|
|
|
|---|---|
|
Jo jag åkte till en kompis låste bilen och gick in men när jag kommer ut igen så händer inget när jag trycker på larm dosan! Kul lyckas låsa upp bilen med nyckeln (som inte har gjorts sen många år tillbaka) kommer in i bilen men larmet går inte! vrider på nyckeln men inget händer så kompisen knuffar på och vi rullstartar bilen hoppar igång direkt! jag åker hem stänger av bilen går in och äter kommer ut igen och vrider på nyckeln och bilen startar som vanligt åker till kompisen igen vi tiitar på en film sen så när jag ska åka hem så är det samma sak rullar igång bilen och den hoppar snällt igång! Men nu startar den inte alls på nyckel utan man får rullstarta och det är ju lite jobbigt speciel om man är ensam! Hmm är det någon som haft samma problem eller? jag har sökt lite bland tidigare inlägg men ja hmm inte hittat riktigt samma fel! SNÄLLA HJÄLP!!! /Henrik | |
|
Kan det vara batteriet som är dåligt? det låter nästan som det. Mvh / Wallace |
|
X. |
Kan vara relaterat till larmet... Om det inte har ström så kanske inte immobilizern kopplas ur, och då blir det som du beskriver, dvs bilen måste rullas igång eftersom immobilizern inte släpper fram ström till startmotorn. |
| Hmmm....om det är startspärren borde inte bilen gå att rulla igång, denna känns ganska värdelös om fallet är så eller??? | |
|
Jag tror som Wallace! Batteriet och/eller laddningsproblem (generator, laddregulator). Jag fick intern kortslutning i batteriet på min förra bil. Då snurrade starmotorn men batteriet orkade inte lämna tillräckligt med ström till stiften. Däremot startade den om man rullade igång den. Det kan vara svårt att se om det är en cell som har blivit kortsluten. Det räcker inte med att mäta syrahalt eller vilospänningen! "Mina" celler visade normala värden och spänningen var ca 13 volt! Det behövs ett belastningsprov. Då såg jag att batteriet inte mådde så bra. Belastningsmätare finns på bilverkstäder och bättre bensinstationer som har prioriterat bilar före ICA-sortimentet. Mvh |
|
X. |
Jag menar inte den inbyggda startspärren i datorn som aktiveras med att man slår in en kod, den är mer avancerad. Men eftermonterade larm brukar så vitt jag vet bara bryta strömmen till startmotorn, så det går fortfarande att rulla igång bilen (det finns säkert undantag). Något värdelöst, ja, men många tjuvar är ganska värdelösa själva och vill väl inte stå där och knuffa på en stulen bil med tjutande larm. |
Peter bmw325 cab |
hade samma problem som du beskriver Mr_pucko fick oxå rulla igång min bil "ibland" bilen fick ingen laddning och larmet blev helkonstigt en kabel under instrumenpanelen låg och kom emot jord ibland. |
|
kul tack för alla svar lustigt nog så startade bilen igår plus att larmet funkar som det ska! jag tror det är plus plinten som sitter i motor utrymmet som klappar eller nere vid startmotorn ska ut och göra rent där nu fast det blir nog krånligt att komma åt startmotorn! Men för att vara på den säkra sidan ska jag även kolla generatorn ev byta kol så den är ok! Och batteriet skulle jag nog ha bytt också för förra ägaren har snålat och köpt ett sånt där litet statoil batteri! jag tyckte jag läste om någon som köpt ett 80amp/h batteri för lusentappen men vart någon som vet? jo föresten man kan göra en enkel sak för att se om det är kortslutning i batteriet man skruvar bort alla pluggar på batteriet där man fyller på d-vatten startar bilen om den nu startar så tittar man man försiktigt ner ivarje hål men försiktigt för man vill ju inte ha syra i ögonen! Om det bubblar ganska häftigt i något av hålen så har man kortslutning mellan dom cellerna! /henrik |
|
Crusty |
Läste bara lite snabbt men det låter solklart att startmotorn har hängt sig lite då o då, den kanske e sliten . Annars kolla kablaget till den! Min gjorde likadant!! |
| jag köpte ett 75amp/h batteri på OK för 595kr eller någe sånt.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.