AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.469

Beg.priserna för nyare dieselbilar som rullat +15' mil

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Läste i senaste TV att servicekostnaden för nyare dieselbilar, som har partikelfilter, är skyhögt. Filtret skall bytas nån gång mella 15' och 20' mil, till en kostnad av minst 15kSEK.
Dom flesta dieslarna når det miltalet inom 4-5år, samtidigt som de då kommer ut på begagnatmarknaden.
Det som förvånar mig mest är att dieselbilarna (fr. 2005) har så omotiverat höga begagnadpriser!
När detta kommer ut till kännedom för den breda allmänheten, borde vi se en kraftig justering neråt av priserna. Eller?
//Marin
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Partikelfilter byts dock på långt ifrån alla modeller. Ett exempel är Volvos femcylindriga dieslar - där byts filtret inte alls.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Men på BMWs modeller ska man byta?
Jag var sugen på en 325d/330d e90, men nu är jag tveksam.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag vet faktiskt inte vad som gäller exakt där. Men med tanke på hur många ägare som finns här borde du kunna få vettiga svar snart.

-------
//Lövet
Verdi
Det står en 325dAT M-sport från 2008 som rullat 16300 mil på Novation som jag funderat lite på. De vill ha 199 700:- för den. Skulle den ha ha rullat "normalt", dvs runt 6000 mil på 3 år, så hade den kostat bra mycket mer. Betydligt mycket mer än vad filterbyte, bromsbyte osv kostar.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Låter fort mycket för så mycket mil , lär väl tappa en hel del i värde när den kommer över 20 k ?

Vad är den värd om 2 år ?
Verdi
Vet inte om det finns någon magisk gräns vid 20'. Skulle tro att en normal-milare tappar mer i kronor räknat faktiskt.

Däremot får man med största sannolikhet mer strul och ökade rep-kostnader.

Jag kommer nog i vanlig ordning att köpa en bättre beg som gått runt 2000 mil även nästa gång. Även om jag tror att det finns lite pengar att tjäna på köpa en långmilare.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Långmilarna är för dyra, tycker jag. Den 325dM du skriver om, skule jah inte ge mer än 150-160' för. Om 8-10' mil kommer den bilen vara stendöd på marknaden
Verdi
Vad är det egentligen för skillnad att köpa en som gått 16' och en som gått 26'? För mig är 16' lika "stendött".

Redan vid 16' är ju det mesta slitet och behöver bytas, eller är redan bytt. En som gått 26' kan ju vara billigare att ha om bromsar, däck, partikelfilter osv är nyligen bytt en än som gått 16' som behöver byta allt.

Själva motorn borde väl snurra uppåt 50' mil om man servar den bra? En privatbil som går långt på kort tid går ju betydligt snällare mil än en taxi som snurrar runt i stan för det mesta...

Fast det kanske är allmänt vedertaget att 20' är en gräns. För mig är 10' lite av en gräns, för då börjar ju strulet komma...
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Handlar nog om en psykisk gräns.

Känns för mycket mil för alldeles för mycket pengar, folk har nog en inbyggd gräns där, oavsett om bilen kan gå 50 000 mil.

det spannet innebär ofta mycket slitagedelar osv.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag både håller med och inte håller med dig Verdi.

För en primärbil vill jag handla antingen ny eller med 2'-3' mil / 2-3 år till cirka halva nypriset. Helst sälja innan man passerar 10' mil. Senast 12' för sen är det dags för bromsskivor, rost, besiktningsfel osv.

En bruksbil för 20.000-40.000kr kan få gått så långt som 15'-16' mil och här säljer jag senast vid 19'. Jag tror en psykologisk tröskel för de flesta köpare är 20' mil, och man vill inte sluta som den som kör över 20'.

Jag tycker dock att det är skillnad på 16' och 26' mil, åtminstone för marknaden man köper/säljer i. Och det inverkar förstås på mitt val.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vid +25' mil är sanolikheten för idiotfelen, fel som man inte kan förutse, mycket större än vid 16'mil. Och då pratar vi inte motor i sig utan:
-Automatlåda
-Generator
-Olika styrdon
-topplock
-hjullager
-alla elektriska fuktioner
mm

Verdi
Tror jag förstår, men elfel och liknande är väl snarare kopplade till ålder än till drifttimmar?

Det är ju stor skillnad på en 3 år gammal bil som gått 16' än t ex min fars 13 år gamla MB som gått 16'. Gammal plast spricker, gammal plåt rostar, inredningen börjar skramla, bakluckan rasar ihop med ett brak osv osv...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.