AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
30.664

Köpråd/tips/fel på en Volvo V70 T5 -01

Sida 1 av 3
Hej BMW älskare...
Kommer här dragandes med ett annat märke ;)

Har en bil som jag är lite fundersam på att åka och kika på.
Behöver en svensson kombi,så varför inte en med lite klös i ?

Är det något speciellt jag bör kika/tänka på?
Vad brukar slitas på en sådan tingest?

Väldigt tacksam för svar utav Er som kan/vet/äger/ägt denna modell.
Blev affär på T5an!
Många mil men blev såld av skicket på bilen samt den sköna känslan man fick av både prestandan och komforten :)

Har nog aldrig suttit så skönt i en bil tidigare där inställningarna passade både mej och frugan klockrent.

Jag är 182cm lång och frugan 156cm men detta är inga problem att ställa in snabbt och enkelt.

Rattens justering var betydligt bättre än de BMW bilar vi ägt tidigare ( E46,E39 ).

Kan bara säga att T5:an verkligen övertygade oss båda med massor av kvalitetskänsla :))

Trodde aldrig att en Volvo skulle falla mej i smaken efter år av BMW ägande,men förstår nu mera varför det rullar så pass många av denna modell i vårt avlånga land !

Prestandan var överraskande bra även på låga varv innan Turbon vaknar till, och bilen kändes långt ifrån slö och likgiltig vid låga varv/farter.

Var mest orolig för den sk Turbolaggen pga stor Turbo.
Provade trots vinterlaget att känna Turbons laddning som kommer fullt ut vid 3500 rpm,men herre jisses vad det bar av redan vid 2500 rpm :))

Tyvärr så hade vägverket somnat vid ratten på test-dagen så det blev inte mera än början på uppskjutningen vid testet.

Men kul att veta vad som finns kvar under huven när vintern är över hehehe..

Det som gjorde att jag köpte bilen var inte effekten enbart utan den enorma komfortkänsla bilen har i kupén.

Utrymmet är ett jätte plus likaså jämnfört med 525an-01 som jag ägde tidigare.

Tyvärr så försvinner mycket av utrymmet i 5an pga sluttande bakruta,så där vinner Volvon bra med utrymme.

Lika med utrymmet i baksätet som är både rymligare och har högre sitthöjd för passagerarna där bak.

Sonen var enormt nöjd fast han satt i baksätet ( 175cm lång ) och sa direkt följande ord...KÖP BILEN !!

Han är en enorm BMW fanatiker och suckade djupt då 5an lämnade gården i höstas,och när vi sen skulle åka och titta på en...VOLVO,FY F...N,är ni sjuka i hela huvvet ???

Men efter test körningen var det enda man såg ett stort flin i hans ansikte :)

Nu vet jag att man inte skall prata/skriva om Volvo på AP bara så där,men mitt bil intresse har alltid inkluderat körglädje och prestanda ( naturligtvis massor av fåfänga med ;) ) men att en Volvo skulle skänka mej så mycket av kvalitetskänsla och körglädje hade jag aldrig trott vara möjligt efter alla dessa år med BMW bilar?

Förlåt mej alla BMW vänner härpå AP för mitt lyriska tillstånd,men jag försäkrar Er alla att jag inte kommer att försvinna från detta eminenta forum Volvon till trots,för kvar på gården finns än en BMW,och den kommer att vara kvar ett tag till ;)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Alex84:
Man måste inte vara fanatiker för att vara här (hoppas jag), och det är kul att du har hittat en bil som hela familjen verkar uppskatta. Det verkar vara mindre vanligt har jag noterat, så grattis till er alla. Inte bara BMW gör bra saker. :-)

Det är dock något jag saknar... Var är bilderna? :-D

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alex84: V70 är ingen dålig bil och i T5-utförande riktigt trevlig. Innan jag köpte min 530iAT hade jag en V70 2.4t -02 som var uppgraderad till 252hk/410Nm och jag hade bilarna parallelt under ca 1 år och det man kunde konstatera var att båda bilarna har sina för- och nackdelar. Volvons plus är sköna framstolar, bättre benutrymme bak och större och bätter utnyttjat bagageutrymme. I mitt fall så var ju även prestandan bättre i Volvon, den gick lika bra som den 540iAT -00 jag hade dessförinnan, åtminstonde upp till 200.

