|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 540 -00 E39 som motorstyrningslampan lyser på sedan 1år tillbaka. Jag får ut en del felkoder som pekar på avgaser och dyl. Bilen går ojämt och kan ibland dö när man släpper gasen. Känns klen vid vissa varvtal. Ibland när man bromsar tills den nästan står still så kan den ge ett gaspådrag i en liten stund av sig självt (inte så kul om man inte är snabb på att bromsa hårt) Har en rätt erfaren mekaniker till min hjälp och vi har bytt ut följande... -Luftmassemätare -Kamaxelgivare -Lambdasonder -Tändstift Hans nästa förslag är kattarna. Inget har hjälpt men det har blivit vissa skillnadeer, tex så har den blivit lite piggare. Minskat med dom ofrivillga gasningarna vid inbromsning och så dör den inte lika ofta. Men lampan vägrar sluta att lysa... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vevaxlegivaren ?. Kolla slang/ anslutningen , backventil mellan insug och bromsservot, vatten i botten på burken under bromsservot, finns exempel på att det sugits in bakvägen i insuget. Kan du specificera vilka felkoder du fått. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
En sådan lampa släcks med ett interface och en laptop. Finns BMW-carsoft: outstanding som bara passar BMW.Där får man ut nästan allt,även reservdelsnumret. En billigare variant: Elm 323/327 och ett gratis program:scantool som du får ut felkoder och släcker diverse lampor som ex motorstyrning om nu felet är åtgärdat. Ibland räcker det att lyfta batteripolen en stund för att släcka lampan(om felet är åtgärdat).Felet ligger då kvar i minnet och kan kollas senare. Mvh Jonas Brinell. |
|
|
Hej och tack för svaren, ledsen att jag inte svarat på era inlägg. Alla slangar är kollade och insugsmembranet bytt. Nu har jag bytt lmm igen och då får jag nya koder... Då klagade den på gashusspjället och nu är den bytt... Nu har den ändrat sig till bakre lambdan bank 1.. Den varierar mellan 0 och 68 Volt (vilket inte borde vara möjligt i en 12V milö) Jag återställer varningslampan via datorn 1gg i veckan nästan. Snart eldar jag upp fanskapet (säljes billigt om nån vill ha) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.