|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Vi är ett par som har fått upp ögonen för en E39, BMW 528 ia, men med tanke på att vi är väldigt gröna på området än så länge hoppas vi att någon av er kan vara till hjälp. Vi tänkte bara höra om ni har några speciella synpunkter på denna bil? Vår stora fråga gäller främst att den har gått 31000 mil, och växellådsoljan är senast bytt vid 13000 mil. Där är endast 2 ägare på bilen och den siste ägaren har kört 18000 mil långpendling till jobb (landsväg + motorväg). Han berättade över telefonen att han anser att det inte har varit behov för byta växellådsolja. Stämmer detta eller är det skitsnack? Eller menar ni att det räcker att vi byter det när vi köpt den, eller kan bilen ha tagit skador av det? Finns det något annat vi ska vara observanta på nu när vi ska titta på bilen? Annan info om bilen: Ska i övrigt vara i fint skick; Bromsrör bak är bytt, kylare och trissor byttes 09romsrör bak, bytt vid bes. kylare och trissor bytt 09, abs- problem är fixat, kylaren är bytt, Har hört något om att bussningarna kan klabba, eller är det bara på touring? Vi hade uppskattat svar snabbt eftersom vi ska titta på bilen och ev. köpa den i eftermiddag Som ni säkert förstår är vi inte så kunniga om BMW ännu, och är därför oerhört tacksamma för alla svar vi kan få. MVH// Hanne och Micke | |
|
Klart att bussningar tagit stryk efter 31.000 mil allt annat vore fantastiskt. Kostar inga stora pengar att åtgärda, räkna med några tusenlappar. Om bilen vibrerar vid körning är det förmodligen bussningarna bak det beror på. Min ena bil har gått över 26.000 mil och är i utmärkt skick, särskilt maskinellt. Du kan ju fråga om AC fungerar som den ska, kostar också en del tusenlappar att åtgärda i efterhand. Växellådsoljan finns det ju många meningar om. De flesta anser att man inte ska byta den på en automatlåda. |
|
|
Tack så jättemycket för det snabba svaret! Ac´n skulle vara välfungerande och bilen skulle vara ypperlig att köra, men vi kommer provköra den om 5 timmar så då märker vi om det finns eventuella vibrationer ^^ Hur är förresten det med topp packningen på denna modellen, brukar det vara vatten o oljan kontra olja i expansionskärlet ? Har även hört att man ska vara försiktig när man backar med diesel automatlådan, är det samma problem med bensinlådan ? Hur var det förresten med karossen, den är helgalvad om jag inte minns fel, så hur bättrar man på eventuella lacksläpp bäst ? Vi hoppas ju på att bli stolta föräldrar till en e 39´a för första gången! Mvh // |
|
|
Är det denna bilen ni ska titta på? Länk Försök få säljaren att besiktiga bilen innan ni köper den för att undvika fel som kanske inte uppdagas vid provkörning. Han skriver ju själv att den ska "besiktigas i dagarna". |
|
| Jag skulle inte ge mer än 20-25' oavsett om den fungerar felfritt. Risken finns att dämpare, fjädrar, styrleder, länkarmar osv är rejält slitna och brakar om ett par månader. Hux flux kostar det 5.000-10.000 kr att fixa. | |
| Dessutom får du beakta att du kanske blir sista ägaren eftersom den kommer vara mycket svår att sälja om den har 40'+ på mätaren. Oavsett om du då släpper den för 15.000kr. | |
|
Ja, det är den bilen vi tittade på. Den blev ombesiktigad igår efter att ett bromsrör bak blev bytt, så nu ska där inte vara några problem. Bilen är "gubbakörd" och har bara gått lands- och motorväg, så vi hoppas på ett väldigt bra skick. 20000-25000 är det inte orimligt lågt, vi har sett blocket att dessa bilarna ligger över. Har fler personer tips på det gällande växellådsoljan och backen? Tusen tack ännu en gång för era svar =) |
|
| Att den är besiktigad är så klart väldigt bra. Tänk också på att utgångspriset på Blocket sällan är det slutliga försäljningspriset, dvs det prutas på alla bilar. Självklart kan du inte pruta 10.000 på en bil i denna prisklassen men hans pris är knappast ett pris hugget i sten, speciellt inte när bilen har gått så långt. Oavsett skick så bör han bli glad att han får den såld. | |
|
Jag skulle inte oroa mig för oljan. Ingen jag känner till har bytt olja i sin E39 trots att bilarna i vissa fall gått långt. Ingen har heller haft några problem med lådan. Däremot var E34:orna med V8 en ständig källa till oro. De problemen verkar inte ha följt med till E39. Testa om den växlar som den ska utan ryck och slirning så håller den sannolikt länge än. Om man inte plågar den i onödan. Till exempel har för vana att backa med motorn på varvstoppet. Jag har själv en 528iAt -97 som gått 29500 mil och som går som smör i lådan. Aldrig en fulväxling, aldrig en slirning. Jag importerade bilen 2004 vid 17000 mil och det fanns inget i dokumentationen som tydde på att växellådsoljan var bytt. Och eftersom bilen gått hos mig eller i den närmaste bekantskapskretsen sedan dess vet jag med absolut säkerhet att inget är gjort i Sverige. Angående annonsen tycker jag tycker jag både bilen och annonsen gör gott intryck. Man får väl undersöka den som vanligt, men jag skulle inte tveka att åka och titta på den om jag var intresserad. Troligen är mätarställningen riktig på den här bilen, det är nog milt uttryckt inte alla E39:or som kan stoltsera med det. |