Innan jag köpte min så provade jag en handfull olika V70, både T5 och 2.4t, och det jag märkte var att bilar utan sportchassit kändes rejält vingliga och i vissa fall rent av obehagliga i vissa situationer.

När jag skulle sälja en av bilarna så valde jag att behålla 530'n då den totalt sett gav mig mer tillbaka som förare/ägare. Jag trivdes helt enkelt mer med den bilen trots att den inte var lika snabb eller praktiskt. Och 5 år senare har jag fortfarande kvar den trots att flera andra bilar köpts och sålts under tiden.

___
//Ulf
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Stolarna är ruskigt bra, man får gå upp högt i BMW-trappan för att matcha den komforten..

I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Alex84:

Ditt Volvo ägande ser jag som en sjukskrivning från jobbet.
Du måste komma tillbaka när du blir frisk :)

Volvon kan du köra medans du funderar på vad din nästa Bmw blir för sort, klart att du inte skall lämna denna underbara sajt!

BMW M-POWER
Hahaha,helt rätt GINO.
Kommer aldrig att lämna BMW eller AP :)

Men utrymmet känns helt rätt i Volvon för tillfället,och prestandan är det inget fel på.

Men som sagt,i generna sitter i det bayreiska blodet,och en Z4 är en kanske inte helt ouppnåelig dröm ;)

T5:an ersätter min gamla 525:a utan problem,men ett objekt som Z4 eller min urgamla dröm om en V12a typ 850 består..

Här är objektet...

Länk

Fler bilder kommer inom kort..
Alex84: Grattis till en riktigt fin sleeper och familjexpress!

Jag hade en mörkblå T5 automat -03 som jag hade i knappt 4 år och körde 7000mil med. Var otroligt nöjd med bilen och jag skall faktiskt erkänna att jag saknar den ibland.
Minns att det var ganska kul att straffa diverse E90 BMW 325 piloter vid betalstationen på öresundsbron. De undrade nog vad det var för motor i den där gamla containern...min var dessutom otrimmad original.

Komforten, utrymmena, flexibiliteten, och omkörningsresurserna var utsökta. Och vilken helt otrolig ljudanläggning Volvo har! Den var dessutom relativt billig i drift, min låg på ca 0.95L/mil blandat och försäkringen låg på 4500kr/helår. Servicen var heller inte så illa, låg på mellan 3-5kkr per gång.

Men chassiet och styrkänslan var inget vidare, den var trots effekten inte särskilt kul på kurviga vägar. Helt klart komfortinriktad.

Kolla styrlederna, läckande servoolja och stötdämparna. De håller inte BMW kvalitet utan blir gamla kring 15000mil.

Kan slutligen säga att jag sålde min efter 1,5h annonsering på blocket, har aldrig varit med om en mer lättsåld bil.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Mmm, mörkröd - me like. Det är en underskattad färg. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Tackar,jo servoläckan är åtgärdad vid senaste servicen och dämparna kändes friska iaf.

Nya leder,damasker samt bromsslangar och bussningar för krängaren bak var det senaste bytet i december 2010.

Kan nog säga efter provturen att komforten som sagt var utsökt,men visst kändes styrglädjen mindre i Volvon i de kurvor man körde bilen i.

Bmw levererar alltid en otrolig körglädje i sina bilar,helt klart utan tvivel !!

Tycker färgen var bra då min fru är rödhårig ;)
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har man en fru som är 156 cm så sitter alla som en KUNG bakom henne oavsett om du har en Volvo eller FIAT :-))))
Vi är båda 187 cm så man sitter inte så bra bakom oss

Ha deT
Jag ägde en v70 t5 -02 i ett halvår, sålde den i slutet av nov -10.

