AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
30.661

Köpråd/tips/fel på en Volvo V70 T5 -01

Sida 2 av 3
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Ett bra val.

Vi har en V70 2,4t -03:a som bruksis. Två småbarn med bilbarnstolar och två barnvagnar får lätt plats.

Gr8ride
Blev lite besviken på dessa taklister som ser ut som f..n :(
Tål tydligen inte solens påverkan vidare då lacken bleknar totalt.

Läste lite på Volvoforumet ang detta och ringde sedan till Volvo i min närmsta stad för en prisbild....2500kr !!!!!!! per sida dessutom....jisses säger ja bara..

Men men testade att demontera skiten och detta var en barnlek minst sagt :)
Railsen lossades från utsidan ( vettigt ) och listerna lösgjordes enkelt.

Slipade dessa och lackades om....kostnad 300kr för färgen och dom ser ut som fabriksnya :))

Gillar redan enkelheten för dessa upplyftande saker :)
US
547
US
850 iA -92
Alex
Vad är det för årsmodell på den?
Funderar också på en brukscontainer nu, i brist på fina och pedantskötta E39 530.

Har fastnat lite för denna, och ska kika på den på ons. verkar vara Ok historia och få mil, samt lite trevligare med jubileumspaketet, om man nu kan nämna trevlig och V70 i samma mening.

Firman har jag dock ingen aning om. Någon som har insyn? Priset ligger ganska mycket under dom andra likvärdiga. Konstigt!?

MVH Jocke.
Länk för jäkelen!!

Länk
Har du länk?
Jag fick ut 85kkr för min T5 som dock rullat 15000mil i somras, så 75-80 för denna lågmilare känns OK. Det skall egentligen ingå 17-tums Thorfälgar till jubileumsmodellen som denna verkar sakna. Och så automat som passar motorn fint :-)

Vet inget om handlaren men samtliga jubileumsmodeller av V70 är ju svensksålda så historiken borde vara enkelt att få en bild av.
79 går nog att få ner den i på plats. Thorfälgarna finns, dock två kassa däck, det är vinterpuckarna på bilden.

Ja, avsaknaden av automat är största nackdelen, men är den ok i övrigt får det stå åt sidan, huvudsaken är mycket "bruks för the bucks".

Får i alla fall åka farsgubbens fullsmetade E91 325 upp och tillbaka, så får sambon åka Volvo hem om det blir affär, hon är väl den drivande kraften i detta...

Jocke.

@US: 2001 är det.
Tror Volvo uppgraderade listerna lite senare ( vet ej när? ) med bättre plast under färgen.

Men det går att åtgärda för en billig peng trots allt,lite slipning med 120,240,400 och slutligen 600 gör susen,sen är det bara att börja lackera.

Man måste slipa ner kanska rejält då plasten verkar krackelera på något sätt?

Har haft funderingar på en sk "filler",men avstod då det är osäkert hur denna kombination ter sej på plast vs värme utav solen?

Flera har testat att lackera om listerna,och det fungerar bra.

Anledningen till köpet är den enormt sköna komforten och körställningen jag samt min fru fick av bilen.

Den andra anledningen är naturligtvis det som sitter under huven ;)

En bra "bruksis" som nämts tidigare.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej,
eftersom detta forum är oslagbart, och vi verkar ha en del Volvo-kompetens samlad i tråden, får jag ställa en värderingsfråga till panelen?

En bekant till mig vill sälja en V70N T5 årsmodell -01
-strax över 30k mil
-svensksåld med en ägare/brukare
-ingen rost
-full servicehistorik (alltid aukt Volvo-verkstad)
-maskinellt väldigt bra, går som en klocka
-automat
-svart
-17" Amalthea med Michelindäck
-beige skinn i fint skick utan skador
-bla stora logic-stereon med original sub mm, i princip det mesta av utrustning utom navi, taklucka och telefon.

negativa:
-plåtskador på en framskärm + en framdörr (behöver riktas+lackas om)
-plåtskador på vä bakskärm + nedre höger baklampa (behöver riktas + lackas om)
-yttliga lack/skrapskador på hö bakdörr (omlack)
-vä backspegel saknar kåpa och glas

(Skadorna har inget med bilens struktur/ram att göra, utan är endast av kosmetisk karaktär)

Kort sagt en välservad enägarbil som blivit påbackad 2-3 ggr utan att blivit reparerad.

vad kan en sådan vara värd vid privatförsäljning?

