|
|
|
|---|---|
|
Har läst mycket den senaste tiden ang. stölder från BMW-bilar. Verkar främst gälla Facelift -strålkastare, body- kits,airbag och spegelglas. Det sistanämnda har jag själv utsatts för. Har ägt bilen (e39) en vecka så är väl bara en tidsfråga tills strålkastarna ryker. Därför tänkte jag nu märka speglarna med reg.nr genom ets-kittet som IF saluför. Vidare tänkte jag dränka bult/skruv- skallarna till strålkastarna med epoxy, vilket blir hårdare än sten. Visserligen trist den dagen man själv måste demontera men känns bättre än att det hamnar i grisklövarna på dessa tattare. Vidare hittade jag även en gravyrmaskin 199kr ( Länk ) som jag tänkte märka strålkastarna med. Förhoppningsvis går det att ställa in mycket liten fontstorlek så att det endast syns från nära håll. Någon som testat gravyrmaskin? Dela gärna tips synpunkter, åtgärdar för att få ett stopp på utfordringen av dessa grisar... | |
| Frågan är om buset ser märkningen innan de börjar att demontera? | |
|
Att "dränka skruvarna i epoxi" hjälper nog föga, om nu skruvarna inte är av spår eller kryss typ, är det 6-kants skruvar knäcker man epoxin relativt enkelt...En svetsloppa eller två blir knixigare däremot...Att gravera kommer kanske göra att de låter din bil vara då de lär vara svårare att sälja märkta prylar, men å andra sidan sägs det ju att mycket av de stulna sakerna hamnar utanför Sveriges gränser o då kanske det spelar mindre roll för en ev spekulant så länge priset är "rätt". Om du tvunget skall ge dig på skruvarna så kan man istället för epoxi fila 6-kants skruvarna runda samt fila bort spår i övriga skruvar....Problemet är bara att det blir lika svårt för dig att få bort skruvarna om du nu skulle behöva det av någon anledning.... |
|
|
ja kom ihåg att ja läst nån gång om nån kille som gjort speciella skruvar och verktyg till sin stereo utrustning. Vore ju å gå till det extrema men då får du ju delarna kvar. |
|
|
De lär ju öppna huven innan de kan sno strälkastarna och innan dess borde de ta sig in i bilen... eller? Kan du inte flytta huvlåset till annat ställe? //Lasse |
|
| Dvs "låset"/vajern under ratten. | |
| Varje skruv bör ju trots allt ta längre tid att forcera. Även om det självklart inte är omöjligt. Blandar du hackad glasfiber 405 (tror jag tillsatsen heter) blir mixen extremt hård, och får man det att "bonda" bra är det nog hyfsat mindre roligt att skruva bort. Har för mig att strålkastaren sitter med både torx och sexkantskruv, rätta mig? Det går ju även att trycka dit Loctite strong som måste värmas för att lossna. Visst är det till stor nackdel den dagen jag själv måste demontera, men då har jag iaf. i princip obegränsat med tid och bra verktyg. Att stjäla ett par minuter från dessa gubbar är kanske tillräckligt. Har svårt att tro att det är några "stora människor", förmodligen ganska små, som fördriver sin tid med den här typen av verksamhet,(angeleyes 2000kr på tradera säljes pga såld bil osv.)Jag bor nära bilen, kanske lyckas vi höra något om det uppstår en delay på 4 minuter, sannolikheten ökas iaf. Anyway, någon åtgärd bör vidtas. Onödigt att låta dem klampa vidare friktionsfritt. Kan det försvåras så ska det försvåras är min approach. Att gravera in regnummer i lyktglasen bör väl sänka attraktionen i att kanske stjäla just mina, och istället vandra vidare tre kvarter bort och plocka ett par "rena" Fair, det löser inte problemet aggregerat, men om fler gör detta så på sikt kanske de tröttnar och incitamenten minskas. Ett kvarstående problem är väl nog det att skadegörelsen redan är långt gången då Meastro inser att det kanske inte är värt att fortsätta. Jag vet inte, men "IF" har i tidigare nämnt "ets-kit" några stöldskyddsdekaler som kan positioneras ut, förslagsvis i närheten av gravyren exempelvis. Samtidigtigt uppstår en ny diskussion om de facto är värt att kladda ner bilen för att preventivt hindra för ännu mer "kladd"...osv osv. | |
|
Min M-front på M5an blev stulen förra året. Dom stal frambalk spoiler dimljus mm. Tog nog max 15 min att plocka av... Skulle kostat ca 30.000:- på BMW bara i material. Nu har jag borrat sönder de två stora torxen som sitter underifrån mitt i "munnen" / "luftintaget" på spoilern som håller hela frambalken, hoppas ni förstår vad jag menar. Detta rekomnderar jag alla med m-paket på e39 att göra, troligtvis har andra modeller av BMW samma lösning. Bak spoilern på M5 e39 verkar vara lite värre att stjäla. Eller någon som blivit av med den med? Mvh. Richard |
|
|
Någon med en silvrig E39 som saknar sina faceliftlampor? Länk |
|
| Rakblad | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.