AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.790

byta motor i bmw 535 till en 4.0L från en 540? e39

be
5
beemerd
bmw 535 -96
vad behöver bytas? och hur svårt är det? jag ska ta den manuella 6 växlade lådan och motorn från en 97ans bmw 540 och trycka ner den i min 535a från 96.
är det mkt jobb med styrboxar mm?

uppskattar tips och hänvisningar!
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
540 e39 motorn är på 4.4L
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

På E34 är boxarna samma.

På E39 verkar det finnas lite fler boxar beroende på årsmodell. Det verkar dock sitta samma på stora o lilla motorn även där.

Har du tur är de bara att skifta motor rakt upp o ner.
Ska du konvertera från automat återstår ju en del elektriska ändringar dock.

Är det 540in för 15K på Blocket du syftar på?
Jag hade inte vågat köpa, motorn och lådan har fått en sån smäll så han krökt kardanaxeln. Dessutom har troligen vattenpumpen tryckts in i blocket och kanske spräckt det.
be
5
beemerd
bmw 535 -96
det va just den motorn jag tänkte använda! :) har även hittat en 740, men då har ju inte den den roliga 6 petade lådan.

men jag ska alltså inte använda den motorn?

och nej har manuell låda i min oxå. men 5 växlad.

hela bilen är ett projekt nu då jag fick tag på ett wide body kit från custom mania,
så lite mer motor är nästan ett måste.
be
5
beemerd
bmw 535 -96
antar att motorfästen mm är lika så att en motor från 540 passar rakt i!
men är elektroniken jag inte är säker på alls, måste jag byta tändningslås och hela allt? är det samma kontakter? även om motorn är ett år nyare? är det annan bakaxel på 540in?
var sitter boxarna som ska bytas?
// Andreas
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det är möjligt att motor och låda är hela, men det är stor risk att de inte är de.
Motorn lär ju va rätt knöglig fram dessutom, men delar som saknas kan du kanske ta från din nuvarande motor iofs.

Min gissning är att det bara är att byta motor och låda rakt av. På en E34 är det enklare att lossa kabelhärvan vid styrboxen än att lossa motorn från kabelhärvan. Så man byter styrboxen i samma veva, även att jag inte tror det behövs.

Jag vet egentligen inte så mycket om E39, vore bättre om någon annan kunde bekräfta. Men på E34 är de samma allt, bara skifta.

Ang tändningslåset beror de på om bilen har startspärr, EWS 3 tror jag det är.
Vad har du får 7 sista bokstäver/siffror i ditt chassienummer? Jag kan nog kolla det.
be
5
beemerd
bmw 535 -96
vore ju superbra, måste man inte koda om dom eller något när man varit ur me motorn?

vart sitter chassie numret? är det numret uppe vid rutan på förarsidan?

tänkte ja skulle titta på bilen iaf och se om det går använda den, ja borde ju passa med det mesta från min 3,5a:)

i vilket fall så blir det en 4,4 liters i den, kanske hittar någon annan,

har aldrig bytt motor i bmw tidigare, men har skruvat en hel del med dom annars
så tipsen ä ju verkligen värda att ha med sig i garaget!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nej koda om ska inte behövas, men om det sitter en sån där jobbig startspärr på bilen måste allt bytas, inkl diverse relän och andra styrboxar.

Chassienumret hittar du i rutan tex, lr på regbeviset. Eller ger du mig regnr i PM så kan jag kolla det själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.