|
|
|
|---|---|
|
Jag har som sagt köpt en 2.3dA och haft den nu i över en månad. Jag är hel förälskad i bilen den är helt underbar. Allt är helt perfekt utom dieselförbrukningen. Jag har kört lite över 600 mil nu. Snitt konsumptionen ligger på 0.88 liter/mil och då kör jag 90% ca 122 km/h (enligt bilen) med farthållare på motorvägen. Med min gamla bil 320i (150 hk) E90 så drog den 0.78 liter/mil när jag körde på liknande sätt. Är det något fel på min bil eller är detta vad man ska förvänta sig? Jag menar enligt BMW drar den 0.63 liter/mil och landsväg 0.55 liter/mil | |
| Min drar i snitt mellan 0.62-0.73, håller dock inte så hög medelhastighet. Tänk på att X1 är mycket högre än 3-serien och ger mycket högre luftmotstånd vid högre hastigheter. På vår Xc90D5 skiljer det en halvliter mellan 80 km/h och 120 km/h... | |
|
Och dessutom är den fyrhjulsdriven vilket jag antar att din E90 inte var? //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Har stabiliserat sig på 0,85 l/mil på min nu. Ca 900 mil körda totalt. Tycker inte förbrukningen är speciellt imponerande men okej, jag kör inte direkt miljöinriktat heller :-) mvh Anders |
|
| Kommer sjunka efter ca 2000mil, säger det med erfarenhet. | |
| Vår S drive 2,0 ligger på 0,57 | |
| Efter ca 500 mil sjönk min ner på 0,70 och jag har nollat den någon gång efter det och den kom ner till 0,70 igen. Jag pendlar och kommer inte upp i din snitthastighet. | |
|
Ska testa att nollställa min mätare nästa vecka, rimligtvis borde den ha blivit lite snålare efter några hundra mil. Kör ca 20mil om dagen, varav kanske 5 är Stockholmsköer, resten landsväg i "bra" tempo :) mvh Anders |
|
Sven B |
Mycket som påverkar förbrukning. Breda 18" fälgar drar 0,5-0,1 dl, Xdrive drar 0,1 dl, körstil med mkt stadskörning, vintertid, X serien har högre luftmotstånd.. Man får inte glömma att 2,3d är kraftfulla motorer med 205hk/400Nm. Som sagt BMW uppgifterna är under optimala betingelser. |
| Firren, 5 mil stockholmsköer om dagen låter inte heller som någon höjdare för bränsleförbrukningen. | |
|
Äh det finns gott om diesel på macken :-) Mest kul att höra vad ni andra pressar ned till. mvh Anders |
|
|
Jo, man får hoppas att förbrukningen sjunker, I vilket fall som helst är ju bilen helt underbar finns inget jag ångrat nja förutom att jag inte valde eluppvärmd ratt men den är ju inte det viktigaste. Synd bara att M-sportpaketet ej fanns när jag beställde den i höstas... |
|
|
Förbrukningen på en dieselbil brukar alltid sjunka efter 1500-2000 mil. Dessutom säger egentligen inte de olika jämförelserna någonting. Vad har du för däck, körstil, utrustning i bilen, Norrland eller Skåne, stad eller landsbygd m.m, m.m, m.m. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.