AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.001

Konvertera E34 540i från automat till manuell?

Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
Tjenare!

Tänkte eventuellt konvertera min 540 e34.

Vilka växellådor passar då?
Måste lådan komma från en annan bmw V8 eller passar lådorna från dem större 6orna??

några Skillnader på svänghjul (storlek) om man tar från t.ex lilla V8an?

Tacksam för svar!

Mvh Fredrik
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Japp bara lådan från V8 passar. Svänghjul måste oxå komma från en V8, V8an har 9 bultar till vevaxeln och 6an har endast 8.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Så går ju oxå att göra ;)

Endast S6S 420G 6vxl samt S5D 310Z 5vxl passar. Och dessa lådor sitter bara på Bmw V8.

Svänghjulen skiljer. 4L versionen är anpassad för 265mm lamell. 3L är anpassad för 260mm lamell. Jag skulle ju rekommendera lilla svänghjulet oavsätt vilken låda du väljer då utbudet av kopplingar är avsevärt större. M3 tryckplatta passar om man stiftar om.

Ett annat problem om man väljer 5vxl är kardan. Mig veterligen finns ingen kardan som passar mellan 5vxl och stora diffen. Antingen får man svetsa om kardan eller så tar man både kardan och diff fån 530. Nackdelen är då att utväxligen blir något lägre (3.07 sedan, 3.23 touring) och att 530-diffen är mindre.

Ett ytterligare problem oavsätt metod är att det inte går att registrera om bilen med manuell låda, bara så du vet. Det går troligen att besikta som vanligt dock.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Här kan du ta det du behöver och sälja resten så får du nog en gratis låda... Länk
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
Väldigt tacksam för alla svar =)

löste några av mina undringar :P

ska spåna vidare lite o se hur de blir med allt =)

Tack tack
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

240mm lamell till 530 ska det stå.

Ja hade tvekat på att köpa den där krockade 540. Har man krökt kardan har utgående axel fått sig en jävla smäll. Kan lika gärna va skrot i lager.
Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
okej, tack för infon japmax =)

nej skulle aldrig tänka på att köpa den krockade 540in med tanke på att den e frontad så kan ju både motor o låda vara skadade !

Ro
20
Rosberg88
540-IA Sedan -95
Ett recept!

M60b40
manuell växellåda (s5d 310z)
Svänghjul/tryckplatta BMW M5 E39

passar detta ihop med varann?

Mvh Fredrik
Detta lät intressant. Jag har en 540 med dålig automatlåda, och jag har hittat en billig 530 med körförbud på och med manuell låda. Så då borde det gå att plocks över grejerna och få en manuell låda i 540n? Jag borde väl kunna ta kopplings hydraliken från den också?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du kan ta allt från en 530, men du måste även plocka kardan och diffen.

Ja precis, men allting passar från 530n? Även svänghjul och koppling? Måste man byta hela bromsservon? Efter som jag köper en hel 530 så kan jag ju ta allt jag behöver.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du behöver inte byta bromsservo, vätskebehållaren till kopplingen är separat.
Det var en bra nyhet:) har bara varit med och konverterat en 850 t5 en gång. Då va man tvungen att göra det.
Men fasen vad skönt, då är det bara att sätta igång! Vilken box ör det man ska byta för att bli av med "p" i instrument panelen?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det är ett kapitel jag inte har någon kunskap om, jag vet dock att kodpluggen är kodad för automat, så den kommer visa transprogram varje gång du startar.
Okej, det lät lite irriterande. Kan man bli av med det?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du får ta kodplugg från en manuell E34, nackdelen är att miltalet finns i samma kodplugg.
Okej. Nu kanske jag verkar korkad, men vad exakt är kodplugg? Borde väl gå att ta den ifrån den manuella 530n jag tar lådan ifrån?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.