|
|
Alla har olika meningar om dom här automat lådorna. Men många kör som sagt 30k mil utan att byta utan problem. Det sista jag hörde var att om oljan inte är regelbundet bytt, då ska man inte byta den. Den stora viskositets skillnaden som blir om man byter då kan göra att lådan börjar bete sig konstigt eller i värsta fall rasa. Så du behöver nog inte fundera på något olje byte. I övrigt är det väl som sagts innan bara bussningar och sånt du behöver vara uppmärksam på, men är den nybesiktad bör väl inte det vara några problem. Vibration vis inbromsning är en irriterande sak som kan uppstå på dom här bilarna. |
|
|
Nu har det gått fem timmar. Redovisning, tack! Och gärna bilder om du har köpt den. :-) Jag fick ett problem med min automatlåda men det var bara att den hade börjat läcka. Det är ingenting som är vanligt men en packning hade visst givit upp. Det märktes som att den inte ville börja dra förrän jag hade börjat gasa vilket innebar att det smällde lite i lådan när den högg tag. Jag lämnade genast in den till min mek och han bytte någon packning och fyllde på 6(?) liter olja. Det ska tydligen vara runt 10 liter totalt så mer än hälften saknades. Och ändå fungerade den relativt bra, den växlade ju bra för övrigt. Har de bara bytt ena längsgående bromsröret? Du får nog räkna med att det andra också är på gång i så fall. Jag reagerar lite på den här formuleringen: "...och har kört ytterligare 18.000 problemfria landsvägsmil efter det." Innebär det att han har sluppit byta bussningar, leder, bromsskivor och klossar? I sådant fall ligger nog det på nästa köpare. Bara några av mina röriga tankar. Men som sagt, vi vill ju ha redovisning om detta. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Vi har köpt bilen nu för dryga 2 veckor sedan och ber om ursäkt att jag/vi inte har svarat på era förfrågningar! Har dock varit mitt i en flytt och allt som hör därtill så det har varit lite bökigt. Men nog med ursäkter vi ska snart tvätta bilen igen om vädret tillåter det och då kommer vi lägga upp lite bilder på snyggingen! :D Är det förövrigt en vanlig företeelse att automatlådor är segväxlade när det är kallt ute under den första kilometern innan växellådsoljan fått upp värmen? Sen har jag hört att man inte ska använda det manuella läget i automatlådan när lådan är kall, stämmer detta? Låter iofs nästintill logiskt om jag ska vara ärlig men vill gärna var säker! :D i´l keep you posted! Mvh |
|
| Ja innan oljan fått upp värmen i lådan så är den seg i början | |
|
Lite sent kanske...men jag har lite dåligt förtroende för automatlådor generellt sett, men man kan väl säga som så här att en automatlåda håller länge innan det börjar strula, men när man är där s.a.s. då blir det oftast dyrare att fixa OM man nu inte är en van skruvare som hittar fräscha begagnade lådor bakom husknuten och kan byta själv.. Visserligen har min låda i min 735:a rullat dryga 36000mil nu utan att ha behövt göra annat än oljebyten och ett silbyte, och jag vill därmed slå ett slag för att man bör byta oljan med jämna mellanrum även i en automat.. Men visst, det finns en liiiten risk att det gått nu för långt mellan oljebytena och partiklar i denna låda KAN lossna och täppa till diverse oljekanaler i lådan om du byter all olja nu...dvs det kan bli strul också just efter ett oljebyte! Men det är ju bara vad jag tror KAN hända.. Man kan förhoppningsvis förebygga detta evtl. scenario genom ett delbyte möjligen, dvs inte byta all automatlådeolja på en gång s.a.s. och köra x-antal mil tills nästa delbyte...t.ex. Normalt sett gäller fortfarande devisen>>>Olja är billigare än metall. Mvh Janne. |
|
|
Automaten är, såvitt jag förstår det, seg "med flit" i början eftersom den har ett kallstartsprogram som gör att den vill få upp tempen på oljan snabbt. Det är därför den inte växlar upp lika snabbt när det är kallt ute om jag minns rätt... :-) I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy! |
|
|
Precis som föregående talare säger, så kör den ett speciellt program vid kyla. På min 740iA brukade jag växla manuellt den första biten på vintern, vet inte varför det skulle vara skadligt? |
|
|
hej hej.. är själv spek på en 528ia så det vore kul att höra hur det gått ? Mitt objekt årsm 2000. fast gått endast 16500 mil enligt uppgift. åker och kollar i morgon. frågan är om man kan klura ut om milen är ärliga eller vad. men det skall testas, kännas, luktas och lyssnas... och sparka däck såklart... haha |
|
|
Jag har en 525-02 som gått 35000 mil och går hur bra som helst i motor och låda! Känns som den har gått 10000 mil och det är här det blir skillnad på bil märken!! Jag tror rosten är det största problemt. |
|
| Har du bytt olja i lådan Patric T ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.