|
|
|
|---|---|
|
hej är det någon som vet vad det kan vara för fel? jag har ingen värme i kupen och motorn går upp till rött efter ca en mils körning. har bytt termostat och vattenpumpen pumpar runt vattnet, ser inget vatten på oljestickan eller olja i kylaren. har provat lufta kylaren, samt det pyser luft från avluftningsskruven. | |
Roffa1 |
När du luftar ska det "spruta ut vatten" ur luftningshålet, varva motorn samtidigt som du öppnar luftskruven. (upprepas flera x) |
|
Okej tack för tipset, men jag menade att avluftningsskruven inte håller tätt, kan motortempen bero på det? |
|
Roffa1 |
Visst gör den det, om luftningsskruven ej håller tätt så suger kylsystemet lin uft den vägen. Kör ej vidare med bilen om motorn kokar, snart så blåser väl blockpackningen och toppen slår sig o blir skev. |
|
ok, då vet jag det, ska försöka täta skruven med silikon och lufta kylarn. Tack för tipset |
|
Roffa1 |
Motorn måste vara genomvarm innan man kan börja lufta kylsystemet, värme o fläkt på MAX. samt 1500rpm när du öppnar o stänger luftningsskruven. Vill minnas att termostathuset är i plast? i så fall byter man ut detta. (går ej att täta) |
|
Ops nu har jag redan tätat skruven med silikon, går det att avlufta genom att bara öppna kylarlocket (locket till epansionskärlet), eller måste man använda avluftningsskruven? |
|
Roffa1 |
Man använder naturligtvis luftningsskruven för att lufta kylsystemet, att skruva av kylarlocket innebär ej att man luftar systemet. Men man kan ju passa på att fylla på kylarvätska när locket är borta;-) |
| Hur har det gått? Jag har nämnligen samma problem i min 323 Cab E46 | |
|
Efter att jag gjort som redogörs i länken nedan fick jag tillbaks värmen i kupen och bilen har slutat koka. Länk |
|
|
Klockrent.. Då ska jag försöka med det :) Tack |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.