AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.445

E34 540 -93 För högt Lambdavärde, vad gör jag nu?

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Hej

Jag har idag mätt upp avgasvärdet på min e34 540 -93:a (M60 V8) och följden blev ett för högt lambdavärde.

Co- värdet var bra och Hc var också okej men lambdat som har ett gränsvärden 97-1,03 visade istället på 1,05 vid 2500 varv. :-(

Vill tillägga att bilen kördes 2,5 mil innan testet och jag provade att varva den lite när jag mätte men lambdavärdet blev bara högre på tomgång.

Termostaten är nyligen bytt och avgassystemet nybyggt efter kattarna, men, det finns småläckor där det blåster lite ur som man känner med handen men det smattrar eller bullrar inget. Är lite tveksam om det påverkar men det kanske det gör?

Har ni några teorier? Vad bör jag göra för att lösa problemet? Är det någon mening att koppla in en diagnosdator och felsöka?

Tacksam för all hjälp

/Tobbe
CE
11
CER
523i -97
Troligtvis ett läckage i avgassystemet.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
CER - Varför skulle avgasvärdena bli sämre om det skulle läcka ut avgaser? Blir det sämre med dubbla pipor också då, om du bara mäter i den ena...?
CE
11
CER
523i -97
Om avgassystemet läcker så blandas avgaserna ut och lambdavärdet blir högre, det läcker även in i avgassystemet.
Angående dubbla pipor så borde det kunna bli olika beroende på var läckaget är, men sämre blir det inte om det är tätt.
Högt lambdavärde är svårt att få utan ett läckage på avgassystemet.
Övriga avgasvärden var det väl inget fel på.
Högt lamdavärde är i sig inget dåligt avgasvärde utan visar att något är fel.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Fixa röret så är saken biff, precis som tidigare inlägg säger.

//Magnus

hur vanligt är det att en lambdasond går sönder egentligen, någon som varit med om det?
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Tack för snabba svar. Ska palla upp bilen i helgen och börja täta.

Håll tummarna nu!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har bytt totalt 3 lambda på mina E34.. så de händer :)

Mäter du i slutrören precis som på besiktning så spelar minsta läcka roll.
Låter kanske dumt men syre sugs in i avgasröret och mätaren visar för snålt värde.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Jag hissa upp bilen ikväll och starta motorn. Kännde med handen utmed avgassystemet och det var några mindre läckor men alldeles innan slutburken var det en ordentlig läcka där jag missat att svetsa så där har vi sannolikt felet.

Ryckte ner systemet och ska svetsa vart enda skarv efter kattarna så lär det nog bli ordning och reda. Tänkte sätta tryckluft på avgassystemet när jag svetsat och sen spraya det helt med vatten/diskmedelsblandning så lär jag upptäcka minsta lilla läcka.

Fortsättning följer.

/Tobias
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Bara en tanke, OM man nu skulle ha kasst insugsmembran, kan det påverka avgasvärdena? Hur upptäcker man om man har kassa membran?

/T
Doktor: den går dåligt/ojämt på tomgång, prova att spruta startgas där du tror det läcker. är det en rejäl läcka så kommer du märka att den går upp i varv lite.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
För att knyta ihop säcken så att säga så vill jag meddela att bilens lambdavärde & övrigia avgasvärden nu är perfekta.

Det var avgassystemet som läckte ganska rejält innan sista burken. Så går det när man slarvar med svetsningen. Skönt det är avhjälpt så nu är det dags för nästa bekymmer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.