AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.839

Problem med motorlampa och skakande motor

Igår tändes motorlampan och efter en minut även EML-lampan. åkte därför hem (ca 3km) och ställde bilen, märkte att den skakade vid gaspådrag och var allmänt svag, ville därför inte pressa den.

Vet att jag hade problem med en kamaxelgivare som gav liknande symptom för några år sedan, men då var bilen helt okej ibland och ibland så började problemet, känns som att den inte går på alla cylindrar och blir helt orkeslös.

Finns det något man kan testa med? har ändå 50km till närmaste ställe med diagnostest, har redan testat att släppa på batteriet i en timme men det löste inga problem.

Är det skadligt att köra bilen 50km i låg fart i detta läge?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ska man gissa vilken av bilarna det är själv eller ??
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Det är "misständning" på 2 eller fler cylindrar....
Det ska inte vara problem och köra med den till en verkstad men ska undvikas att köra bilen om den inte ska till verkstad.

Problemet med BMW är! När du har ägt en och kör andra bilar. Så känns alla andra skit!
Hasso: Ursäkta, ska förtydliga mig lite, det är e39an som krånglar.
Nåväl hittade en verkstad inom 5 km som hade DIS kvar efter sin bmwtid (de hade tydligen bytt till huyndai nu).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gissningsvis så är det kontakten på trottelspjället som går till motorstyrningen, är vanligt fel på M52TU, kontakten är för öppen och det går in smuts och fukt som sedan ger ärgbildning och då brukar bilen gå ned i nödläge dvs knappt styrfart samt gul motorlampa och EML lampa. Även ASC lampan kan lysa då.
Rengörning av kontakten med elektronikspray och trycklyft brukar fixa felet, finns även en uppgradera kabelhärva med bättre kontakt iom att felet är vanligt.
felkoder som kan uppkomma är.28-6D-E-F 70-71-72-73-74-75-76-77 mfl.
Vår vän Folke brukar råka ut för det då och då senast för 14 dagar sedan, men då var det nog flera år sedan rengörning som det hände sist, fixade tom en annat trottelspjäll, som BMW f.ö är jättepigga på att byta i onödan, men det var kontakten som var skitig.

Kan också var en tändspole som lagt av tex men då stänger DME av den cylinder så inte katten ska skadas dvs dränkas i oförbränd bensin.
Skämmigt att åka till en Hundbaj verkstad :) men nöden har ingen lag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hasso skön expertis man bjuds på ska genast testa detta.
Det skumma var dock att felet började igår efter att jag var tvungen att fylla på lite bensin ifrån en dunk som hade stått i ett halvår ungefär efter att min fru hade tagit bilen ifrån stan utan att tanka:/.

Vet inte om det kan ha berott på denna bensin, en del menar ju på att bensin åldras väldigt fort.
Jag har iofs haft problem med ASC-lampan dessutom som du nämner här.
Föresten hasso, har ingen aning om vart trottelspjällskontakten sitter i motorrummet har du lust att peka ut den på typ realoem?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Trottelhus. Folke har mera kolla på detta.
Länk

Längst ned på bilden.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Har kört med elektronikspray i de flesta kontakter i motorrummet, alla som jag har lossat på är riktigt rena och fina och bra kontaktyta, testa att starta bilen, då lyser motorlampan, sedan darrar motorn till och då tänds eml+asc+abs så på måndag får jag väl åka till verkstan.

Hittade faktiskt inte trottelhuset. Men antar att det sitter på högersidan? Dvs inte på den sida som grenröret sitter på.
Gjorde enligt tipset Länk

Men nu startar inte bilen öht man hör bara startmotorn, efter några snabba försök så klickar bara bilen till.

kan detta vara ett tecken på att det är tändspolare/na?
kankse är din vevaxelgivare?
Hoppas att de upptäcker det nu på felundersökning, återkommer med mer info. Får väl vara ganska nöjd då följande har gått sönder på bilen sedan 2005: bensinpumpen och kamaxelgivare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.