AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.381

Varför så ont om bmw IX modeller?

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Varför är det så ont om bmw ix modeller på blocket? Är dom så bra att folk behåller dem? Är de bara importer?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Dom har väl alltid vart rätt ovanliga, och nu på vintern vill väl folk behålla sina 4wd bilar
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
måste ju vara ett perfekt lyxåk på vintern
Ekin
finns inte bättre vinterbil:)
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Ekin: vad drar din ix?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag sålde min 92a för någon månad sen, i mellan-sverige. Besiktad och skattad.. det va jävligt dåligt med intressenter då, tog mig 5v och 40% prut att bli av med helvetet :P

Min motfråga är varför köpte du inte min 525iX när den va tillsalu? :P
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
haha tanken har inte slagit mig förrän nu hur bra de skulle va med en ix. finns de några kända fel på just ix modellen?
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag måste bara fråga. Vilka bilar faller in under ix? Är det alla bensin-modeller som har 4wd som inte är de nya x-drive-modellerna, eller räknas alla 4wd in?

Hur som så säger jag bara att 4wd är skönt att ha även om jag inte provat en ny xdrive-maskin, som förmodligen är mycket bättre på sina sätt.

Jag tror också att många med just e46-or är väldigt nöjda med sina bilar och om man då lägger till 4wd så blir det inte så många där ute just nu när det ligger snö på vägarna. Lite fel årstid att sälja på också va? De flesta säljer väl till våren?

Sen är det nog också många som övervärderar sina 01or och lite nyare årsodeller och vill ha närmare och ibland över 100 000 och då låter många hellre de stå kvar där hemma.

Jag kan i alla fall säga att det ska mycket till för att jag inte ska köra 4wd framöver.

Men vad är det för prisnivå som du själv tänkt dig? Är det E36-modeller som du själv letar efter?
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Men som sagt, jag är ny när det kommer till BMW och det här är kanske är några få utvalda modeller som det handlar om. Är det kanske redan E30-modeller det gäller.

Jag skulle behöva en liten historielektion kanske...
Ekin
Neos> har inte riktit hunnit testa den..hade problem med avgasvärden pga. dåliga insugspackningar. och efter det har jag bara kört korta sträckor och buskörning på vintervägar:) har märkt att det är väldigt svårt att köra normalt med IX:n på vintern! med min körning drar den säkert 1,5/milen men nog ska den väl dra under 1/milen på sommaren skulle ja tro. men man känner nog att 4wd går ganska tungt jämfört med bakhjulsdrivna e30.

men jag ångrar verkligen inte att jag köpte den!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

blade80;
Egentligen är det väl bara E30, E34 som heter IX.. E46 heter ju Xi och nyare xdrive. Det återspeglar säkerligen olika system.
De blandas nog ofta ihop och folk menar nog BMW 4wd generellt.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Känt fel på E30 ix är att dom ofta inte är 4wd längre pga sliten drivlina.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ett relativt lätt test att kolla funktionen är att hissa upp bilen bak med en domkraft med hjul. Sen försöker man sakta åka framåt och se om det driver.
Gör det inte det betyder det inte att fördelningslådan är sopslut, men den har definitivt gått ner sig. Någon bredvid kan kolla på hur hjulen snurrar olika mycket.

En annan sak är att försöka segdra utan att rusa motorn på en riktigt brant och hal backe.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
weeeman:
Det där verkar vara en ganska utbredd missuppfattning. Mittdiffen är av planet-typ, med automatisk låsning/bromsning m.h.a visko-funktionalitet. Det är oftast denna visko-låsning som är trasig. Diffen fungerar nog trots det, och bilen är fortfarande "4wd", men mittdiffen fungerar då som vilken öppen diff som helst. (t.ex som på 4wd E46)

Eftersom det finns en liknande lås/spärr-funktionalitet i bakaxeldiffen, så är det ofta ganska svårt att märka (annat än med "domkraftstestet") att mittdiffens låsningsfunktionalitet är trasig.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis, viskospärren i fördelningslådan är ganska känslig och tål t.ex. inte att bogseras med ena axeln upplyft, helst ska den inte köras i bromsprovare heller:

Länk

Länk

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
är viskospärren i fördelningslådan en dyr grej att byta alltså?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det stora problemet är att få loss fördelningslådan... Mix har bytt viskokopplingen men det var länge sen han var aktiv:

Länk

"az:
Känner igen problemet. Bara att byta fördelningslåda. Det gjorde jag och jag kan lova dig att det blir en grym skillnad. Förvånansvärt åndå vad den drar bra med hjälp av bara bakdiff.
Kostnader; En utbyteslåda kostade när jag frågade, för två år sedan, ca 14 000:- . Då får du byta själv. En viscokoppling kostar ca 7000:- och du får fortfarande göra jobbet själv. "3 loppor" räcker till en låda från skroten. Maila mig på michael.lindgren@stalror.se så får du bilder på hur lådan ser ut inuti. Det är inget litet jobb att byta fördelningslåda."

Läs gärna inläggen av Mix i dessa trådar:

Länk

Länk Länk Länk Länk

Läs även länkarna i mitt inlägg här:

Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skit i att kolla den sista länken, inget matnyttigt i den...
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Beträffande E30 ix så är det en ganska ovanlig modell och därav sällsynt på begagnatmarknaden. Av ca 2,3 miljoner tillverkade E30 var endast ca 30000 ix modeller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.