AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.038

Överklagade felaktigt utformad p-böter - gick inte.

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej!
Jag fick böter i sthlm. Den va korrekt, jag stod felparkerad. Jag tänkte försöka överklaga ändå pga att boten va felaktigt utförd, det saknades vem som utfört bötern och en del annan info. Jag kollade med p-bolagens branschorganisation och med "startaeget.se" om hur man utfärdar en böter/faktura, och enligt dem va min bot felaktigt utförd rent tekniskt sett om man säger så.

p-bolagens branschorganisation säger dock att dem endast har "rekommendationer" om hur man utfärdar en bot, och detta är inte skrivet i lag, och man blir inte förvånad över detta. Dock så skriver startaeget.se att en faktura måste innehålla org-nummer, säte osv. Då kan man ställa sig frågan om en bot är en faktura? Enligt p-bolagens branschorganisation så heter en böter egentligen "blablabla-faktura"(minns inte första ordet) så då borde man tycka det även en p-böter även är en faktura.

Hur som så skriver nu polisen i ett beslut :

"-klagande har inte förnekat att fordonet uppställts som anges i parkeringsanmärkningen.

-I anmälan om bestridande av betalningsansvar har anförts att parkeringsanmärkningen är felaktigt utformad.

-Polsen har inte funnit parkeringsanmärkningen vara felaktigt urformad"

Ja det stämmer, jag skrev inget om att jag förnekar att boten av fel, men jag har fått för mig att man slipper böter om boten är felaktigt skriven, har jag fel?
Och polisen säger också att boten är rätt utförd, det är den inte alls enligt p-bolagens branschorganisation. Tror ni jag kan överklaga pga just med att p-bolagens branschorganisation säger att den är felaktigt utförd?

IFall måste jag då överklaga till Tingsrätten, och kommer det kosta mig om jag torskar? Konstigt man inte överklagar till Länsstyrelsen, dit man annars vänder sig om alla annat.
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Eller så betalar du bötern och inser att du tog en chansning som felparkerade och det gick inte hem.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

P-bot är aldrig kul men fortkörning är för då får du ut något av det.

Ta böterna istället för att gå vidare till högre instans för felparkerat har du ju!
Om det inte är första gången heller så är det kanske rent sagt billigt.
Parkeringsanmärkningen ("P-boten") var inte felutformat!!!!!

Det du tänker på är en kontrollavgift medan det du fått är en parkeringsanmärkning.
En parkeringsanmärkning är en uppmaning att betala en felparkeringsavgift. Det är ingen faktura i den bemärkelsen.
Inget orgnummer behövs.

En kontrollavgift ska innehålla info om orgnummer på företaget som ansvarar för den.

En parkeringsanmärkning står det "Stockholms Stad" på och sedan finns kontaktuppgifter till polisen. Mer SKA inte finnas då detta är klart definierat av trasportstyrelsen. DEt FÅR alltså inte finnas info om vilket företag som kommunen anlitat.

Skit nu i detta och inse att du inte kommer att få tillbaka pengarna.
Du kan överklaga till tingsrätten men det kommer inte att leda till något mer än att du slösar bort tingsrättens resurser.

Hade det varit en kontrollavgift så hade notan slutat på ca 5000kr om du överklagat men fått fel.
En parkeringsanmärkning är kostnadsfri att överklaga.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Du säger själv att du stått fel....

Betala och krångla inte!

Herregud.

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.