|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har läst i forumet om mångas problem med ABS/ASC men inte lyckats klura ut vad som är problemet med min bil. Trodde på ABS styrenhet men inte säker. Jag har sedan ganska lång tid haft problem med ABS och ASC på min 525 E39-02. Det började med att ASC lampan i mitten lyste. Efter några veckor eller så så tändes även ABS och bromslampa. De sistnämda lyser inte för brukar tändas efter kort körning. Jag var därför idag hos bilmeken som läste koder i ACTIA MultiDiag. Det han fick fram var 51 Trycksensor 58 Pump Preliminärladdning 69 Bromsljuskontakt Är dessa koder verligen riktiga? Brukar det inte vara P0 koder? Om de är riktiga, vad kan då vara orsaken till mina bromsproblem? Mvh Henrik | |
|
Radera dem och kolla vilka som kommer tillbaka. |
|
|
Gjorde det. Bromljuskontaktkoden försvann vid nästa diagnos. Dock gjord utan att bilen flyttas så jag var nog aldrig på bromsen. (Om det nu spelar in) |
|
| Måste köra bilen runt huset (över 40km/h har jag för mej) för att systemet ska kunna göra sitt självtest. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
PO koder är universella standarkoder till motorstyrningen tex gemensam för alla bilar. 51 58 69 är Märkesspecifica BMW koder. har ingen mera förklaring om vad som ges än diagnosen säger. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Om 51 och 58 är kvar hade jag nog läst av dem med annan prog.vara. Får inte ihop koderna med beskrivningarna nämligen. | |
|
Är det bara BMW som kan tolka koderna då? Jag har vid tidigare fel fått P0 koder från samma diagnos system. Men kan det vara så att de aktuella felen på bilen bara ger dessa BMW koder eller skall jag prova med annan diagnos som majtii rekomenderar? //Henrik |
|
|
P-koderna är som Hasso skriver bara motor/miljö och inte de övriga modulerna. Läs av med INPA, Carsoft eller hos någon med tex Bosch KTS eller likn. |
|
|
Hej Har nu testat med en annan diagnos. Tror den hette edicom eller nåt liknande. Fick samma koder i den dvs de BMW specifika 51 och 58. 51 tryckgivare/kabelfel och 58 förpump var beskrivningarna. Är det attt köra in till BMW som gäller för mig nu? //Henrik |
|
| autocom hette diagnoprogrammet vill jag minnas nu. | |
|
Jag var och gjorde diagnos på BMW. De fick samma koder och hade även de svårt att diagnosera felet exakt. De trodde att det var styrenheten som det är fel på. De fick inte kontakt med den med diagnosverktyget och det verkar ju stämma iasf för jag läste nu på Norrlandsfirman som lagar att det är vanligt att man inte får kontakt med enheten när det är fel på den. Jag har dock läst att Hasso sagt att det endast varit ett mikroskåpiskt antal föutom 99-00 som haft fel på dessa. Dock verkar det nu givetvis hänt på min bil. 10400kr skulle BMW ha för att byta den:). Blir till att kontakta Innosund och hoppas att de kan fixa den. Henrik |
|
|
Hej igen Har nu haft modulen hos Innosund och mkt riktigt var det den som var kass. Tyvärr oxå för kass för att laga enl dom. De varnade mig för att den eventuellt inte skulle gå att laga men man hade ju hoppats. BMW skulle ha 10000 för ny och byte. Innosund sålde tydligen oxå nya och för vilken de skulle ha 5500kr. Dock så behöver den senare programeras ihop med bilen. Någon här som vet vad sådant skulle kunna kosta? Gissar att man behöver göra det på BMW verkstad? Henrik |
|
|
Hej hur har det gått för dig har problem med min dsc lampa som lyser konstant felkod förpump men Absen jobbar på. Med vänlig hälsning, Snabbe83 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.