|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Har precis mottagit mitt BMW orig mobility kit, när jag läser bruxen samt tittar på illustrationerna om hur man går tillväga vid en punka, så blir jag mkt tveksam till om detta verkligen fungerar i praktiken? (utan att hjulet först plockas bort från bilen) 1. Först skall luftventilen stå plac kl 18:00 (då pressas ju däcket upp mot luftventilen?) 2. Sedan skall den inre ventilen skruvas bort. 3. Sedan skall HELA plastflaskan fyllas på genom luftventilen ½ L ? (skvalp-skvalp) 4. Sedan skruvas den inre ventilen åter på plats. 5. Sedan pumpas däcket upp till 2,5 bar? (men läcker inte luften då ut genom punkan/hålet?) 6. Om du lyckas med konststycket att fylla däcket med 2,5 bar så MÅSTE hjulet rullas/köras runt inom 10 min, annars hinner lagningsvätskan att härda till en bulle i däcket? För att detta skall kunna fungera fullt ut..så är det nog högst nödvändigt med en domkraft så att hjulet omgående kan snurras runt efter det att halvlitern med lagningsvätska fyllts på i däcket. Någon som verkligen testat detta på plats i "stundens hetta"? Ska man ständigt frakta runt både mobility kitet samt originaldomkraften så handlar det om åtskilliga kilon 10-15 kg. |
|
Hej! Detta mobility-kit är antagligen liknande det som säljs på varenda bensinmack för ca100kr. En sprayburk med nån klet som sprutas i det punkterade däcket, då får man lite tryck i däcket . Tillräckligt för att kunna köra med bilen så kletet sprids ut och tätar läckan. Det fungerar bra, så länge inte hålet är för stort. Domkraft ska inte behöva användas. Men reservhjul är såklart att föredra. Har man kört några meter för mycket med punkterat däck så krängs däcket av från fälgen, och då har man ingen hjälp av ett mobility-kit. |
|
| Sååå skönt med runflat ;-) | |
|
Tycker du att M-mobility-kitet är tungt? Fundera då på hur många extra kilo som RFT-däcken adderar i form av ofjädrad vikt! Skillnaden mellan M-mobility-kitet och motsvarande (från t ex Continental) i förhållande till "punkaspray" från macken, är att de förstnämnda består av en riktig luftkompressor med tryckmätare och därför inte fyller däcken med explosiv gas.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Roffa1 |
Johan: Tycker att mobility-kitet tillsammans med originaldomkraften väger en hel del. Som jag ser det är domkraften en nödvändighet vid punktering. Annars tvingas man först att köra runt en sväng med det punkterade däcket..så att lagningsvätskan fördelas ut jämt i hela däcket. Det går ju ej att pumpa däcket innan hålet är tätat. Dessutom har man endast 10 min på sig efter det att lagningsvätskan fyllts på i däcket. Tror det tar 5-8 minuter att pumpa däcket med den lilla kompressorn. |
| Jag har Biltemas lagningsats i bilen och har också fått lov att använda den på grund av framhjulspunka..tog ca 30 min använde inte gaspatronerna utan en minikompressor, och kan inte säga annat än det fungerade mycket bra Länk | |
Roffa1 |
gto80: Tror också att denna metod är säkrast, kräver dessutom inget efterarbete med att sanera däcket pga kladdig lagningsvätska. Ett tips ang Biltemas lagningssats som du länkar till, munstycket som gaspatronerna skall placeras i är dessvärre felkonstruerad fungerar ej alls till bilventiler. (avsedd för trampcykel) När jag påtalade detta för BT så fick jag tillbaka hela köpesumman samt att jag fick behålla resten av lagnings kitet. |
|
Kan man använda kompressorn till att justera lufttrycket i däcken eller håller den enbart för när man ska laga punkteringen? |
|
Roffa1 |
Det går utmärkt att använda kompressorn till att pumpa/efterfylla bildäck, cykeldäck, badmadrasser, osv. Det finns en inbyggd lufttrycksmätare i kompressorn samt att det även medföljer en extern mätare av lite bättre kvalitet. Vill minnas att Schmiedmann har det lägsta (Svenska) priset... |
|
Roffa1: Köpte mig en på BMW idag. Det blir ingen lek att få in strömkabeln i sitt fack igen tror jag. Vad är den svarta runda knappen på ovansidan till för? Händer ju ingenting när man trycker på den. |
|
Roffa1 |
Menar du den knappen man släpper ut lufttrycket med...den funkar endast när kompressorn är ansluten till ventilen i däcket. |
|
Har inte haft möjlighet att testa BMWs mobility kit men däremot Mercedes motsvarighet som funkar exakt likadant med en burk gega och en liten kompressor. Fick punktering på en E-klass utanför Malmö på motorvägen. Kitet fungerade helt perfekt, såg aldrig hur stort hållet var då det var natt men all luft försvann från däcket riktigt snabbt. Däcket med lagningen rullade ganska många mil utan problem innan byte/permanent lagning. Bilen ifråga var en taxibil. BMW 4 Life |
|
Roffa1 |
Kolla när sista förbrukningsdatum är på den svarta flaskan med lagningsvätska. Vill minnas att min gick ut efter 3år. |
| Det ska jag göra, mitt mobility kit fanns hemma så risken finns ju att den har ett kort datum på lagningsvätskan. | |
|
Är det sista förbrukningsdag som står i botten på flaskan med blå stämpel? Roffa1, det vet jag ju inte eftersom jag inte vet vad den har för funktion. Men att den skulle släppa ut luft låter vettigt. |
|
Roffa1 |
I botten till min svarta plastflaska står det stämplat i turkos färg: -140714- tror detta bör innebära att sista förbrukningsdatum är 2014-07-14. och eftersom jag köpte mitt mobility kit för knappt 1år sedan så bör din lagningsvätska ha kvar ca 4 år till sista förbrukningsdatum. Ser även i botten till flaskan att tillverkningsåret var 2010, då var den med andra ord helt purfärsk när jag mottog den från Schmiedmann. |
|
Roffa1: 031114 står det på min. Det får duga. Vad fick du ge för din hos Schmiedmann? |
|
Roffa1 |
Clubsport: jag fick lite rabatt av Viktor så notan slutade på: 661:- inkl fri frakt. Ordinarie pris 849:- Artikelnr: 71-10-0-415-035. |
Roffa1 |
Länk |
|
Här har du en som är tillverkad av däck firma, Continental, fast billigare än BMWs egen. Länk Det finns andra billigare tillverkare som säljer utomlands. |
|
|
Hej. Jag köpte ett mobility kit idag, men det skiljer sig från den som var på hemsidan. Hos mig ingick ingen flaska och det står inget om någon flaska. De verkar ha gjort om den på något vis gissar jag där vätskan kanske är inne i kompressorn? Någon som har en idé? EDIT: Såg nu att detta verkar vara en nyare version av det hela. Flaskan är istället en burk som sitter inne i kompressorn så det är omgjort och verkar vara mer simpelt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.