|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en BMW 320 touring 05 m-paket. Under de kraftiga snöovädrena i december var jag lite lat och gjorde inte vindrutan ren från snö, utan lät torkarna ta bort snön. Då började strulet med att torkarnas dödläge är inte längst ned mot motorhuven längre utan högre upp. I början kändes det som det flyttade sig hela tiden. Dock nu januari och februari så har det stabiliserat sig ca 5 cm innan vändpunkten mot motorhuven. När torkarna startar så går de ner mot huven vänder där som de ska går uppåt och vänder OK, går ner igen och stannar 5 cm innan vändläget mot huven. På min auktoriserade BMW-verkstad har de ingen aning utan vill börja felsöka. Jag trodde att man bara skulle kunna "resetta" något elektrisk, men det går tydligen inte. Någon som har haft ett liknande fel och vet vad man gör för att få bort detta fenomen? Är det bara så enkelt att man måste byta torkarmotor eller? MVH Mikael | |
|
Armen som går från torkarmotorn till länkaget för torkararmarna, det får man lossa och sedan flytta ner torkarna till nollposition igen för att sedan skruva fast reglaget. Trångt att skruva med det däremot. Nästintill skamligt att BMW-verkstaden påstår att det kräver "avancerad felsökningsutrustning". |
|
|
Har troligtvis snäppt över på splines pä motorn!?Har varit ute för det på en gammal volvo för länge sedan.Splinesen blev nästan utslitna,men det gick att få det att funka igen.Fick lossa på leden på motorn och sätta tillbaka den i rätt läge,sedan fick jag dra åt skruven så hårt som jag vågade och det höll faktiskt. Nu vet jag inte om det ser ut likadant på din bil,men jag tror att principen måste vara samma! Klabbarparn |
|
|
Löste du ditt problem? |
|
Ekin |
eller så vrider man bara torkararmarna på axeln istället tills dom är på rätt ställe... |
|
Hej Jag är ingen mekaniker, och överlåter allt mekande till verkstäder. Jag antar att en av er menar att man ska "splinsa" om torkarna, men håller inte med riktigt. Som jag skrev så när torkarna startar går de neråt ca 5 cm till det läge de skulle ha stannat på egenligen. Dvs nedre vändpunkt (är OK) som det läge torkarna stannar i är inte detsamma |
|
|
Sökte i andra forum och några hade ideer om att det blivit fel på ett relä, ev kunde man öppna och göra något, dock fungerade inte de bifogade länkarna. Skall in på verkstad nästa måndag, skulle uppskatta om någon har fel förslag, så jag slipper betala tusetalskronor i "felsökning" då verkstaden inte har någon aning om problemet |
|
| Troligen har motorns drivaxel slirat på länkarmen som tidigare nämnts. Det går då inte att flytta torkarna på dess axeltappar då det skulle resultera i att torkarna går ner mot huven och vänder vid start. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.