AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.473

Dension Gateway 100 - hur installerar man denna i min e38?

Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Har i veckan köpt en så kallad Dension Gateway 100, för att kunna ansluta min mp3-spelare genom aux ingång. Ringde MDS under beställningen för att verkligen vara säker på att det skulle vara så enkelt som det stod att installera. "Ja, du ansluter den bara mellan orginalanslutningen och produktens anslutning." -Ha!

Nu har jag tagit bort displayen där framme, cdväxlaren där bak inkl. navigator och tvmodul - men inte finns det någon stans som denna passar. Jag kliat mitt huvud tillräckligt idag så jag har lagt ner. Tycker bara att det var surt att lägga utt 1800:- på en modul som väger 2 gram och lite kablar som inte passar.

Dock blir mitt sista försök och största hopp om hjälp att fråga här, då jag vet att det finns en hel del duktiga här. Någon som har installerat något liknande i sin e38 -95? Hur och var ansluter man denna?

* Dension Gateway kommer inte med några manualer eller liknande
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Här har du en installationsanvisning: Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Min GW300 kopplas in i radiomodulen som sitter innanför navigator/förstärkare/CD-växlare i vänster bakskärm. Svår att hitta bakom svart ljudisolering. Borde vara samma för GW100.
Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Ok, så djupt kollade jag inte mer än att jag lyste med ficklampa efter anslutningskablar som kunde tänkas passa. Jag ska ner i garaget imorgon igen och se om jag hittar något liknande i min.

När jag tänker efter har jag för mig att jag såg en svart dosa som var relativt liten i jämförelse med cdväxlaren och tvmodulen - kanske är denna? Återkommer imorgon!
Ka
5.697
Kane
Nä, radion är stor, uppskattningsvis 20x20x5 cm.
Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Nu har jag varit nere igen och tagit en titt. Dock hittar jag fortfarande inget som kan tänkas passa. Här är ett klipp som visar vad som finns i min bil:
Länk

Jag antar att du har DSP förstärkaren? Det kanske är annat på min bil som inte har denna?

MDS produktsida: Länk
"BMW 7 E38.
1994-2001.Business.
1994-2001.Professional.
1994-2001.4:3 Navigation."

Jag hittade även denna bild igår: Länk

I bakgrunden ser jag någon som ser ut att vara rätt, men denna box har jag inte.

Några idéer? Är tacksam för allt!
Ka
5.697
Kane
Nej, jag har inte DSP. Jag har Nav Professional och HiFi-systemet så jag hade en förstärkare precis bakom CD-växlaren.
Om du tittar på din bild från Bimmernav så skall du hitta din radiomodul bakom den svarta mattan bakom den röda pilen uppe till vänster. Ta bort hållaren för navigatorn och vik ner den svarta mattan så sitter radion bakom en plåt. Lätt som en plätt att hitta....;)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Figgy har du fått den att funka? är själv intresserad nämligen själv har hag HiFi systemet med 10 högtalare samt 4.3 navi enligt MDS så ska det inte funka med 100 utan jag måste ha Gateway500 kan det verkligen stämma...Har intre DSP
Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Har dess värre inte hunnit än så länge. Ska ner till garaget på lördag igen. Uppdaterar dig så snart jag vet hur det fungerar över huvudtaget ^^.

Dock har inte jag hifi, så jag kan inte lova att jag kan ge tips för dig. Vad jag vet idag är att modulen man får med har fler kabelanslutningar än kablar, så det är möjligt att det går att koppla på fler kablar för dina extra högtalare. OBS! Jag vet inte, bara tänker högt!

Återkommer på Lördag med mer info! Kan då även lägga upp lite bilder på hur allt ser ut i min bil.
Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
* Har även 4:3 navigatorn, så borde inte skillja sig så väldigt mycket på hårdvaran förutom ditt stöd för fler högtalare, om jag inte fått allt om bakfoten som jag lärt mig tidigare.
Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Går det inte att ändra sitt tidigare inlägg? Jobbigt att man måste skapa nya inlägg bara för ändringar.

Hittade denna på MDS som är för E39'an (som jag antar du vill ha denna till?)
Länk

"BMW 5 E39.
1996-2000. Professional.
1996-2000. 4:3 Navigation."

Dock vet jag inte om denna har stöd för hifi systemet. Själv hittar jag inte GW 500 för e39'an på mds?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Stämmer men om jag har förstått det rätt ska man plocka bort cd växlaren och koppla GW på cd växlarens kablar..>vi får se återkom gärna
Ka
5.697
Kane
catch_me: Du skall med största sannolikhet ha GW300. Man kopplar in Gatewayen i radiomodulen där CD-växlarkabeln normalt är ansluten.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för tipset ska titta närmare på det när tid finns
mvh
Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Kan ju garantera att dessa moduler inte fungerar! Nu har jag kommit hem från 8 timmar i garaget:

1h
Börja skruva och ta bort alla elektroniska moduler som är i vägen. Första försöket på att få bort alla metallpaneler överallt.

2h
Tillbaka från "manual"pause för instruktioner om gatewayen. Får bort alla paneler och mattor

3h
Hittar kopplingen som passar med gatewayen och kopplar ut efter mycket om och men. När det är klart kan man koppla på gatewayen i stereomodulen samt koppla på den vita iso kabeln på platsen för cd-växlaren. Kopplar in och provar stereon i bilen. Fungerar inte. Testar koppla gatewayen på den andra iso anslutningen, samma där. Jordat har jag gjort.

4h
Kopplar tillbaka CD-växlare igen för att se om det fungerar, ja det gör det. Provar då igen med gatewayen, fungerar inte. Nu kommer även ett par polare förbi som hjälper till och tänker.

5h
Migrän, går ut på lite luft.

5.5h
Fortsätter och inser att det inte fungerar.

6-8h
Bygga ihop skiten igen.

Slutsats:
Köp inte Dension gateway! Manualen man får med består av en bild med 3 ord på! Hur jävla värdelöst som helst. Det sura äpplet smakde extra surt då den lilla gatewayen kostade 2000:-, helt bortkastat...

Tack för all hjälp här i forumet, och grattis till dig som lyckats ansluta denna. Dock hade du ju GW300 - så denna kanske inte är deras ihåliga skyltfönsterreplika.
oc
78
occe
125i cab -08
Har precis köpt en sån här:
Länk

Finns flera bra videor på hur man installerar denna i olika bilar. (ser rätt enkelt ut)
Har dock inte hunnit göra det än, blir antagligen till påsk.

/oscar
Be
36
Benker
E46 M3 Coupe -02
Jag har också kollat på Dension Gateway modell GW300. Verkar bra då jag vill ha rattstyrning och styrning/laddning till min iphone/ipod.

Men hittar om den passar på min stereo. Står att den kopplas in på cd-växlaringången. Har M3 e46 med enkel cd, inga slutsteg eller cd-växlare.

Nån som har koll?
Be
36
Benker
E46 M3 Coupe -02
ok nu hittade jag på mds sida att den passar till BMW E46 Business som jag förmodar att jag har.

Cd-växlaringången borde sitta direkt bak på cd och inte bak eller hur?

Tråkigt att det inte fungerade för dig "Figgy"! Fick du ingen support där du köpte den???
Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Nu ska jag inte säga säkert, men kopplingen sitter troligtvis inte på cd-växlaren. Min CD-växlare har 2 anslutningar som inte passar i GW isokontakten. Man får koppla GW isokontakten vid stereo/radio modulen.

Dock är jag inte helt 100 på att det ser lika ut i e46'an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.