AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.774

Ojämn motorgång vid jämngas, M43-motor

Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hej!

Ett fel uppstod nyligen på min bil, en BMW 318 med M43-motor.

Vid "jämn" gas - liknande mellangas - går bilen ojämnt och hackar sig fram, är 100% på att den inte tändmissar utan får snålt med bränsle. Sker inte alltid, men väldigt ofta, Vid full gas försvinner problemet men mellan 25 - 75% gas uppstår detta fenomen.

Lätt ostabil på tomgång vid enstaka tillfällen, men ligger för det mesta jämnt.

Vid Bilprovningen idag fick jag nerslag på "Lambdavärde, förhöjd tomgång, felaktig", med ett värde på 1,28 (normalvärde 0.97 - 1,03) vilket indikerar snål motorgång.

Övriga avgasvärden var bra, med 0 på CO/CO 2500 samt 008/100 på HC.

Det som jag vet om är att det har funnits avgasläckage på bilen, som däremot är igentätade. Finns dock riska att läckage finns framför katalysatorn, (precis innan), däremot sitter lamdasonden långt innan katten.

Saken är den att jag kopplat in såväl Bosch-datorn jag har på jobbet, samt Launch-boxen. Inga felkoder finns hos LMM eller någon övrig del i motorstyrningen.

Det bör väl finnas felkod om LMM är en felkälla?

Eftersom lambdavärdet var för högt vid förhöjd tomgång (2500 rpm) som även är det varvtalet där den går ojämnt när den väl gör det, så känns det för mig som att den går väldigt snålt vid det varvtalsregistret.

Även insugspackning (undre mot toppen) samt övre plåtpackningarna är nybytta.
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Okej, efter mycket runtsökande på nätet har jag kommit fram till vad som kan orsaka mina fel på bilen:

Läckande ventilkåpspackning ska tydligen ge liknande fenomen gällande ojämn gång.

Defekt vakuumslang till insuget hade mest liknande symtom, minns jag rätt sitter det en torr och porös slang tejpad med vulktejp på insuget.

Luftmassemätare som är dålig.

Tändspole som är dålig.

Pulsgivare som ger felvärden.

Vore bra med lite input så man får kött på benen.
Hej!

Fick du ordning på den?

Jag har en 318ti -95 som har samma symtom, tänkte åka lite snålskjuts :-D

Bälgen mellan insug o luftfilterbox hade en rejäl skåra så jag trodde det var den men en ny gjorde ingen skillnad. Har bytt tändstift för övrigt.
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hej!

Det var kablarna till lambdasonden som var skadade. Ena signalkabeln samt jorden, därav att den gick illa.

Skarvade kablaget och bilen har gått 500 mil sedan dess som en klocka. :)

Härligt :-) Då ska även jag kolla detta, har fram till nu även bytt LMM utan framgång. Bilen gick bra några dagar vid fint (torrt) väder, efter ett par dagar med regn har ryckningarna återkommit. Blir till att kolla upp kablar och kontakter när jag vaknat.
Måste ju uppdatera nu när jag löst problemet, jag rengjorde och smörjde upp kontakterna till lambdan och passade även på att rengöra vevaxelgivaren från massa smuts och olja. Sen dess har den puttrat på i några hundratals mil utan symptom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.