AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.208

Spolarproblem på E91, eventuellt frusit?

Es
2
Espen Stvgr
320D Touring M-sport -07
Hej,

har ett grymt irriterande problem med min bil. Det började när jag köpte bilen. På provturen den 30/12-10 så testade jag allt och allt fungerade. 
Gjorde upp affären och började köra de 30 milen hem till vänner i Halmstad.
Det var väldigt kallt men soligt och torrt före. När jag kommit drygt halvvägs hemåt så börjar det dock snöa och jag börjar använda torkarna. Upptäcker då att det inte fungerar med spolningen, varken på vindrutan, bakrutan eller lyktorna. Tar då för givet att det bara är tomt i tanken. 
Stannar omedelbart på en bensinstation och köper koncentrerad spolarvätska och fyller på. 
Dock fungerade inte det heller, ringer då upp bilfirman som sålt bilen och frågar vad dom haft på tanken och vad jag ska göra. 
Frågar om dom har haft vatten på tanken men det svär dom dyrt och heligt på att dom inte har haft. Jag tror att dom har haft för utblandad vätska som således har frusit på de 15 milen 110-120km/h i -17 grader. 

Kör hem utan spolarfunktion, ställer in bilen i varmgarage och dagen efter provar jag igen.
Det funkar, men det är extremt dåligt tryck på framrutan, inget tryck på lyktorna och helt okej tryck på bakrutan. 

Har garanti mars ut, men jag jobbar och bor i Stavanger Norge och har 1100km till handlaren (icke auktoriserad BMW handlare). Handlaren vill inte betala för utförd felsökning och reparation här i Norge. Jag vill inte köra 2200km för att fixa det där. Handlaren vill heller inte kompromissa och stå för kostnaden det hade kostat att reparera den i Sverige medan jag tar merkostnaden för reperationen i Norge.

Så kära autopower, vad tror ni felet på bilen är? Är det fler som upplevt likadant problem och kanske till och med vet vad det kostar att reparera?
Jag måste ju räkna reparation här mot att köra 220 mil och ett eventuellt hotelluppehåll. 
Vad ska jag göra?

Tacksam för svar.
Espen
K1
86
K1M
330e -20
Kolla om backventilentilen är spräckt, har hänt mig. Be någon annan köra spolarna och kolla om det läcker.
Es
2
Espen Stvgr
320D Touring M-sport -07
K1M:

Tack, ska kolla detta! Vart sitter denna backventil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.