AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
4.241

xenon - besiktning

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Läste på ett annat forum att bilbesiktningen inte godkänner eftermonterade xenon-lampor, varför?
Har det med reflektorerna att göra? eftersom man inte byter dem när man köper en färdig "sats" xenon. ..om det nu skulle vara så att relektorerna inte ger rätt ljusspridnin(?).
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Det beror på att det skall finnas automatisk nivåreglering på bilar utrustade med xenonstrålkastare

Forry
Nja, nivåreglering och även spolning är bara ett par detaljer, de bakomliggande reglerna säger kort sagt att all form av modifiering osv av e-godkända strålkastare eller andra ljusarmaturer är otillåten. Däremot tillämpar inte alltid t.ex bilprovning och flygande kontroll av polis, reglerna på samma sätt.
En av massor av trådar där detta diskuterats:
Länk

FP
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
En kompis blev kuggad för att han hade 8000K lampor och det är riktigt nytt för mig för det har jag aldrig hört förut. Har ni det gubbar?

"Riktiga män kör diesel"
8000K är för blått, bra för styling men inte på gatan. Om strålkastarna och bilens utrustning i övrigt är av xenonstandard så kan man säkert underkännas pga för blått ljus. Det står ju vitt eller gult i reglerna...

FP
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
det där med automatisk nivåreglering vet jag inte. var så himla orolig över att bilprovningen skulle underkänna min bil. men inte gjorde dem det.

har 6000k i ett par eftermonterade original projektorlampor som jag lött i själv och som inte har nivåreglering. den gick igenom prickfritt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Köp en trisslott medans turen infunnit sig!

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Att bilen gick igenom betyder inte att det är ok, bara att besiktningsteknikern missade det.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Vad är det som i te är ok om ljushöjden är godkänd? De e väl hela vitsen med besiktningen att alla värden stämmer, samt att bilen är i fullgott skick för bruk på vägarna. Att killen saknar nivåreglering är synd men om ljuset är korrekt inställt så finns det inget att gnälla över. Besiktigade min gamla bil 2 ggr utan anmärkning och även killen som köpte den av mig har besiktigat samma bil 3 ggr.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Dom testar ju inte nivåregleringen på besiktningen, så teknikerna kan ju mycket väl ha trott att det var orginalljus om OP dessutom bytt till "riktiga" projektorer.

Har han dessutom rätt ljusbild och 6k ljus så är det ju bara ge tummen upp.

//Anders
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Har förstått att det måste vara autom nivåreglering eftersom lyset är starkare än vanliga H4 och då kan blända mötande tex vid tung baklast eller släp mm som får lysena att peka mer uppåt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det får inte heller finnas en manuell justering i bilen som det gör på halogennbilar. men det är väl också lätt att missa.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Anledningen till ljusviddsreglering (höjdreglering) per automatik är just för att minimera risken för bländning vid möte. Alla som sett hur "bra" HID-strålkastare kan blända förstår varför, därför finns regelverket för detta.
Helt bländfritt kan det aldrig bli, dels har regleringen en inbyggd tröghet (tidsfilter), reglermotorerna skulle jobba ihjäl sig annars, t.ex när man kör över en "tvättbräda" eller vid små snabba gupp, kullerstensgator och liknande. Dels skulle det vara väldigt irriterande om strålkastarna (ljusbilden) skulle göra lika snabba förändringar upp/ner som hjulupphängningen gör osv. Kolla på hjulens rörelse ifh till karossen så förstår man varför.
Men vid längre gungningar, vid bromsning/acceleration, vid nerlastning osv så funkar höjdregleringen precis som tänkt och förhindrar bländning.
Fortfarande blir man kraftigt bländad vid backkrön, vid möte i kurva när den mötande bilen hamnar inom den asymmetriska delen av ljusbilden osv, detta kan aldrig elimineras helt. Det är bra att följa grundregeln som alla får lära sig i körskolan för möte i mörker: Titta inte mot ljuskällan, fäst blicken åt höger i körriktningen osv.
Spolning av strålkastarna är viktig för att för att förhindra bländning av annan anledning: En matt eller till hälften snö/isfyllt strålkastarglas ger en helt annan ljusbild som kan blända, förutom att ljusbilden blir sämre för egna bilen.
En bieffekt som nämns ibland som anledning till spolning är att den mindre värmen från HID-brännaren inte skulle orka smälta bort snö/is. Detta är bara delvis sant men inte grundanledningen till kravet. Vid stark kyla funkar inte spolningen bra ändå, och man får maka sig ut och rengöra manuellt.
Det skiljer även stort mellan konventionella strålkastare med enkelt glas direkt framför reflektor och lampa, och de som har ett yttre slätt glas en bit framför strålkastarna. Vissa bilar har både och, t.ex första generationen E39 m.fl.

Kontrollen vid just besiktning varierar som bekant, detta har avhandlats hundratals gånger här på forumet, och har flera orsaker. Tyvärr har vi ju ingen som jobbar där och som skriver här på AP just nu, det var himla bra när t.ex Jesperado redade ut förhållandet vid besiktning.
Regelverket ändras ju inte för det och det kan vara bra att känna till bakgrunden, sen har man en intern instruktion för besiktningsteknikerna osv. Dessa är som bekant vanliga människor och variablerna blir många...)

