|
|
|
|---|---|
|
Är sugen på att byta bort min bil mot något billgare. Har dock lån kvar på den på ca 110.000:- Hur fungerar det rent praktiskt om jag byter den på en bilaffär mot en annan bil? | |
| Eller är det bättre om jag säljer den privat först? | |
|
Dem löser in lånet på dina 110.000 och "nollar" allt för att sedan göra upp affär om den andra tänkta bilen. MEN att du tex ska lösa in 110.000 och köpa en bil för 60 tusen kommer dem MYCKET sällan gå med på. Knappt att dem går med på affär som går jämnt upp med plus minus noll. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Ganska säker på att du får mer om du säljer den privat än om du byter in den. Alltid ett bättre förhandlingsläge att köpa saker utan inbyte än med. | |
|
Försök med privat, det tjänar du själv på. Om ca 1 månad är marknaden för bilköp större då våren kommer. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Ska du byta en dyrare bil mot en billigare, på bilaffär? Brukar sällan vara någon lysande affär. Sälj den hellre privat och köp den nya rent, du borde kunna spara tusentals kronor även om du får dumpa bilen till lågpris. Men grundregeln är alltid att du ska lösa lånet innan eller i samband med försäljning. Har du inte kontanter till hands får du ta ett in blanco banklån (eller låna med annan säkerhet), lösa in billånet, byta bil, ta lån på den nya och betala tillbaka blancolånet. Säljer du privat så bör ni göra upp allt på bank, så att du betalar igen lånet i samma veva som du får pengarna. Som köpare ska man alltid se till att eventuella lån på bilen är lösta innan man släpper säljaren ur sikte! Men bilfirman skulle kunna hjälpa dig på traven. T.ex. kan de byta in nuvarande bilen med olöst lån, betala dig mellanskillnaden samt lägga upp ett annat lån på den nya bilen så du kan lösa in det befintliga efter att affären är genomförd. Men handlaren tar en risk, så de lär inte gå med på det till kreti och pleti. |
|
|
Nåt att tänka på är att så fort du löser en kredit så skickar Transportstyrelsen ut nytt registreringsbevis. När detta skett så går det inte att göra ett ägarbyte via det gamla papper du har utan du måste vänta in det nya. Dock så tror jag bilfirmor kan göra detta via datasystem direkt mot Transportstyrelsen och kan komma runt det. Har dock själv råkat ut för att jag tvungen att vänta 5 dagar att byta in en bil eftersom min ägarbyteslapp var "död" enligt bilfirman. ------- //Lövet |
|
|
OK, tack för alla svar. Då ska jag försöka att sälja den privat nu till våren. Låter som bästa lösningen för att överhuvudtaget hamna på lite plus inför nytt bilköp. Med lite tur kanske man kan hamna 30.000 plus. Lånet kommer jag att betala av per omgående så fort jag får pengar av säljaren. Annledningen till försäljning beror på att jag flyttat och vill ogärna stå och betala 3500:-/månad för en bil som jag i stort sett aldrig använder. Sen sa bilhandlaren till mig att lånet inte är bundet till bilen (om jag inte missminner mig) så en ny köpare av bilen blir inte drabbad om jag skiter o betala av lånet. Vilket aldrig skulle falla mig in iofs. |
|
|
Om bilen är säkerhet för lånet (dvs lånet taget på bilfirma) så följer skulden med. Så där har bilhandlaren faktiskt fel. Om man däremot tar ett blancolån på bank utan säkerhet och använder det till att betala bilen så finns ingen skuld som följer bilen. ------- //Lövet |
|
|
Går även att se på transportstyrelsens hemsida(knappa in bilens regnr.) om det står kredit, alltså att om bilen har skulder eller ej. Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början. |
|
|
Det där med vad det står på Transportstyrelsens sida stämmer inte, Om du köper bilen på kredit men sedan betalar av hela lånet en månad senare, står det fort Kredit där, så. |
