AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.841

Tvätta bilen = glädje!

Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Solen tittade fram och tempen låg runt +5 kändes fantastisk skönt att få plocka fram högtrycket ur garaget, koppla på vattnet och få stå hemma och spola av bilen och slippa åka till macken, passade också på att koppla in den belysta växelspaksknoppen (kopplade in det via elhissarna) som låg i garaget och väntade på montering sedan i november då jag bytte min 316i -01(ej rostfri) mot en 325i Touring-01(rostfri).
Tänk att en nytvättad bil kan ge en sån glädje.

//BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död. M.J (Visby)

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag tvättade min bil i söndags när solen sken och värmde luften. Meningen var en avfettning och sen högtryckstvätt, men det slutade med en ordentlig tvätt och ett lager av Poorboys QD+ och en läderrengöring/smörjning med Gliptone.

Det är riktigt avslappnade och hälsosamt att tvätta sin bil. Man blir på så glatt humör och full av energi.

Länk

/Rikard
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Håller med om den glädje du upplevde, jag sken själv med solen i söndags när jag tvättade och underhållsvaxade med våtvax efter tvätten. Såååå blank och fin den blev...i en dag. Men men, det går mot bättre temperaturer än minusgrader.

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Håller med om den glädje du upplevde, jag sken själv med solen i söndags när jag tvättade och underhållsvaxade med våtvax efter tvätten. Frugan började ringa och undra vart jag tagit vägen :)
Såååå blank och fin mitt monster blev...i en dag, sen blev den nersketen av en jävla lastbil som drog en pöl över min ena sida. Men men, det går mot bättre temperaturer än minusgrader.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag åkte till GDS-hallen på OK-Lidingö igår och tvättade en bra stund. Jag hade lovat tjejen att hämta en Iphone4 åt henne men det glömde jag bort. Hon blev lite sur men det var så mycket glädje att få stå i hallen och tvätta, putsa fälgar, gno in in tygtaket och pula lite och göra den fin. Jag provade bilvårdstipset på bilvårdssidan (det med att putsa med tidningspapper) och det funkade jättebra. Dessutom konstaterade jag att det var smutsigare på passagerarsidan än förarsidan. Hur kan det komma sig?

Jag håller verkligen med. Det är en sådan glädje att få handtvätta bilen!

Alexander Kjellström
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Mycket glädje ja !

Har inte tillgång till garage, men står på tomten i carporten. Inga GDS haller finns heller i DK :( Tvättade i dag, började i +1 grad och när jag var färdig var tempen -0,5 grader. Satte på webaston så kupen blev varm, så vattnet inte frös för mkt på bilen. :(

Men nu är den fin ! :D
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Det är ÄKTA glädje!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
håller med er andra.trivs som fisken i vattnet med en hink o en svamp
Synd att ni inte bor nära mig för då kunde ni fått tvätta mina bilar också.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har redan tvättat 7:an några gånger och eftersom det är en stoor bil blir glädjen desto större :-) Än så länge håller den sig inte ren i många minuter när man sen börjar åka igen men det är mental avkoppling att stå hemma på uppfarten (delvis fortfarande isbelagd dock) och tvätta bilen.

Och vad är snyggare än en ren och blänkande bil? Och har man dessutom tagit sig tiden att städa lite inne med så mår man verkligen gött.

Nu väntar jag till den 1:a april då jag tar hem caben och hoppas på en vacker och varm vår. Så man kan åka öppet och även tvätta ofta...

Niklas

Fransosen
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Grannen gillar att klyva ved och jag att tvätta bilen, alla har vi sätt att koppla av på.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det blir nog sommardäck samt tvätt i helgen, samt en 70 mils tur på söndag. :-D
Vad finns det egentligen för regler när man tvättar bilen utomhus? Är det fritt fram eller finns det medel och dylikt som egentligen är förbjudet att använda? Hur är det med avfettningsmedel?
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
De verkar inte vara förbjudet men inte så bra om man står på asfalt och allt skit rinner ner i dagvattenbrunnen. Kör man och tänker miljövänligt så är det nog sisådär att tvätta så. Tydligen bättre att köra på gräsmattan så det filtreras och inte går rakt ut. Fanns en drös länkar: Länk

Men då dör ju gräsmattan? ;-)
Det är olika regler för tvättandet av bil på egen tomt från kommun till kommun.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.