AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.924

Halva klimatanläggningen tror det är sommar, 540 E39

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Har ett störigt fel på min 540 E39 -98 som dök upp för någon vecka sen.

Med båda reglagen ställda på 23 grader verkade klimatanläggningen tro att det var sommar på förarsidan. Full kyla, så mina stackars ben var som isbitar efter 5km körning. På passagerarsidan fungerar allt däremot som det ska.
Efter ett par mils körning och fipplande med manöverpanelen så hoppade dock värmen igång, jag hoppades det var något temporärt.
Nu ikväll kom problemet tillbaka igen för att försvinna efter bilen blivit riktigt varm.

Är det någon givare på förarsidan som är på väg att ge upp eller är det något spjäll som inte fungerar? Tilläggas kanske ska att jag kör ytterst lite med bilen, den står still i veckorna och jag puttrar bara runt lite på helgen.

Tacksam för svar!
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Samme på min 540 ,felet var batteriet etter en fullladning ble den bra,min webasto bensin ble også ok igjen med fullt batteri.gjorde som du og kjørte bare på helg.
Låter som en av värmeventilerna fastnat i stängt läge. En elektrisk ventil, påminner om en vanlig magnetventil, går att öppna för rengöring.

FP
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Ganska dum lösning! det sitter väl två små galler med små fläktar i bredvid reglagen. dessa registrerar antagligen värmen i kupen. vill ju säga att detta inte fungerar speciellt bra när man använder mugg hållarna och har en kaffemugg där. vilket gör att kliman tror att det är väldigt varmt i bilen.
Det sitter en fläkt i vänstra gallret, stämmer att damm kan stoppa den lilla sensorfläkten ibland, högra gallret är bara en dummy.. Men detta kan aldrig göra så att ena halvan på klimatanläggningen påverkas, båda eller ingen..

FP
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Imorgon är det "nystart" efter en veckas stillastående, ska bli intressant att se om den beter sig likadant igen för då gissar jag på batteriet!
jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
Lånar tråden lite då jag har liknande problem på min 540 -97

Ibland (inte alltid) får jag dålig värme eller ingen alls när jag har lågt varv på motorn (1000-1500) när jag kör. räcker med att koppla och gasa till lite till 3000-3500 så får jag varm luft DIREKT! för att sedan försvinna en stund efter. Allt började i höstas när värmen försvann ibland på passagerarsidan vilket det kan göra nu med när jag har värme på min sida.

Vad beror detta på?? termostat? givare? luft?
motor tempen går dock upp riktigt och får värme i kupen efter ca 1 km körning. brukar försvinna efter en mils körning när jag kommer in i samhället
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det känns som ett klassiskt luftproblem då värmen kommer när du varvar den lite och sedan försvinner igen. Det kan vara så att det blir lite högre snurr på pumpen som gör att den orkar pumpa förbi luften in till kupén och när du sedan slutar varva den så hamnar luften högst upp i värmeaggregatet igen. Hur du luftar finns det många trådar om bara du söker lite. Det är ju också det billigaste att prova så varför inte...

Termostaten tror jag inte på eftersom den går upp i temperatur fort och inte för långt. Givare? Troligen inte. Det kommer ju trots allt värme när du gasar.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Fortsätter på denna tråd:

Skrev i somras att min klima blåser varmluft på fötterna hela tiden iautoläge, nu på vintern har värmen på fötterna varit helt ok men har märkt efter en stunds körning, ca 30 min landsvägstempo så börjar det blåsa iskall luft i springan där spaken för rattinställningen sitter, blir iskallt åt knäna + pungen medans utsläppet vid fötterna blåser varmt?
Klimatanläggningen i E39,a verkar inte vara av den bästa klassen lä jag säga:-(
Låter som du har nåt luftläckage in via rattstången eller dylikt. Detta är isf inte relaterat till klimatanläggningen utan ett separat fel skulle jag tro.
Jag håller med att klimatanläggningen inte alltid är logisk att förstå sig på eller arbetar som förväntat, det finns en del (automatiska) funktioner som inte är helt enkla att läsa sig till också. Man kan alltid köra manuellt för att få full kontroll. Men man får ändå skilja på rena fel, t.ex när sensorfläkten i panelen stannat pga damm och skit i gallret, eller när värmeventilerna kärvat osv. Klassiska problem som återfinns i andra bilar också, inte bara hos BMW.

FP
folke :

Luftläckage ?
Varför kommer kallluften jämt efter ca 30 min körning och inte direkt om det vore ett luftläckage?
Fick en känsla att detta problem är förknippat med endast värme på fötterna vid sommartemp.
Kan det vara en slang under panelen som hoppat av munstycket för luftutsläppet till fötterna ?
Man får öppna och kolla, fast slangar är det väl inte, utsläppet från fördelningen i mittkonsollen sitter väl direkt på denna vill jag minnas. Nån luft uppe vid spaken för rattens inställning skall det ju inte komma öht.
Kall luft låter ju som uteluft i ditt fall eftersom det blåser varmt vid fötterna.

FP
Öpnnat å kollat, hitta inga konstigheter,hmm

Vad är det för givare som sitter i panelen ovanför gaspedalen?
Den har fler uttag för kontakt och jag har endast en kontakt med 3 st stift.
Den kanske är anpassad för fler modeller ?
Ingen givare. Det är en gong-gong (högtalare) som indikerar öppen dörr, dragen handbroms mm när bilen rullar.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.