|
|
Det står kredit i max 2-3 dagar efter att du betalat. Annars har du världens långsammaste finansbolag. Så fort finansbolaget har fått in pengarna så rapporterar de till Transportstyrelsen. ------- //Lövet |
|
|
Jag var faktiskt i samma situation som Monsoon våren 2010. Då körde jag A6 som jag hade kredit på, dock endast 70000, och försökte byta in den mot en dyrare BMW. Hos alla handlare fick jag så där 55-60000 för Audin, samtidigt som de inte ville förhandla om priset på deras egna bilar. Så Audin såldes privat, det tog sin lilla tid men till slut så, och krediten täcktes. Nu kommer det avvikande. Jag ringde Wasa Kredit som gav mig lånet och frågade om exakt hur mycket skulle betalas in, och på vilket konto. Tillsammans med köparen åkte jag in till banken och vi betalade in pengarna per instruktion. Samtidigt fyllde vi i registreringsbeviset om att bilen ska ha ny ägare och postade den. Sedan kontrollringde jag och kollade så att pengarna hamnat där de ska och det var inga problem. Så något nytt ägarbevis fick jag aldrig. Det lustiga är att det fortfarande står att bilen är köpt via kredit! Det kan bara inte stämma, för även om den nya ägaren tog lån för att köpa bilen, så kan lånet omöjligt vara bundet till bilen. Och så står det faktiskt än idag. Och ägaren är fortfarande snubben som köpte den av mig. Jag följde upp detta via transportstyrelsens sida eftersom det ändå handlar om mycket pengar, men ordet "kredit" har de aldrig radderat. Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
Jag tjänade ca 20 000 på att sälja privat. Blev i höstas erbjuden 130' för min V70 2008 från handlare, sålde privat istället 150' och ingen blev nöjdare än jag! :) |
|
|
Kollade precis mina två senaste bilar som jag sålt och som kredit har funnits på Bil1: Krediten löstes vid köpet köparen betalade in till kreditbolaget och överskjutande till mig. Ägarbytet gjordes på lappen med Kredit på. Bil2: Krediten löstes av mig 5 dagar innan köpet. Transportstyrelsen skickade ut nytt regbevis som ägarbytet gjordes på. Ingen av bilarna har Kredit markerat hos Transportstyrelsen efteråt. ------- //Lövet |
|
|
Lövet:>"Nåt att tänka på är att så fort du löser en kredit så skickar Transportstyrelsen ut nytt registreringsbevis. När detta skett så går det inte att göra ett ägarbyte via det gamla papper du har utan du måste vänta in det nya." Säker på det där? Jag sålde en motorcykel i somras med kreditskuld. Då gick i alla fall ägarbytet igenom med gamla papperen några dagar efter att vi gjort affär och betalat in restskulden. Några nya papper fick jag aldrig, dom gick direkt till nya ägaren. Minns också nu att jag ju löste en kreditskuld på en bil jag köpte som ny för några år sen. Den bilen såldes i inte vidare utan jag löste bara skulden. Inga nya papper där heller. Nu var detta ju några år sen, så reglerna kan ju ha ändrats. Men hojen var ju nyligen... |
|
|
Om ägarbytet kommer in innan Transportstyrelsen skickat ut nya papper så verkar det fungera. Det viktiga är att det är det sist utfärdade regbeviset man använder. ------- //Lövet |
|
|
Vad ni krånglar till det. Beteckningen "kredit" hos transportstyrelsen innebär att bilen är köpt med ett återtagandeförbehåll av säljaren som oftast är en bilhandlare. Finansbolaget är skyldiga att meddela transportstyrelsen det, och då är transportstyrelsen skyldiga att ta bort kreditnoteringen. MEN som i alla administration kan papper och register komma bort, så den enskilde skall alltid kontrollera det. Alexander Kjellström |
|
|
Förbehållet är finansbolagets, inte bilhandlarens. Det är enbart finansbolaget som kan återta bilen, handlaren har inget med det att göra. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.