AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.110

Högfrekvent vinande E91-06

Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Hej!
Min E91 325 xi Touring avger ett svagt vinande ljud vid vissa varvtal, det är inget vindbrus, utan låter mer som något ljud som skulle kunna komma ur stereon, lite elektroniskt liksom. Har dock inte lyckats lokalisera detta ljud. Till saken hör att det viner oavsett om stereon är på eller av.
Någon som har några fiffiga tips?

Hälsningar Micke
Kan det vara den gamla goda Getrag lådan?

Boldly goes where no BMW has gone before
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På E46:orna är det vanligt att insugningsbälgen spricker i gummit (finns en lång tråd om detta; Länk )efter några år och då piper det från motorrummet...

Kanske kan vara samma sak på de nyare modellerna!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Är de gaspådrag beroende eller bara varvtal?
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Det verkar inte vara varvtalsberoende, ljudet kommer vid ungefär 90 km/h och är ganska svagt.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det är till 98% Getraglådan! Har ett lite vinande ljud på min också när lådan är kall. Har fått en helt ny låda som rullat 10mil och den är lika dan.. Det ska vara så enl Bmw

BMW CS #07491
Om det nu inte skulle vara växellådan, har du provat att stänga av snöflingan på ACn och se om ljudet försvinner? Om systemet har för lite köldmedium kan detta avge ett vinande ljud från mittenheten, dvs där stereon och kliman sitter.

Låter lite långsökt att köldmediet börjar ta slut efter 5 år men det är aldrig fel att kolla eventuella möjligheter :-)
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Tack för alla bra synpunkter och tips. Skall kolla detta med snöflingan i morgon.

Vad märkligt att växellådan eventullt kan vara boven i dramat. Och att BMW säger att "det skall vara så". Jag tycker att det är oacceptabelt på en premiumbil.
gO
1.407
gOry
335i Touring
uppstår det i 90km/h och inte beror på vilken växel du har i, utan hur mycket gaspådrag/belastning så är det nog bakaxeln!
Mig veterligen så har Getrag-lådor alltid låtit lite grann. Det är faktiskt ganska charmigt, bilen känns på något sätt levande. Jag accepterar det, i alla fall.

Boldly goes where no BMW has gone before
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Hej igen.
Har nu provat att stänga av snöflingan, men det viner ändå. Har dessutom konstaterat att ljudet inte verkar vara varvtalsberoende, utan fartbroende, det låter som mest runt 90 km/h (har automatlåda).
Det kanske är lådan eller bakaxeln då?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag sätter mina 50cent på någon av slutväxlarna.
Har du automat så är de en ZF låda inte Getrag.
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Aj då, låter ju inte så kul (och billigt) det där med slutväxlarna...
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag har samma missljud i min bakaxel på M3:an inget jag oroar mig över direkt.
Per på Bil & Motorteknik i Huddinge tycker inte man ska ge sig på att shimsa om det, förstår inte varför man inte skulle kunna göra det, kanske är mest för att de är onödigt arbete.
Tja!
hade samma problem med min E46 ingen verkstad kunde få reda på va de va inte ens bilcentralen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.