|
|
|
|---|---|
| Tänkte köpa nya sommardäck. Vilken dimension hade ni tagit av dem som rubriken lyder? VIlket ser snyggast ut? komforten är viktigast för mig. | |
|
235/60-16 är väl original-dimensionen, 225/60-16 kommer se lite tanigare ut. Tveksamt om du märker någon större skillnad på 225 och 235 mer än på utseendet. Min E38 var underbart komfortabel på 235/60-16 |
|
|
Jag kör på 235/55/17 på sommaren, ser bra ut och är komfortabelt.....jag kör 225/55/16 på vintern, ser mycket " klenare" ut som weeman säger... Mitt råd är 235.... Beemoholist javisst! |
|
|
Alpinas erbjudande just nu : Länk |
|
|
nu kom mitt inlägg på fel ställe ber om ursäkt funkar bra med Continental PremiumContact 225/60-16 fungerar hur bra som helst på min 728ia -97 med Alpinachassi , både komfort och härlig väghållning |
|
|
Så här ser min ut med de hjulen: Länk |
|
| Din 728ia ser ut att vara i väldigt bra skick. | |
|
smilla: Den passerar snart 29000 mil ( körde 2000 mil förra året ) Bild från april 2010 innan avfärd till Nürburgring , körde 2 varv på Ringen med Alpinachassit ( det chassit är som byggt för autobahn, inte testat toppfart på den ) i relativt lugnt tempo ( blev omkörde av väldigt många de två varven. Oljeservice i samband med köpet hos Jarls bilservice i Helsingborg , därefter monterat Alpinachassi ( ca 1000 euro + frakt och montering) , nya bromsok och skivor (sportbromsar från Schmeidmann) och belägg(hårdare än original) fram , nya stålbussningar och övre bärarmar bak plus Insp II-service i höstas. Den kanske är till salu. mkt utrustning för att vara en 728 , PDC funkar ej , men jag kan fickparkera utan det , hehe. |
|
|
Skall du åka 16" så 235 skiljer ju en del i rullomkrets,komforten tycker jag är ganska okänslig på e38.Kör själv 18" både sommar&vinter tycker inte jag tappat komfort,men är mycket noga med omkrets&spårvidd (fälgar).Är själv gummigubbe:) Patrik |
|
| beemer v8. När du skriver komforten är ganska okänslig på e38, menar du då att komforten står sig bra oavsett vilka dimensioner man har på däcken,fälgen. | |
|
Visst blir det sämre komfort med 18" kontra 16". Men bilen var fortfarande bekväm. Tyvärr blev den spårkänslig med 18". |
|
|
Ja jag tycker att jag har bibehållen komfort men allt har ju sina gränser en del kör ju 20" på e38 då blir ju profilen så låg att det känns.Det jag menar är att en 7-ser är ju betydligt mer förlåtande för stora hjul än en 3-ser t.ex.Att välja däck/fälg av bra kvalite´ upplever jag som viktigare på Bmw än på många andra bilar. Patrik |
|
|
Jag förstår inte hur man kan känna skillnad i komfort på 16" resp 18" på en E38? Det är ju sån ofantlig däckprofil oavsätt val :P |
|
|
235/60R16 (eller 215/65R16 för 728) ger rätt rullomkrets, håller med beemer v8 om vikten av rätt dimension. När jag kollar på begagnade bilar för ev köp bär det mig emot när det sitter fel däckdimension på... känns som noll-koll. Det är rätt stor skillnad i uppträdande på E38 mellan 16" och 18", och efter att ha provat båda finner jag att allt är bättre med 16" med undantag för att 18" tillåter uppgradering till riktigt stora bromsar om man nu vill det. Komfort, ljudnivå, väggrepp och kostnad - ja allt blir bättre enligt mig med 16" på E38. Förvisso kan man föredra utseendet med fälgar i 18" eller mer och det är ju mer av en smaksak. Jag skulle inte vara förvånad om E38 med 16" är snabbare på varvet runt bana än 18", i båda fallen med premiumdäck. Till min milda förvåning är det betydligt mindre skillnad i körupplevelse mellan 16" och 18" på min MB W220 än på E38:an. Kan iofs ha berott på däcktyperna men tror inte det, Michelin 16" och Bridgestone 18" lär ju båda vara klassledande. |
|
|
Jag upplevde 18" som en perfekt balans mellan vägkänsla och komfort. Det blev helt enkelt lite mer BMW-känsla med 18" på. Dock stället det högre krav på fräscha bussningar märkte jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.