|
|
|
|---|---|
|
Kom gärna med förklaringar! Jag fattar NOLL! Det som sitter i bilen från fabrik är ju bra! Varför bygga om? Jag ställer frågan för att väcka debatt, och för att jag förmodligen är en dum bakåtsträvare... Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. | |
|
Jag håller med, sätta in en ful front som inte alls passar in, är för mig en ren misshandel av en redan harmonisk inredning. Vad är det för fel på orginal ? |
|
| Vi kan väl vara överens om att det låter riktigt illa? | |
|
Att det låter illa är ett faktum för de flesta antar _jag_, och förmodligen det största skälet till att "förstöra originalstereoanläggningen" Sen så går det alltid att lägga lite krut på att få den snyggt integrerad, kostar iofs pengar och tid, men har man båda så är det ju inget problem. Allt är ju relativt, vad nån tycker är bra tycker nån annan är skit osv. Personligen jämför jag funktioner, möjligheter och pris och för mig så är inte BMWs ljud bra mot det jag jämför i prisklass lika eller under. Integreringen är däremot en annan sak. I alla de BMW jag haft så har jag bytt aningen allt, eller lagt till något förbättra ljudet. |
|
|
Man kan uppgradera ljudet utan att ändra utseendet nämnvärt. Ev. dåligt ljud kommer knappast från huvudenheten om man är nöjd med övriga egenskaper hos denna. Däremot kanske bättre högtalare och en. ev. efterbrännare till dessa kan behövas. Många tror att uteffekten från originalstereon (runt 15W/kanal) skulle vara orsak eller avgörande för ljudkvalitet. Att lova 40-50W/kanal för en huvudenhet med vanliga bryggade steg utan externa spänningsomvandlare, dvs 99% av allt som säljs, kan alla göra (och gör). Tyvärr stämmer det inte alls, och påverkar heller inte ljudkvalitén i sig, vid 13-14V matningsspänning ger alla runt 15W ut till en högtalare med nominellt 4 Ohms impedans, man kan inte ändra naturlagar... FP |
|
|
Måste säga att jag håller med kraftwerket, Hade HIFI Professional på min förra X5:A som hade en originalinstallerad baslåda i skuffens högra fack där det satt dubbla basmembran på kanske 8" var, detta gav ett riktigt gött tryck i bilen tillsammans med DSP Concert igång. Det är enorm skillnad att lyssna på radio och att lyssna på en riktigt bra CD med minst 320kbit/s kvalité. Har HIFI pro på min nuvarande bmw också, och tycker inte att det låter sämre än i X5an. Däremot är BMW´s originalinställning vad gäller fadern ställd för långt fram i bilen.. märkte detta på då- och nuvarande kärran, men det åtgärdar man enkelt på några sekunder. |
|
|
En cd audio har en bitrate på 1411.2 kbit/s // Mvh Andreas |
|
|
E38'an med DSP var extremt känslig för mp3-kvalitet med låg bitrate på skivorna, det krävdes en original-skiva för att låta bra. Men ställt till vad det kostade att lägga till DSP-paketet 1996 är ju frågan om det var prisvärt? E39 och E46 med normal Business lät helt ok, men inget prisvinnande. Fars fd. Saab 9-5 med mellan-paket lät klart bättre! Som folke säger, uppgradera högtalarna bakom original-galler tillsammans med ett lagom slutsteg. Och komplettera gärna med en sub. |
|
|
Jag har E38 med DSP och jag är halvnöjd, bra ljud..rent..men saknar mer bas... Beemoholist javisst! |
|
|
Bmws huvudenheter är värdelösa. Byter man huvudenhet och kompletterar med en baslåda låter det helt plötsligt riktigt bra. Däremot håller jag med om att det är otroligt fult med eftermonterade iso-apparater. Hemskt. Jag gick så långt i min 540 e39 att jag lät huvudspelaren sitta kvar, men satte en dsp där bak, med eq, tidskompensering för höger och vänster, osv men det hjälpte inte. Det lät crap. När jag sen kopplade in min pioneer cd lossnade allt. Nu har jag ett rätt så vettigt system i e61an och det kommer jag inte fibbla runt med. det låter bra tycker jag (har dock inte dsp) |
|
| Ni som tycker att orginalljudet är bra, vad refererar ni till då? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.