|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, vad är det för skillnad på dessa två motorer? Förr i tiden så var väl 320 6-cylindrig, men idag är väl båda 4-cylindriga? Hur stor skillnad är det egentligen på dessa två i verkliga livet? En 320d, är den kanske att föredra framför en 320 bensinare? | |
|
Det vanligaste svaret du kommer att få är att 320d är ett bättre val - lägre förbrukning, bättre vrid osv. Dock så är de betydligt dyrare i inköp, medan fordonsskatten är betydligt humanare på dieslar idag. Dock så tycker jag att 320i är en trevlig bil, även den. Annars så hade jag inte köpt den! Går att hitta billiga exemplar, skatten på under 1500 per år, billig försäkring, drar lite soppa medan prestandan är helt OK. Har haft min i runt 225 km/h riktig hastighet, på Autobahn. Accelerationen är även den OK, om man utnyttjar bilen på rätt sätt (läs varvar friskt). Visst, det är betydligt trevligare med en sexa under huven, men det börjar bli dax att vänja sig vid att sexorna börjar bli utrotningshotade. Ljudet i BMW fyrorna är inte helt fel, påminner lite granna om Alfa, speciellt om den får varva lite. Men det bästa tipset jag kan ge dig är att testa olika bilar och själv se vilken du kommer att trivas med. Men inget alternativ kommer att vara fel, så länge det är en BMW. Just det, 318i... kan tänka mig att en sådan går en liten aning snålare än 320i, men är rädd att effekten inte skulle räcka. Kan inte uttala mig eftersom jag aldrig kört en E90 318i. Lycka till! Boldly goes where no BMW has gone before |
|
| Skulle valt 320, av den enkla anledning att det finns ett betydligt större utbud av dessa och därmed chans till att hitta den rätta. | |
|
Är också lite rädd att 318 är för slö, därav frågan. Behöver inget fartmonster, men det kan ju vara kul om man inte blir irriterad när man sätter sig i bilen för att ingenting händer...och visst låter sexor trevligt. Frugan ser inte skillnad på en e46 och en e90, hon har definitivt ingen aning om det är 6 eller 4 cylindrar i hennes nuvarande 330 e46. Att betala för pulver under huven och extra snygga detaljer känns inte alls intressant i detta fall. Så en 320, med eller utan d på slutet, är nog vad som passar bäst. Har nog aldrig ens kört en 320 bensinare, kanske skall prova det... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.