FP
Bilprovningen ska ge en tvåa om den automatiska nivåregleringen inte fungerar. Tyvärr så görs ingen egentlig funktionskontroll utan man anser att den fungerar om ljusbilden är i rätt höjd. Men om besiktningsteknikern ser att den automatiska regleringen inte kan fungera av nån anledning så ska det anmärkas på detta.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Cab-Ingemar: Det behöver inte blända även om det är eftermarknad. Kör man med H4 så är det oftast en gammal bil med gamla reflektorer av typen "räfflat" eller "ribbat" strålkastar glas i just glasmaterial, dessa kan blända, håller jag fullt med om.
Bilen jag ägde som jag drog parallell med, den hade den här "xenon linsen" eller hur man nu ska kalla den. Med den så kan du aldrig urskilja original mot eftermarknad utifrån sett med lyset på, då den sprider ljuset på precis samma sätt som originalljus.

Att besiktningsman kan släppa det är väl mycket om okunskap. Som nämnt så finns det alltid en manuell nivåregulator som man kan vrida på beroende på hur man är lastad osv. Detta borde ringa ringklockor för en besiktningsman. Men alla är inte helt medvetna om systemen kanske.

"Riktiga män kör diesel"
Det där är kanske lite väl förenklat..
HID-brännare med vanlig reflektor och ribbat glas var inte ovanligt när man började med urladdningslampor i början av 90-talet. De bländade inte okontrollerat mycket, men förutsätter givetvis att rätt brännare används, dvs D1R resp D2R som har en avskärmning på en del av brännarens yttre glasrör.
Mercedes och Volvo tillhör de som hade denna typ av strålkastare även i nyare bilar tills för bara 3-4 år sedan, BMW hade en semivariant med både liten lins och reflektor/refflat glas i t.ex E39/E38 fram till 2001.
Sätter man fel typ av HID-brännare i dessa, dvs D1S/D2S så blir det bländning.
Det är riktigt att man allt mera gått över till ellipsoidstrålkastare (tjock lins med liten reflektor bakom), kallas även projektionsljus eftersom man länge använt denna typ av ljuskälla i filmprojektorer och i teaterstrålkastare.
BMW var tidigt ute med detta i t.ex E36/E34, då med halogenlampa som ljuskälla, de är inte specifikt framtagna för just HID-brännare.
Fördelen är homogen ljusbild utan mörka fält och en skarp och distinkt avgränsning mellan ljus/mörker som är lätt att forma. Nackdelen är tyvärr att den tjocka linsen absorberar ljus, en förlust jämfört med vanlig reflektor och tunt frontglas.
Till dessa använder man D1S/D2S utan avskärmning, ljusbilden skapas med separat metallskärm mellan reflektor och lins.
Det är här som problem ibland uppstår vid s.k."eftermonteringssatser". Originalt har strålkastarna ofta en H7-lampa, och då fixar asiaterna en HID-brännare med en motsvarande sockel, istf den originala D1/D2-sockeln.
Sockeln görs av värmebeständig plast, att jämföra med H7 original metallsockel, och ibland blir precisionen inte perfekt, dvs ljuskällans position blir inte optimal, risken för skev ljusbild och bländning är uppenbar.
HID-brännaren ger även ifrån sig en betydligt större mängd UV-ljus inne i strålkastarhuset, vilket tär ganska hårt på många plastdetaljer som blir missfärgade och spröda om de inte är designade för att tåla detta.
Sammantaget: Det är inte helt problemfritt att konvertera, det kan blir bra men det kan även bli mindre lyckat. Det finns en anledning till varför det är omgärdat av gediget regelverk, och varför konvertering är otillåtet, även om strålkastaren är av ellipsoidtyp.

FP
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
vad det gäller manuell reglering kan jag äännu en gång säga att jag hade det. den gick ändå igenom
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har tidigare kört igenom besiktningen med konverterat xenonljus, men de sista åren har det varit kört. En besiktningsman sade till mig att de brukar se om det finns någon manuell reglering i bilen, har man det är det inte originalxenon.
Höjden var när 325 caben inte gick igenom för att besiktningsmannen "trodde" att xenonljuset var eftermonterat. Var tvunget att skicka ett utdrag från BMW på vad bilen hade för originalutrusning för att få ett godkännande. Deras förklaring var att på denna typ av bil är 9 av 10 xenonkonverterade i efterhand.

BMW CS #5206
bengalsimon : Som jag skrev tidigare, att din bil gick igenom beror bara på att besiktningsteknikern inte var nog uppmärksam. Det är inte detsamma som att det är ok att ha det så på bilen. Du hade tur helt enkelt. Eller hur man nu ska se det... Otur för dina medtrafikanter som du kommer att blända den dagen du lastar ner bilen lite i bakänden...
GE: Om man startat bilen innan man börjar lasta reglerar lampan om sig efterhand som bilen får mer last.
Jepp, med automatisk reglering.
Här var det manuell, då får man själv reglera ner ljusbilden när man lastar osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.