|
|
|
|---|---|
|
Köpte min 330Ci M-II i våras och fick den då med helt nya original 18" M135 fälgar samt nya Michelin pilot sport II däck. Fälgarna är 8" breda fram och 8,5" breda bak. Däckdimensionerna är 225/40/18 fram och 255/35/18 bak. Jag har nu sett ut mig ett par 18" fälgar som är 8,5 tum breda runt om. Och min fråga är då om jag kan flytta över mina Pilot II däck till dessa fälgar? Eller kommer det att se konstigt ut? Vore jäkligt skönt om detta skulle funka då det skulle spara mig en massa pengar, samt att däcken bara gått max 300mil. Tacksam för alla svar! //Sigge | |
|
Klart att du kan!! Klabbarparn |
|
| Så bakdäcken kommer inte bygga för mycket på höjden då om man jämför med framdäcken? | |
Roffa1 |
Vet ej om jag missat något, men det enda som skiljer är väl att de nya framfälgarna är ½ tum bredare. Du kommer ej att se någon skillnad. |
| Det låter bra :) Hur vanligt är det att man åker med samma bredd runt om? Vad jag förstår så har dom flesta bredare fälgar bak. Men märker man så stor skillnad verkligen? | |
Roffa1 |
Enl spec skall mina bakre 19" hjul vara bredare än fram, men jag kan ej upptäcka någon som helst skillnad. Möjligen om jag mäter med en tumstock;-) |
Roffa1 |
Är det begagnade fälgar du tänker skaffa? annars går det kanske att beställa dem i olika bredd. Glöm ej att kolla inpressningen ET på fälgarna annars kan de hamna för långt in eller ut i hjulhuset. Man får dessutom endast ändra inpressningen med ett visst antal mm per hjulaxel. Blir måttet helt fel så kan det bli problem vid SBP. Har du en länk till annonsen med fälgarna.. |
Roffa1 |
Är det dessa: Länk |
|
225/40/18 och 255/35/18 har ju samma höjd sånär som på 1 mm (kolla på www.dack.tk) Bakdäcken kommer "svälla" lite mer på breddeb bak eftersom fälgarna har samma bredd, hur mycket är svårt att gissa framför datorn. ½" är ju bara 1,25 cm så det borde inte vara så stor skillnad mot original. Men eftersom det är en bakhjulsdriven bil gör det ju inget som bakdäcken ser aningen kraftigare ut. |
|
|
Roffa1: Ja det är dom jag är intresserad av :) ! Tror du att dom kommer passa? Har suttit med lite olika Offset kalkylatorer, men får ju fan olika svar beroende på vilken jag använder. Original ET på bilen är 42. Mina nuvarande fälgar har ET 47 fram och ET 50 bak. Om man då tar de fälgarna med den gråa insidan i annonsen som har ET 35, kommer alltså fälgarna 7mm längre ut än original ET, eller? Weeeman: Ja du har kanske rätt, inget som man kommer lägga större märke till förhoppninsvis :) |
|
|
Roffa1: Vad menar du förresten med: "Man får dessutom endast ändra inpressningen med ett visst antal mm per hjulaxel. Blir måttet helt fel så kan det bli problem vid SBP." //Sigge |
|
Roffa1 |
Fälgarna får endast bredda utåt med ett visst antal milimeter per hjulaxel. Vill minnas man får ändra spårvidden med max 6mm per sida. |
| Du menar alltså att om jag med min bil som har ET42 original inte får gå lägre än ET36 då egentligen? Jag blir tokig på sånt här =P ! | |
Roffa1 |
Hör med killen som säljer fälgarna vilka garantier han lämnar för passformen till just din bilmodell. Inte så kul om du måste valsa de bakre hjulhusen,osv. Vill minnas att han (Sebastian) tidigare skrev i sina annonser att kunden själv fick ta ansvar för passform,osv. Låter ju inge kul alls.. Vet du vart ifrån han själv importerar fälgarna.. |
| Ska du byta till de M6-replikorna ist för de supersnygga M135?!?! | |
|
Roffa1: Nej jag ska prata med honom om det! Vill vara 100% säker på att det kommer att passa. Annars får det vara. Vill verkligen inte åka på att valsa skärmarna. Jag bor dessutom själv i Kalmar, så jag ska åka och titta på dom och ev mäta lite. Och sen jämföra på min egen bil. När jag pratade med honom på telefon så sa han att han hade kontakter med engelska försäljare av replika-fälgar. Men mer än så vet jag inte. qsacage: Det är väl tur att smaken är som baken, delad :) ! |
|
Roffa1 |
Sigvardsson: Undrar om du inte tjänar på att först försöka sälja dina gamla M-fälgar inkl däck. Dessa fälgar M135 är nog ganska lättsålda nu till våren. Dessutom kostar det en bra slant att demontera däcken från M-fälgen för att sedan kränga på dem på nya fälgen, tippar bara detta kostar ca 2000:- inkl balansering. Då tror jag det är både en bättre o smidigare deal att först försöka sälja M-hjulen för omkring 12.000:- testa på Blocket. Sedan beställer du de nya M6 hjulen inkl monterade o balanserade däck, vill minnas att jag tidigare sett mängder av nya M6 fälgar kompletta (inkl däck) för priser omkring 13-16.000:- Annars importerar du dem själv från tex: UK. (ingen tullavg,osv inom EU) Länk |
Roffa1 |
Finns även i storl 18" med bredden 8" fram samt 8,5"bak (ET 35) Priser inkl monterade däck. Länk |
|
Ja jag har funderat i dom banorna också. Det tråkiga är bara att jag inte har tillgång till bilen förrän om någon månad eller två då den står inbaxad i ett stort garage med båtar,husbilar och fan vet allt. Det är trångt som fan och man kommer inte åt att montera av fälgarna. Så kan inte sälja mina nuvarande M135 fälgar förrän jag får ut den därifrån. Sen är jag ju så jävla sugen på en uppsättning M6 fälgar så det är svårt att hålla sig ifrån att köpa några :P Men samtidigt vill man ju att det ska blir bra! Ska ta mig en funderare! //Sigge |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.