Executive -06 i familjen sedan -07..
Lexus har mycket bra kvalitet och lyxbilskänslan är påtaglig i executive modellen. Bilen är ett exceptionellt bra åk för långfärd och även mindre vägar.. På vintern är den minst lika välbalanserad som BMW´n tycker jag.

Nackdelen är att dieseln är lite högt växlad. 6:an är en utåräglad överväxel och kan knappt användas under 100km/t.. Dock så ligger man bekvämt på 130 km/t hela dagen och natten ochh dagen därpå eftersom bilen drar under 6.5l/100km i den hastigheten (testat flertalet ggr "på riktigt").

Missförstå mig rätt.. Jag gillar bilen skarpt och den funkar jätttebra i alla lägen. Det är egentligen bara den lite höga växlingen som gör den kinkig i kötrafik, men fördelen på det är istället att den inte blir lika astmatisk på ettan och tvåan när man inte ligger i köer uttan villl "dra iväg". Bilen skullle vara en fröjd med en bra automat, för motorn på 170hk räcker.

Jämfört med våran E91 så har Lexusen mer storbilskänsla, medan BMW´n plockar poäng med sportighet (M-paket iofs).

//Anders
IS220d uppdaterades till 07 för att komma tillrätta med den höga utväxlingen. Minns dock inte om det var en ny låda som installerades eller om något annat gjordes.

Största nackdelen tycker jag är avsaknaden av automatlåda.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Amullo: Den IS250 automat jag körde enligt inlägget ovan drack 0,68-0,73L/milen i 130km/h (E6, 120km/h+moms), jag vet inte om det är precis som hos Bmw stora skillnader på en drygt 4år nyare bil (Ovanstående uttagen sept.2010) men 0,65L/milen känns inte så snålt för en diesel?

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.