|
|
|
|---|---|
|
Är ny här på forumet och har tänkt inhandla min första BMW nu i vår. Antingen blir det en 325i eller en 330i. Jag hittade en 330i som jag blev intresserad av. När jag ringde till försäkringsbolaget och skulle kolla vad bilen skulle kosta så blev det ett billigt pris, anledningen var att den varit inreggad som en 320i i deras system. Då fick jag lite orolig för om det var något skumt. Läste också lite här på forumet om företaget som säljer bilen och det verkar ju inte helt 100. Vad är det man ska passa sig för när man köper en sån här bil? Kan mätarna vara fifflade med även om bilen bara gått i Sverige? Vad ska man kolla efter så man inte blir lurad? Länk | |
Roffa1 |
Ser ut som om det handlar om en tvättäkta 330i. Kolla dock vem som äger bilen, likaså är det en leasingbil med Moneybank i bakgrunden. (se bif info) Förklaring fordonsuppgifter Fordonsidentifikation Registreringsnummer: XCN488 Fabrikat: BMW 330I TOURING Färg: GRÅ Fordonsslag: PB Fordonsår: 2005 Fordonsslagsklass: I Chassinummer: WBAVS31030AH33038 Typgodkännandenummer: e1*2001/116*0308*03 Typgodkännandedatum: 2005-07-15 Senaste EU-regbevis del 1: 2008-04-24 Senaste EU-regbevis del 2: 2005-09-15 Handelsbeteckning: Upplysningar: Leasing Brukare Namn: VERGIC AB ?? Adress: MINC, ANKARGRIPSGATAN 3 Postnr: 211 19 Förvärvsdatum: 2008-04-24 Ort: MALMÖ Försäkringsuppgifter Försäkringsbolag: IMF IF Försäkringsdatum: 2008-10-24 Leasinggivare Orgnr: 516401-9936 Namn: GE MONEY BANK AB Fordonsdata Fordonsstatus: I trafik (2008-04-24) Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej Antal ägare: 4 Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: 2005-09 Producentansvarig: 556313-5002 I trafik första gången i Sverige: 2005-10-06 I trafik första gången i utlandet: Ägarbunden dispens: Nej Ägarbunden dispens upphör: Nej Besiktningsuppgifter Besiktningstermin: 2011-08-01 - 2011-12-31 Senast godkända besiktning: 2011-01-17 Föreläggande:Nej Körförbud:Nej Vägmätarställning: 8.372 mil. |
Roffa1 |
Tillägg: Den saknar helt M-pkt, likaså är det 4 st tidigare ägare istället för en ägare som det står i annonsen;-) Ang att den står felaktigt reggad som en 320i hos försäkringsbolaget, detta gör väl bilen olaglig att framföra på allmän väg. (fel motor) kan inte tänka mig annat än att FB snarast kommer att rätta till det felet. |
|
Den är inte reggad som en 320i hos försäkringsbolagen. Möjligen är den klassad som en 320i, svårt att säga. Tyvärr mörkar försäkringsbolagen klassningen numera vilket gör det svårt att säga med säkerhet. Men den är faktiskt "billig" att försäkra, med samma parametrar ligger den klart under min 325it av samma årsmodell. Klassningen gjordes av försäkringsbolagen på uppgifter från dåvarande Vägverket. Det får inga konsekvenser för försäkringstagaren. Det vore orimligt att kräva att försäkringstagaren håller reda på vilken klassning bilen har, särskilt när den uppgiften inte framgår. Det händer ibland att bilar blir felklassade men det verkar nästan omöjligt att rätta till, i alla fall om klassningen är för hög. Jag har försökt rätta till det på en 328it E36 vars klassning var avsevärt högre än för likadana individer av samma årsmodell, men fick beskedet att "satt klassning gäller". Skulle dock inte förvåna mig om motsatsen gäller för "överklassade" bilar :) Bilen i annonsen får man kolla upp noga. Det är en del som inte stämmer i texten. Shadowline har den inte, adaptiv farthållare kom inte förrän -08 mig veterligen. Annars är ju priset bra och det är snygg färg :) |
|
|
jag kollade lite för skoj skull, samma förutsättning, helförs, 1000mil, hög självrisk. 330 touring 190kW, 2006: 3728:- 325 touring 160kW, 2006: 3415:- 320 touring 110kW, 2006: 2991:- XCN488: 2991:- dvs precis som en 320 så det är ju bra. |
|
| Ser den inte väldigt låg ut på höger bak? Brusten fjäder? | |
|
Jo, nog ser den någon tum lägre ut på höger bak än på vänster. Uppmärksamt, herr Ljungstrand. :-) Man kanske kan diskutera sig fram till ett fjäderbyte innan köp? Se isf till att de byter båda! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.