AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.879

Ingen värme i kupen vid tomgång

Visa användare
87
smurf
BMW 540 IA individual touring -02
Har en BMW 540 e39 -02 som gått 18.200mil.

För att ta det från början så för 1,5 år sedan fick jag lov att byta kylare då den gamla sprack vid övrekylarslangen. Efter det har jag haft problem med kylarvätskan, varit tvungen att fylla på med jämna och ojämna mellanrum. Har dock inge vatten i oljan eller olja i vattnet, men hittar inget ställe det läcker på heller. Följt massa trådar och verkar ha hittat felet för det nu.

(kollade med BMW i Falun vad de skulle ha om det visade sig att jag behövde byta topplockspackningar, vattenpump, termostat, ett nätt pris på 39.000kr)

För 2 veckor sedan slutade bilen att ladda och vips så behövde jag byta generator (inte billigt). Eftersom det är en vätskekyldgenerator var jag tvungen att tappa systemet på kylarvätska.

Nu är generatorn bytt men då får jag ingen värme i kupen när bilen står på tomgång, temgivaren/nålen står normalt, när jag åker kommer normalt värme och tempgivaren/nålen står då också normalt. Jag har luftat efter konstens alla regler men lyckas inte ändå. Kan termostaten fastnat i ett läge när systemet var tömt (max ett dygn utan kylarvätska).

Nån som har en klok tanke kring detta

Mvh Tobbe
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Har läst metervis med diskutioner kring just detta problem, har själv blivit drabbad.

Det första du ska kolla är om vätskenivån är ok i kylaren.
Sen kommer termostat+hus, elektriska cirkulationspumpen om så finnes samt värmeventilspaketet.

Jag kan inte svara på om den har fastnat men sök här på forumet så hittar du nog en lösning.
Berätta gärna vad som var fel samt hur du löste det!

prosperity is a mindset!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag måste bara utesluta... Ingick det att öppna för full kupévärme i "konstens regler" när du luftade? ;-)

Blåser fläkten på tomgång? Det kanske kan vara effektsteget till fläkten?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hej !
Kul med en till BMW-ägare i Falun :)
Fungerar restvärmefunktionen ? Om inte den fungerar kan det mycket väl vara cirkulationspumpen som gett upp. Det ska ticka / klicka lite bakom framskärmen vid förarsidan när restvärmefunktionen är igång då pumpen driver runt vattnet. Det är samma pump som driver vattnet vid tomgång.

Annars kan det vara som du säger att du har en luftficka i systemet, symptomen är desamma då. Isåfall har du något mera läckage i systemet typ termostathus, kylare eller liknande. Kan rekommendera Wiklunds Bil i Ludvika, de är bra och relativt billiga (för att vara auktoriserad service) när det gäller mekning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.