|
|
|
|---|---|
|
Min 525i -96 läcker kylarvatten. Jag har haft bilen sen början av december och det började först för någon vecka sen då den varnade för låg kylarvattennivå och jag fyllde på lite grann då. Sen kom meddelandet tillbaka efter några dagar och jag fyllde på lite till. Men nu varnar den varje dag och jag fyller på lika ofta. Den drar väl uppskattningsvis 1 liter per dag och jag kör ca 25 km per dag. Har även haft i lite ingefära (!) men det hjälpte inte. Men nu ser jag att det läcker bredvid påfyllnadslocket i den svarta plasten, se bilderna: [IMG]Länk [IMG]Länk Måste jag byta hela kylaren eller kan man göra på något annat sätt? För kylaren ser ny ut! Tack Autopower för att jag fick skriva om hela meddelandet då mitt första rubrikval var för kort! | |
|
Bilderna igen då länkarna ovan inte blev rätt: Länk Länk |
|
|
Bara att byta hela härligheten, överväg noga att byta vattenpumpen också om du inte vet när den är bytt senast. Har du otur så har du den modellen med pumphjul i plast som pajar just när du inte vill och då kommer du inte en meter till typ. //Magnus |
|
|
Lossa kylarslangarna och kolla efter sprickor, speciellt i ändarna. Lyft upp kylarlocket och luftskruven och kolla att tätningarna är hela. Leta efter sprickor i plasten där locket och skruven är gängade fast. Kolla på denna länk. Länk Töm kylaren på vatten och skruva loss det svarta plastlocket vid expansionskärlet pos 5 och 6. Lyft loss expansionskärlet pos 2 och leta efter sprickor i kärlet och anslutningarna i kylaren. Kolla O-ringen pos 4. //Göran |
|
| Kan ev byta expkärlet men föreslår hela kylaren, inte så dyrt till E34. Finns massor av beg och av erfarenhet är kvaliten bra på kylarna så god chans att det håller bra med beg ifall du inte vill köpa ny. Väldigt enkelt att byta också. Du gör det på 30-45 min om du aldrig gjort det förut. | |
|
Tack för tipsen! Kan man ta bort del nr 5 utan att tömma kylaren på vatten? Känns dumt att byta hela kylaren om den inte är trasig men om så blir fallet, är det inte krånligt att lufta kylsystemet sen? Hur många liter kylarvatten ska man förresten ha i sen? |
|
| Nej inte speciellt, jag luftade en E39a efter kylarbyte. Vill du inte tömma systemet helt finns det slangtänger att köpa på Biltema just för detta. 6-8 liter kanske ? | |
| kan ju vara så att locket inte håller tätt. | |
| edit: missade att du skrev att de läckte vid den svarta plasten | |
|
Men den "svarta plasten", alltså del nr 5 här: Länk Kan man ta bort den utan att tömma kylaren på vatten? Och hur tar man bort den? Genom de två skruvarna? (del nr 6) Kan nr 8, luftskruven, sitta kvar då? nej? vad händer om man skruvar ut den? Med luft osv? Är värdelös på kylsystem :S |
|
|
Du kan ta bort det svarta plastlocket (pos 5) utan att tömma kylaren på vatten. Den sitter med skruvarna pos 6. Du kan ev låta luftskruven (pos 8) sitta kvar, minns inte hur det ser ut men det ger sig när du lossar det övre plastlocket. Har inte själv testat att lossa luftskruven men tror att nivån jämnar ut sig mellan expansionskärl och kylare, dvs du får in luft i kylaren. //Göran |
|
|
Har bytt expansionkärl (inkl packningar) och locket till kärlet. Men det läcker fortfarande! Men det läcker liksom kring locket, är mest blött vid ventilationsskruven och det är blött upp på huvisoleringen och i området kring toppen av expansionskärlet liksom. Väntar på en begagnad kylare nu men varifrån läcker det egentligen tro? Kan det läcka från ventilationsskruven? Nej? Läcker ca 40 - 50 cl per 1,5 - 2 mil... |
|
|
hejsan har samma fel. att den läcker i plasten brevid påfyllning. jag köpte LOCTITE REPAIR PUTTY. De är ett rör med nå gummi/lim aktigt som man ska knåda tills den blir vit och man kan ha de på plast där de är varm= kylaren- håller mot oljor och andra medel- jag knådade på den lilla sprickan jag har och nu står den och härdar så ja hoppas att det håller. |
|
|
fast min läckte på de svarta 1cm ovanför där slangen sitter och där själva fläckten sitter fast på sidan. ser inte våra ser inte exak lika ut har en 520i -93 |
|
|
Hejsan, jag har samma problem fast läckaget verkar vara nertill på nr 5. Måste jag ta ur hela kylaren för att få bort nr 5? Mvh Christofer |
|
|
Nej, du behöver inte ta loss kylaren. Det kan dock underlätta att få bättre utrymme att jobba i. Det är inte svårt eller tidsödande att ta loss kylaren. 3 slangar och 2 plasthållare upptill på kylaren. Har du Check Control så tillkommer en kabel under expansionskärlet. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.