Var nöjd med bilen i stort, riktigt skön komfort. Men, jag tycker baksätet var helt kass. Min son satt helt ihoptrycckt i sin barnstol, med dålig plats för benen. Helt omöjligt att sitta ytterligare 2 st personer bredvid. Trodde den skulle ha mkt mer plats i baksätet. Blev besivken på benutrymmet också.

Det var därför jag sålde den.

Annrs gillade jag motorn skarpt, skönt med automatlåda.

Jag upplevde den som väldigt svårsåld även fast min var riktigt snygg och typ billigast jämförbara på blocket i väldigt fint skick.
tagge: generellt är november en hopplös månad att sälja bil, provade sälja min svärmors Pega 207 med endast 2000mil. Fullkomligt stendött trots prissänkningar och en mycket låg prislapp.

Sålde min T5 i augusti -10 och då var det fullt ös. Min hade dock automat, dragkrok, svart skinn, xenon, stora ljudsystemet, business++, dvs det mesta utom elstolar och taklucka. Tror att en T5 måste ha mycket lull-lull för att vara lättsåld.
Min var även den fullutrsutad, närapå. Helskinn, xenon, telefon, mellansteroen iufsig, pdc, elstolar.

Snyggaste färgen jag sett, blågrönmetallic med beige inredning.

Var dumt att sälja i november då...
Småbarn tar ett enormt utrymme.
Kommer ihåg när mina grabbar var i åldern 4-7år.
Det gick väl an upp till 3års åldern,men sen när inte deras knän sträckte sej över sätes-kanten och pekade rakt fram....

Tur dom är äldre idag ( 15-17år ) och snart längre än mej själv ;)
Är idag 2a i familjen längdmässigt,men snart ( tippar på i sommar ) 3a...
Inte nog med att man blir gråhårig,man blir kortare med tydligen ;)
Har bokat lite bling-bling till T5an idag.
Blev en omgång 18" -are med Hangkook Ventus 235/40-18".

Har en släkting som säljer däck och gav mej ett bra totalpris...

16" -are känns lite tamt på bilen fåfäng som man nu är ;)
Helt riktigt att 16 ser lite tamt ut på V70. Tänk bara på att chassie och fjädring inte alls håller samma klass som BMW så 18-tums blir ganska stötigt till V70N. Jag tyckte tom min 17-tummare kändes ganska stumma till bilen.

Men som det heter, vill man vara fin får man lida pin :-)
Hahaha,ja man är ju fåfäng till sättet ;)

Absolut så är inte chassit nära BMW ens när det gäller väghållningen etc,men litar på att den komfort känsla bilen gav mej med vinterdäcken samt skitföre skall kompensera för lågprofilerna som monteras till sommaren?

Men men kan ha fel och då tar vi fram njurbältet igen då ;)

Skall montera stänkskydd på bilen är det tänkt,men jag vet inte om original skydden är värda besväret?

Tänkte på funktion vs utseendet närmast!

Vill ha något som både funkar och ser bra ut liknande de jag monterade på min 525a ( E39 -01 ).

Både bredd och utformningen funkade bra och det såg inte anskrämligt ut heller :)

Några tips av Er nuvarande eller gamla ägare till Container klassen ?
Hade original stänkskydd på min, de är ganska diskreta.

Det jag menade var att det komfortinriktade chassiet är bäst anpassat för 16- eller möjligen 17-tum. Det blir inte densamma tighta känslan som på en BMW med större hjul där chassieingengörerna från början verkar tagit höjd för lite större doningar.

Tänk på att V70N kom 2000 och då var det väl i princip bara Lamborghini och Ferrari som hade hjul större än 17-tum. Typ. ;-)
Tackar Kristoffer_L,då blir det original lappar ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.