Provade att fråga på Volvo-forumet, men fick ingen direkt respons.
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Om bilen är välskött, trots milen, kan den nog ligga kring 45000kr.

Gr8ride
Skulle också spontant värdera den till omkring 40kkr, förutsatt att den maskinellt är i fullgott skick. Det finns inte så många T5:or till salu och jag kan tänka mig att även långmilare kan vara attraktiva för många spekulanter som behöver en snabb bruksbil som inte kostar skjortan i drift.
Är i slutfasen av lackeringen på listerna.
Resultatet blir bra och demontering/montering av rails samt lister är löjligt enkel att göra :)

Nästa fas blir att montera stänkskydd på bilen,snyggt?
Njae,men jag föredrar detta då det skyddar bilen något från stenspruten mm.

Hade detta på min 525i touring -01 med och dessa skydd var både snygga och rejält tilltagna ( original ) så dom gjorde jobbet bra :)

Inga fula stenskott efter sidorna där inte och den skitade inte ner sej lika mycket heller.

Skall hålla denna tråd vid liv med inlägg hur bilen funkar för mej och vad som händer med den.

Kul att se fler inlägg om T5ans rykte och värde.
När jag frågade runt lite bland Volvo gurus på jobbet mm ang min T5a så var det typ samma svar man fick att dessa inte är så vanliga på marknaden.

Känns som man nyss köpt något av en blivande ikon?

Men men,vi får väl se om kvaliteten samt funktionen i modellen fungerar framöver?

Kul med Turbo i alla fall ;)
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Stänkskydd är alla tiders. Det satte jag på min V70. Tyvärr sitter de med nitar - lite fisigt. Jag satte även på två blå Sims extraljus med parkeringslampor(Hella kopior). Det blev fränt... Jag kör en del Sthlm - Ludvika - Falun.

Det lustiga är att jag har xenonljus på halvljuset men inte på helljuset.

Har du skaffat några större sommarhjul? Jag har original 16" men även en uppsättning Volvo BBS split 18"are. De är lite för stora, så nu är det jakt på 17" till sommaren.
235/40-18" är beställt till sommaren ;)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Alex84: Hur upplever du bullernivån i V70 jämfört med din fd e39:a?

Mvh Martin
Beklagar det sena svaret Kahn-d :)

Jofasen,det är inte så stor skillnad faktiskt och då är ju 5an riktigt tystgående trots att min var sänkt och hade 235/45-17" på naven.

Nu har jag inte åkt med V70n mer än på vinterväg samt dubbdäck,men ljudnivån är väldigt låg tycker jag,kanske i paritet med 525an?

Det största provet blir när 18" åker på och då med 235/40 i bredd/profil.

Nu är T5an inte sänkt vilket bidrar till en tystare gång med antagligen?

Just nu är jag i fas att blästar av oken samt medbringarna för klossarna.
Skall måla dom då 18" är väldigt luftiga ( 5 ekrade ) så oken syns väldigt tydligt.

Eftersom jag inte är 20år längre så vill jag att färgen på oken skall matcha min ålder ;)

Dvs inte knallröda eller någon annan "rave" färg ;)

Funderar på svarta ( ok + medbringare ) eller svart/silver eller något annat?

Förslag emottages tacksamt ;)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det är bara fegt att inte ha orange på oken. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Eller Gul ;)
Tjena. Har nyligen införskaffat en Volvo V70 2,5t aut -06, Willowgrön. Ingen BMW men helt klart en duglig bruksbil...

Nu behöver jag en uppsättning sommarhjul. Någon som har tips och ideer på något smakfullt? Med andra ord inget "komplett paket med Durodäck på några fula svarta eftermarknadsfälgar (Typ ACE) från någon skum firma i något nergånget industriområde. Utan helst Volvo original, eller någon annan kvalitetsfälg.

Är öppen för det mesta, dock inte Volvo R-raggarfälg, eller BBS-Nebula, dock snygg men finns i varenda gathörn. Ska man ta någon fälg från V70 08- och svarva upp cenrumhålet? Där finns ju en del snygga.

MVH Jocke.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.